60% i skatt!!

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Jaha vad pratar vi om här då? :confused:

Skatt?
Betalade förra året 68% före skattefusk.
Systemet är löjligt. :huvet
Vem ska betala bidragen när alla företag jagats ur landet? :va

Kungen? :tomten
Låt kungen köra racet till pension och skrota senan monarkin. :död
Vill gärna slippa sessornas bimbokillar på den svenska tronen.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
zykl0n skrev:
Vem ska betala bidragen när alla företag jagats ur landet? :va

Rätta mig gärna om jag har fel, men har inte Sverige relativt låga skatter på företagande. Det är väl pappersexersisen som man brukar klaga på... eller :va

gladh

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
gladh skrev:
Rätta mig gärna om jag har fel, men har inte Sverige relativt låga skatter på företagande. Det är väl pappersexersisen som man brukar klaga på... eller :va

gladh

Med glädje. :fyllisar Skatt på företagande är lågt. Skatt på arbete är inte lika lågt. Pappersexersis är vi bäst (effektivast) på i europa.

Problemet är att det är dyrt att ha arbetskraft+en del obegripliga skatter (exvis fastighetsskatt, fåmansbolagsreglerna (är de kvar i sin hemskaste form?))

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
2Late skrev:
Det är faktiskt så att vi betalar ÖVER 60% var och en idag genom direkta och INDIREKTA skatter. Får du en tusenlapp i lön, gåt minst 30% i inkomstskatt. Du har 700 i handen. Då går du och köper mat för 200, varav skatten består av20%, du besöker din gamla far med din moppe och betalar bensinskatt si sådär 75%, värmer din lya med el där skatten ligger på minst 50% pga. den goda miljön ????? alla vill ha (åtmistone förklaras det så) osv.osv. Vad blir kvar?? Ja, räcker det inte, så har du köpt för mycket grejer. Har du inte köpt något är det kanske dags att knacka på hos socialen, som ser dig som en parasit som inte kan bidra till samhällets utveckling. Men vi har det trots allt jättebra i Sverige, eller har vi det??

Orkar inte läsa hela tråden, det kanske kommer senare, men du missade att den som betalade dig 1000 kr egentligen betalade 1300-1400 kr varav 300-400 kr är löneskatt dvs det som idag kallas arbetsgivaravgifter. Din egentliga lön är således i detta exempel 1300-1400.

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
zykl0n skrev:
Jaha vad pratar vi om här då? :confused:

Kungen? :tomten
Låt kungen köra racet till pension och skrota senan monarkin. :död
Vill gärna slippa sessornas bimbokillar på den svenska tronen.

Och varför har man inte hört nåt från dig i demokratitråden då :7peta :lol

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
abstruse skrev:
Men snälla Torsten! Är min bäste herre monarkist?!? :jisses
Royalist, om jag får be. Portträttet på Carl XVI Gustaf med familj sitter klockrent på en mörkblå vägg. Jag skiter i om detta är skattetråden.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Olzki skrev:
Orkar inte läsa hela tråden, det kanske kommer senare, men du missade att den som betalade dig 1000 kr egentligen betalade 1300-1400 kr varav 300-400 kr är löneskatt dvs det som idag kallas arbetsgivaravgifter. Din egentliga lön är således i detta exempel 1300-1400.

Nej men snälla. De avgifterna som betalas INNAN det blir din lön är inte den skatt du betalar - det är den avgift som arbetsgivaren betalar. Tror du för en sekund att du hade fått mer betalt imorgon om arbetsgivaravgiften hade slopats över en natt?? Eller hade din chef fått en möjlighet att sänka priset på dina tjänster och därigenom bli starkare ur en konkurrens-synpunkt.

När du sen har köpt en vara för dina pengar så är det inte längre Du som skattar. Att den du handlar av sedan får skatta i sin tur har ingenting med dig att göra.

Arbetsgivvaravgiften är din arbetsgivares problem och precis som med fastighetsskatten så ger det inkomster till staten. Inkomster som, om dom slopas, måste ersättas med andra inkomster...

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
valmers skrev:
Royalist, om jag får be. Portträttet på Carl XVI Gustaf med familj sitter klockrent på en mörkblå vägg. Jag skiter i om detta är skattetråden.

De är i stort sett synonymer, om än vissa skillnader föreligger. Dessutom diskuterades "monarkin" i den nämnda tråden och sålunda torde det vara monarkist som diskuteras. Iofs skulle jag kunna tänka mig att pappa smurf är mer inne på personkultsbiten av rojalismen så till vida att han vill nuppa Madde. Dvs, det är mer de kungliga bysterna som är intressanta och inte kungadömet som sådant. Det är av exakt samma skäl som pappa smurf diggar Brittan. Det är inte musiken han stimuleras av utan något helt annat. :rolleyes: :fyllisar

Fotnot: (Monarkist - anhängare av monarkin, rojalist - anhängare av kungadömet.)

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:
Arbetsgivvaravgiften är din arbetsgivares problem och precis som med fastighetsskatten så ger det inkomster till staten. Inkomster som, om dom slopas, måste ersättas med andra inkomster...
Hmmm... Socialföräkringssystemet betalas med arbetsgivaravgifterna. i de ca 33% (beräknade på bruttlönen) ligger pensionsförsäkringar, sjukförsäkringen osv. Bortsett från ca 4% "löneskatt" handlar det alltså om försäkringar. Oavsett vem som betalar in de medlen är det du som måste arbeta ihop dem. Kan vara bra att hålla i minnet när man ondogör sig. En del föredrar att själva få lösa sina försäkringsbehov.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
abstruse skrev:
...nuppa Madde. ...

Ok, äntligen blir det hela lite intressant. Här är faktiskt något jag skulle kunna tänka mig att betala 4 kr/dag för. Som jag ser det är kungahuset i vår tjänst, aight? Tillgångarna skall alltså användas av folket, i detta fallet av mig. Detta torde innebära att det jag behöver göra är att skrapa ihop en biljett till Stockholm, sen blir det fortplantning av. Eller tänker jag fel nu?

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
t-rex skrev:
Ok, äntligen blir det hela lite intressant. Här är faktiskt något jag skulle kunna tänka mig att betala 4 kr/dag för. Som jag ser det är kungahuset i vår tjänst, aight? Tillgångarna skall alltså användas av folket, i detta fallet av mig. Detta torde innebära att det jag behöver göra är att skrapa ihop en biljett till Stockholm, sen blir det fortplantning av. Eller tänker jag fel nu?

Lockande tanke. Frågan är vad Jonas och Erik tycker om saken. De hade väl meningsskiljaktigheter själva häromdagen. :hihi

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
abstruse skrev:
Lockande tanke. Frågan är vad Jonas och Erik tycker om saken. De hade väl meningsskiljaktigheter själva häromdagen. :hihi

Ähhh, bortklemade överklassyngel. Jag kommer från en stabil arbetarbakgrund, dem skall vi nog klara av att slänga i någon lämplig å om det behövs.

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...