500 2-takt?

doordie

#500
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Uppland
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Så här gör man iaf! :D
Först lite pengar, sen kapar lite där,svetsar lite här,vips,så har man en räser! :tummenupp
 

Bifogat

  • 4.jpg
    4.jpg
    70.1 KB · Visningar: 125
  • 5.jpg
    5.jpg
    46.7 KB · Visningar: 123
  • 8.jpg
    8.jpg
    68.4 KB · Visningar: 134
  • 9.jpg
    9.jpg
    92 KB · Visningar: 160
  • 7.jpg
    7.jpg
    73.9 KB · Visningar: 168

Solid snake

Guest
doordie skrev:
2601900 Så här gör man iaf! :D
Först lite pengar, sen kapar lite där,svetsar lite här,vips,så har man en räser! :tummenupp
Cylindern är ju helt groteskt stor för att vara en tvåtaktare. :3freak

Och kröken, man börjar ju skratta bara man tittar på den.
 

doordie

#500
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Uppland
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Solid snake skrev:
2604491 Cylindern är ju helt groteskt stor för att vara en tvåtaktare. :3freak

Och kröken, man börjar ju skratta bara man tittar på den.

Hmm...:va
Cylindern stor,jämfört med vadå,ser ut att vara lika stor/hög som 450:in och inte långt ifrån KX250 heller.....

Expansionskammaren ÄR lång på 500cc tvåtakt,så den får man leva med,roligt eller inte?:7peta
 

Bifogat

  • 450-2007.jpg
    450-2007.jpg
    58.5 KB · Visningar: 121
  • 250-07.jpg
    250-07.jpg
    66 KB · Visningar: 132

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Solid snake skrev:
2604491 Cylindern är ju helt groteskt stor för att vara en tvåtaktare. :3freak

Och kröken, man börjar ju skratta bara man tittar på den.

Stor ?
Jag tycker det ser ut som en helt normal 500:a cylinder.

Då har du inte sett nya Maico 680, den är ffs större än motorn.
 

Solid snake

Guest
Jösse skrev:
2604953 Stor ?
Jag tycker det ser ut som en helt normal 500:a cylinder.

Då har du inte sett nya Maico 680, den är ffs större än motorn.
Sett den, och skrattade hela tiden.

doordie skrev:
2604706 Hmm...:va
Cylindern stor,jämfört med vadå,ser ut att vara lika stor/hög som 450:in och inte långt ifrån KX250 heller.....

Expansionskammaren ÄR lång på 500cc tvåtakt,så den får man leva med,roligt eller inte?:7peta
Skrattar för att jag sitter och tänker på hur den måste gå, dvs som ett as.
 
Last edited:

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Solid snake skrev:
2605482 Sett den, och skrattade hela tiden.


Skrattar för att jag sitter och tänker på hur den måste gå, dvs som ett as.


Tror inte den är nått speciellt.
Dom uppger 81hp ur 680´n dessutom trögvarvad.
Jag skulle inte vilja kicka igång den.....
 

Solid snake

Guest
Jösse skrev:
2605778 Tror inte den är nått speciellt.
Dom uppger 81hp ur 680´n dessutom trögvarvad.
Jag skulle inte vilja kicka igång den.....
Säkert gött vrid i den dock.
 

doordie

#500
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Uppland
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Ännu en ombyggnad....

Här kommer en ytterliggare en ombyggnad,tänk att det finns så många smarta
crossåkare i USA! :D
Ut med Briggs&Stratton och in med "blåryk" och lite kult ::tummenupp :yoparty
 

Bifogat

  • normal_PB090080.jpg
    normal_PB090080.jpg
    103.8 KB · Visningar: 140
  • normal_PB090082.jpg
    normal_PB090082.jpg
    94.8 KB · Visningar: 138
  • normal_PB090081.jpg
    normal_PB090081.jpg
    94.5 KB · Visningar: 128

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Årets trådlyft...?
Men också årets bästa trådlyft...!

Som en kollega i depån precis sa - whoever dies with the biggest carbon footprint is the winner...!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Årets trådlyft...?
Men också årets bästa trådlyft...!

Som en kollega i depån precis sa - whoever dies with the biggest carbon footprint is the winner...!

Jag bumpar hellre gamla trådar och gamla inlägg än startar nya trådar.
Sen släpper den inte ut särskilt mycket koldioxid alls, mest bara oförbrända kolväten. :crash
 

Bifogat

  • 10604104_345534395601976_930902030744603656_o.jpg
    10604104_345534395601976_930902030744603656_o.jpg
    414.2 KB · Visningar: 101

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tja jag byggde om en yamaha yz450f 09.

Kapade av ramen o svetsade om så yz250 motorn fick plats.

Strokade om veven från 68mm till 75,3mm slag o skruvade på en cylinder från rotax 800 twin snöskoter motor. Ger runt 80-85hp vid 9000rpm.

Är som en 80cc i svaret när avgasporten öppnar men med ett vrid som får en 4T 5-600 att verka ha något fel i motorn.

Vansinnigt projekt på motard hjul, varfor man bygger en sadan? För att det går o är jäkligt onödigt:tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990

Stenfränt bygge just vad jag funderat på:tummenupp

Hur blev balansen i motorn tokvibrerar den? Jag antar du balanserade om vevpartiet?
Va de mycket jobb att passa in bultarna som cylindern skruvas fast i blocket med jag ser att du byggt om cylindern vid överströmmarna.
Jag har trimmat många Rotax 800 de bromsar bara 133hk i en rättvis bänk standard. Du lär ha allvarlig portning på den om den ska ge 85 hk. 170 hk har jag fått ur en 800 ho årg 04 den gav det på 8800 varv med dubbla pipor. De krävdes våldsam portning,,omsvarvad topp portade förgasare 42mm och tändsystem från cross vers av skotern samt crankchop
dubbelpipor. De är med andra ord svårt att nå 85hk men de går trots bara 400cc.
Berätta allt om hur du fick dit cylindern och vilken stake du körde ,,höll den bra mm jag vill veta allt du orkar berätta :Bugar
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hej

Rotax cylindern passar nästan perfekt pa yz 1988-1998 blocken, det blir att plugga pinbultarnas hål i blocket o borra nya främre 7-8mm längre in inga bekymmer med material bakre nöjde jag mig med att borra upp cyl hålen och trycka i en exentrisk styrning i cyl det handlade om ca 1,5-2mm per pinbult i bakkant.

Vevstaken är från rotax 800 o vevbulten fran en suzuki båt motor.

Omballancerat:gråta 300 gram wolfram gick det åt.

Toppen e omsvarvad med lös kammare o itusågad
Portningen är en kopia på en dragracing skoter o uppskickad för godkännande av en gammal räv i skoter dragracing i Söderhamn.

Cylindern är korekt på svetsad vid trans uppgangar då rotax cylindern har mycket smalare trans uppgångar an yz 250 cyl så det är ett måste för att få tätt o mellan block o uppgång.

Tändning är yamaha yz250 2004 det är en 3D tändning med tps o elektrisk styrd powerjet.

Förgasaren är en uppsvarvad mick 40till just 42mm med tps o el powerjet.

Från början korde jag med rotax original pipa men det är ett stort grovt gigantiskt as:D så jag lyckades hitta en trim pipa till ktm 380 i usa den passar nästan perfekt man får öppna svets sömmarna o vrida delarna lite bara.

Kopplingen i yz250 är samma i yz 490 bara att byta.fjädrar till yz490 så funkar detta perfekt.

Vill minnas att rotax 440 tändningen gick relativt enkelt att få på plats men det blev inte så pga att dom e rätt eftertraktade o där med jakligt dyra mot yz250 digital tändnin.



Kostnad sjukt dyrt:fakta
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Lit bilder
 

Bifogat

  • 20120406792.jpg
    20120406792.jpg
    128.3 KB · Visningar: 62
  • rotax800kammare1.jpg
    rotax800kammare1.jpg
    86.6 KB · Visningar: 58
  • rotax800kammare2.jpg
    rotax800kammare2.jpg
    70.7 KB · Visningar: 65
  • yz2501.jpg
    yz2501.jpg
    22.2 KB · Visningar: 63
  • 20120421832.jpg
    20120421832.jpg
    32.4 KB · Visningar: 64
  • 20120415811.jpg
    20120415811.jpg
    109.5 KB · Visningar: 66
  • 20120415818.jpg
    20120415818.jpg
    129 KB · Visningar: 66
  • 20120406788.jpg
    20120406788.jpg
    96.2 KB · Visningar: 57

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Lit mer bilder.

Portnings bilderna är det jag kopierade o fick godkänt på hittar inte mina just nu.
 

Bifogat

  • IMG_20180803_064513.jpg
    IMG_20180803_064513.jpg
    198.2 KB · Visningar: 76
  • IMG_20180803_064409.jpg
    IMG_20180803_064409.jpg
    90.5 KB · Visningar: 70
  • 20120417825.jpg
    20120417825.jpg
    28.3 KB · Visningar: 72
  • 20120316764_zpsab80bfe4.jpg
    20120316764_zpsab80bfe4.jpg
    25.1 KB · Visningar: 64
  • 20111219674.jpg
    20111219674.jpg
    54.8 KB · Visningar: 72
  • 20120407798.jpg
    20120407798.jpg
    70.6 KB · Visningar: 72
  • 20140101_180218_zps9c9tvidu.jpg
    20140101_180218_zps9c9tvidu.jpg
    91.4 KB · Visningar: 91
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top