hjelmfrillan skrev:jag skiter i vilket, bara dom sänker försäkringspremierna.
jobbar svart!!
berggren_martin skrev:Visst slukar förvaltningen stora summor pengar, men kan någon backa upp påståendena om alla dessa "svarta hål"? Jag tvivlar inte på att de existerar, men det skulle vara intressant att se siffror på hur stor betydelse de egentligen har ur det stora perspektivet.
Gigantiskt mycket resurser går till sjukpenning, äldrevård, A-kassa, socialbidrag osv. Vore det rätt att skära ner på detta?
Chrille skrev:Nähääää! Det gör du inte!
Exempelvis så skattar jag ca35% på lönen. Sen "skattar" jag ca 75% på de tusenlappar som går till bensin. Slutligen så skattar jag väl bort 25% på det mesta jag spenderar varje månad....
Sen finns det fjollor som spara och sånt, men i slutänden så kommer nog ingen upp i 95%...![]()
Jag tänkte först ge ett seriöst svar med snack om pension, anställningstrygghet och annat oviktigt... Men sen insåg jag att det svaret skulle nog vara som att hälla vatten på en gås.hjelmfrillan skrev:jag skiter i vilket, bara dom sänker försäkringspremierna.
jobbar svart!!
Dee_cati skrev:Så moms är inte skatt då?
...få med majoriteten också.
Dee_cati skrev:Så moms är inte skatt då?
Holger: Ett av dem, det starkaste, är fångvården. Där behövs inte de stora summor pengar som finns att tillgå idag. De sitter i fängelse, det är ingen jävla vistelse på ett vilohem![]()
Den andra tänker jag itne tala högt om här, det räcker med halshuggningar. Men det är sånt som jag vet att största delen av sveriges befolkning skulle gå med på. Sen finns det säkert fler men det gäller att få med majoriteten också.
Chrille skrev:Moms är ju med i mitt exempel.
Och invandring skyller alla på som inte orkar tänka lite längre...
Kent W skrev:...
Sveriges offentliga förvaltning, politiker, departement, tjänstemän, försvaret, alltså alla som inte jobbar med nått som i slutändan genererar åtmindstone moms till staten.........är 5ggr större/invånare än tex England......VARFÖR?
..........
Dee_cati skrev:Räknar du med momsen så är du uppe i ca 95% av vad en medelsvensson ....
Chrille skrev:Försök förklara för mig hur du får ihop det
100lön: 35kr i skatt
75skattade pengar: 18,75kr i moms
Sedan blir slutsumman högreiom bensin, sprit o tobak, men någonstan runt 60kr till staten per tjänad hundring låter väl rimligt?
60kr av 100kr är ??%
Förklara vad jag gör för tankefel. Jag menar helt uppriktigt att jag inte får ihop ditt påstående hur jag än vänder och vrider på det.
stavgren skrev:...
Sen om jag inte förträngt allt om samhällsekonomi så ger skattehöjningar för höginkomsttagare väldigt lite. ...
Holger skrev:måst väl vara olika beroende på vad man gör med sina pengar men handlar man för 100kr på ica går ju inte bara 20% till staten men hur mycket vet jag inte,kanske 50%?? hur jag tänker jo några exempel rätta mig om jag har fel. Arbetsgivar avgifter,skatt på ica personalens lön,skatt på dieseln till lastbilen som fraktar maten,skatt på lastbilen,skatt på slit delar till den, skatt på chauffören,skatt på personalen som jobbar på huvudlagret m.m m.m m.m
dumt tänkt av mig? är inte en skatte expert...
Nej, det är helt riktigt som du säger. Ett enda stort klanteri! Men det skulle fortfarande vara intressant att se väl sammanställda siffror på det.Chrille skrev:När jag säger svart hål så menar jag att man inte får veta var pengarna går, inte att de missbrukas.
Perfekt exempel är bensinavgifterna. De avgifterna är bla till för att bära de kostnader som bilismen orsakar på miljön. Vet du något projekt/åtgärd som görs för laga skadorna efter bilismen i miljön?
För mig är det ett svart hål. Jag betalar hundratals kronor varje gång jag tankar och jag vet inte var de pengarna tar vägen.
Exempel nr2 är inkompetensen bland de styrande inom hälsovård. Gång på gån renoveras avdelningar och sjukhus för att läggas ner ett halvår senare. Skulle du lacka om din bil och sen skrota den??
EDIT/Och hur mycket kostar våra styrande oss utöver ren skär lön? Vad kostar kommunerna sina medborgare i resor varje år? Varför ska en kommunalpolitiker utanför landets gränser i tjänsten??
Chrille skrev:Försök förklara för mig hur du får ihop det
100lön: 35kr i skatt
75skattade pengar: 18,75kr i moms
Sedan blir slutsumman högreiom bensin, sprit o tobak, men någonstan runt 60kr till staten per tjänad hundring låter väl rimligt?
60kr av 100kr är ??%
Förklara vad jag gör för tankefel. Jag menar helt uppriktigt att jag inte får ihop ditt påstående hur jag än vänder och vrider på det.
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo
Den 8-9 mars arrangeras Adv... |
|
![]() |
MV Agusta firar 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
MV Agusta fyller 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
Rekordmånga nya personliga regskyltar
Under fjolåret godkände Tra... |
![]() |
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna
Pressrelease, Wels, 25 Febr... |
![]() |
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars
De två första dagarna i mar... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!