6-kolvsok till r1-02

bfd

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Hoj
Yamaha R1 02
Gillar det mesta på min retta-02 förutom bromsarna som är skräp i jämförelse med de nya 6-kolvsoken. Finns det nåt "bolt on" 6 kolvs-kit att köpa till min cykel eller går det att lösa på nåt annat sätt(utan att behöva gå en ingenjörsutbildning)?:va

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
steg 1 stålomspunna bromslangar
steg 2 bättre bromsskivor
steg 3 bättre bromspump

självklart börjar du med ny bra vätska och bra belägg men det antar jag du redan provat

Funkar inget av det så kan det ju va bra att leta ok.. Tror jag har sett feta isr prylar till den hojen någonstans

Edit: såg även någon som monterat R1-04 gaffel, fälg, ok och bromspump på sin r1-02, tror det passar rakt av...

Last edited:

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Jag hade skräpbromsar på min R1 förut men det löste sej ganska bra genom stålslangar, galferbelägg och ny (bra) bromsvätska, då menar jag inte biltemas enlitersflaskor utan sonax, shell, castrol lr dylikt.

bfd

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Hoj
Yamaha R1 02
Tack för tipsen gubbar!:tummenupp
Får testa att byta skivor och slangar i vinter. :)

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
Nya slangar ger inte mer bromsverkan. Mer känsla däremot, framförallt på bana när bromsarna blir ordentligt varma.

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
PÅ min R1:a har jag först bytt till stålomspunna slangar, riktig kvalitets bromsvätska (Castrol) och även en radialbromspump från en R6-06:a. Oken, bromsbelägg och skivor är yamaha original och jag är mycket nöjd med bromskänsla och verkan! Vilket jag inte var när jag köpte hojen...

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Väldigt festligt att folk här inne hänger upp sig på att använda märkesbromsvätska. Vet ni verkligen vad bromsvätska innehåller?
Bromsvätska är en av de simplaste kemikalierna vi har i våra moppar och det enda som är intressant är att det är DOT4 (om inte tillverkaren specar annat) samt att den byts ofta.

Sen må det vara biltema eller Motul...

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Väldigt festligt att folk här inne hänger upp sig på att använda märkesbromsvätska. Vet ni verkligen vad bromsvätska innehåller?
Bromsvätska är en av de simplaste kemikalierna vi har i våra moppar och det enda som är intressant är att det är DOT4 (om inte tillverkaren specar annat) samt att den byts ofta.

man ska inte underskatta placeboeffekten... :)

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966

Något fel e de i allefall på den Bromsvätska jag använder ( DOT4 ) mina gummipacknig växser till de dubbla i bromsbehållaren, men de löses genom o tvätta den med JES 2 gånger o låta den torka :D

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Något fel e de i allefall på den Bromsvätska jag använder ( DOT4 ) mina gummipacknig växser till de dubbla i bromsbehållaren, men de löses genom o tvätta den med JES 2 gånger o låta den torka :D

Då föreslår jag att du handlar ny bromsvätska:rolleyes:

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250

Nej jag vet iaf inte vad bromsvätska innehåller, jag köper en dyr märkesbromsvätska som min mc-verkstad rekomenderar och hoppas att man får vad man betalar för.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nej jag vet iaf inte vad bromsvätska innehåller, jag köper en dyr märkesbromsvätska som min mc-verkstad rekomenderar och hoppas att man får vad man betalar för.

Där finns 2 parametrar som är intressanta och skiljer mellan olika märken:
1. Torr kokpunkt
2. Våt kokpunkt

Leta upp den vätska med högst kokpunkter och byt så ofta du orkar men minst en gång om året. Sen är inte dyrare bromsvätska bättre, ex så är AP svindyra bromsvätska sämre ut kokpunktshänseende än biltemas som kostar 1/10.....

Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45

Precis, det kvittar om det är wäärstvätska eller nåt från macken om man inte ser till att byta med jämna mellanrum.
Läs även produktdatablad på dyr resp billig bromsvätska, skillnaden, om det finns nån, motiverar sällan priset till den dyras fördel.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Där finns 2 parametrar som är intressanta och skiljer mellan olika märken:
1. Torr kokpunkt
2. Våt kokpunkt

Leta upp den vätska med högst kokpunkter och byt så ofta du orkar men minst en gång om året. Sen är inte dyrare bromsvätska bättre, ex så är AP svindyra bromsvätska sämre ut kokpunktshänseende än biltemas som kostar 1/10.....

Jag har vid två tillfällen köpt bromsvätska av sämre kvalitet som har varit DOT4 där jag efter 5-10 varv på bana har upplevt att handtaget börjar komma riktigt nära och det är riktigt svampigt...

Det är riktigt stor skilland på olika vätskor!

Jag har bytt vätska ca 6ggr i år då jag har haft stora problem med bromsar som mattas vid bankörning.
Att bara gå till mekonomen eller annan biltilbehörsaffär och köpa en "bra" DOT 4 vätska har inte funkat...

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag har vid två tillfällen köpt bromsvätska av sämre kvalitet som har varit DOT4 där jag efter 5-10 varv på bana har upplevt att handtaget börjar komma riktigt nära och det är riktigt svampigt...

Det är riktigt stor skilland på olika vätskor!

Jag har bytt vätska ca 6ggr i år då jag har haft stora problem med bromsar som mattas vid bankörning.
Att bara gå till mekonomen eller annan biltilbehörsaffär och köpa en "bra" DOT 4 vätska har inte funkat...

Mycket märkligt då DOT4 har mycket stränga krav på kompressabilitet och viskostabilitet som inte överträffas mer än ytterst marginellt av de dyraste bromsvätskorna. Skulle möjligen tro att de billiga har en annan grundviskositet och därmed är svårare att lufta ordentligt.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC