600cc ->750cc nakenhojar, varför??

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Fast en PC och en bänkning är klart billigare än att stoppa in en Öhlinare :näsblod

Visst, en PC är billigt trim. Men fyller bara en funktion om alla har den. Om ingen har den förlorar man ingenting, men sparar pengar och ökar entyps-tänket. Med krav på originalsystem studsar de snikna race-åkarna som får mer pengar till däck och banägarna tack vare låga ljud-utsläpp i takt också ;)!

Den enda klassen vad jag vet idag är KTMs 690-cup. Kanonidé, och billig racing, skumt att det inte är större. Tror KTM och handlarna kunnat göra en större deal av det om de satsat lite faktiskt. I kombination med att svenskar verkar va för pretantiösa för att köra och ha kul, utan måste ha 180 häst att raljera till grannen med :(.

Eller så är intresset för race för litet helt enkelt, men det känns som att oerhört många ställer frågor och är nyfikna, men att steget in är för stort idag.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Hmm... Insåg precis att tråden är kapad.. Förlåt!

Last edited:

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Jag efterlyser med en typ ER6cup med orginalhojar. Jag körde en gladius på Gotland ring i sommras och den var riktigt kul att köra, trots att jag tog det försiktigt med en demohoj.
Tyckte att det var riktigt kul eftersom man faktiskt kunde pressa hojen lite.
Det var väldigt tillfredställande att köra om lite Gixxer 1000 / 750 med.

http://www.youtube.com/watch?v=Ui4B8TbACq8

(Jag vet att jag är långsam, men det var kul i alla fall)

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag efterlyser med en typ ER6cup med orginalhojar. Jag körde en gladius på Gotland ring i sommras och den var riktigt kul att köra, trots att jag tog det försiktigt med en demohoj.
Tyckte att det var riktigt kul eftersom man faktiskt kunde pressa hojen lite.
Det var väldigt tillfredställande att köra om lite Gixxer 1000 / 750 med.

http://www.youtube.com/watch?v=Ui4B8TbACq8

(Jag vet att jag är långsam, men det var kul i alla fall)

...och så korsar du linjen i slutet på rakan....ajabaja:ajjabajja

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Hoj
Nada
Egentligen är min point den att varför de drar ut samma mängd HK från en 750a som från en 600a.
OK, gixxer 750 producerar 150hk. Skulle det inte då vara möjligt för GSR750 att typ producera ca 125hk?

Man kan ju inte bara kolla på HK. Tex Bmw F800 R har ju "bara" ca 86 hästar mot Honda Hornet 600 som har 100hästar. Men Istället har Bmwn 87NM mot Honda som har fjuttiga 64nm.

Då har man låg Kw men ändå mycket pulver. Då får man låga försäkringar och då får man en hoj som säljer riktigt bra.

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Man kan ju inte bara kolla på HK. Tex Bmw F800 R har ju "bara" ca 86 hästar mot Honda Hornet 600 som har 100hästar. Men Istället har Bmwn 87NM mot Honda som har fjuttiga 64nm.

Då har man låg Kw men ändå mycket pulver. Då får man låga försäkringar och då får man en hoj som säljer riktigt bra.

Hmm. Det var någon som skrev att Er-6 piskar t.ex. Hornet på bana, är detta pga bättre vrid eller pga bättre handling? För i HK ligger ju Er-6 duktigt efter.
Samma gäller väl en jämförelse mot F800.
Vilken drar snabbare på kvartmilen? eller halvmil?

Vilken av de hojarna har ens i närheten av 180 häst?

http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_B-King

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Då ska ju SuperDuken, Tounon, Z1000, CB1000R osv också in i ekvationen. Alla betydligt dyrare än tidigare nämnda hojar.

Där håller jag inte riktigt med dig, Street Triplen är en 675a, med andra ord helt jämförbar med 600 och 750 (ganska precis mitt i). De du nämner är samtliga literhojar, och dämred jämförbara med Speed Triplen, inte Street Triplen som jag ser det.

Det fina med Street 3an är att den 3-cylindriga motorn ger en fin kombination med bra vrid redan från låga varv och hög effekt (108 hk) på högre varv. Till en förnämlig försäkringspremie bör tilläggas!

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
S1000RR -11
Då ska ju SuperDuken, Tounon, Z1000, CB1000R osv också in i ekvationen. Alla betydligt dyrare än tidigare nämnda hojar.

Men ägandekostnadsmässigt håller jag med dig, mer bang for the buck än sporthoj. Fast snarare att se som mellantinget mellan sporthoj och 600 tjejhoj?

Street != Speed.

Men visst, den är snäppet dyrare än tidigare nämnda hojar. Går dock att få till vettigt pris bättre begagnad. Den stora skillnaden är ju på försäkringspremien där 675'an ligger bra långt efter Speed triple och Tuono/Z1000/CB1000R etc.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den enda klassen vad jag vet idag är KTMs 690-cup. Kanonidé, och billig racing, skumt att det inte är större....

Förutom USA så är det ju även i några europeiska länder som tex Italien och England en stor grej med Sportster XR1200-racing. XR1200 Trophy tror jag det heter. Körs även mycket i asien, Japan och Korea. Flera gamla stjärnor har hoppat in i denna back to basics-klass där hojarna ska vara ganska lika. Nakenhoj, mer upprätt körställning. Finns en massa på YT om XR1200-racingen.
XR1200 är ju dessutom rätt billiga tvärsemot vad många tror.
Men men, OT som sagt.

http://www.youtube.com/results?search_query=xr1200+trophy&aq=0

Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Vill man ha 150 hk köper man väl en gsxr 750. Det är bara ekonomiska skäl att köpa en naken hoj med 100 hk. Har man råd att försäkra en med mer effekt så finns det ju.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08

Men ägandekostnadsmässigt håller jag med dig, mer bang for the buck än sporthoj. Fast snarare att se som mellantinget mellan sporthoj och 600 tjejhoj?

Njaa...alltså min poäng var att man inte riktigt kan jämföra gsr 600 eller fz6 med z750, den är ett nummer för stor (vet inte om du kört och jämfört men jag tyckte det var en väldigt skillnad). ER-6 fyllde den luckan och är nu måttstock. Gsr 600 och fz6 har haft det tufft i konkurrensen och ersätts nu av gladius och xj6. Livslängden på gsr och fz6 förlängs genom steroider och på så sätt hoppas man kunna hota z750 (risken för yamaha är väl risken att man tar potentiella fz1 -köpare....).

De hojar du nämner är ju betydligt biffigare även prismässigt. Visst de är alla nakna bushojar men det blir lite som att jämföra en Kia sportage med en Range Rover....

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Läste fel, tänkte på Speed Triple!

Där håller jag inte riktigt med dig....
De du nämner är samtliga literhojar, och dämred jämförbara med Speed Triplen, inte Street Triplen som jag ser det.

Street != Speed.

De hojar du nämner är ju betydligt biffigare även prismässigt. Visst de är alla nakna bushojar men det blir lite som att jämföra en Kia sportage med en Range Rover....

Jag åker hojarnas Range Rover Sport :D

Last edited:

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
Visst, en PC är billigt trim. Men fyller bara en funktion om alla har den. Om ingen har den förlorar man ingenting, men sparar pengar och ökar entyps-tänket. Med krav på originalsystem studsar de snikna race-åkarna som får mer pengar till däck och banägarna tack vare låga ljud-utsläpp i takt också ;)!

Den enda klassen vad jag vet idag är KTMs 690-cup. Kanonidé, och billig racing, skumt att det inte är större. Tror KTM och handlarna kunnat göra en större deal av det om de satsat lite faktiskt. I kombination med att svenskar verkar va för pretantiösa för att köra och ha kul, utan måste ha 180 häst att raljera till grannen med :(.

Eller så är intresset för race för litet helt enkelt, men det känns som att oerhört många ställer frågor och är nyfikna, men att steget in är för stort idag.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Hmm... Insåg precis att tråden är kapad.. Förlåt!

Jag efterlyser med en typ ER6cup med orginalhojar.

Fortsätter trådkapningen lite :)

När det gäller XJ6:an så måste nog lite mer till än PC, kammarna är andra än på R6 (om inte hela toppen).

Och det kördes ju en budgetserie i form av SportProduction tom 2009, där fick man köra 250 2cyl 2takt, 400 4cyl 4takt, 650 2cyl 4takt och pratades även om att öppna för större 1cyl 4takt.
De snabbast i klassen körde SV650, pratades om att köra en er6-cup eller en hyosung GT650 cup i SP med separat poängräkning men intresset var för dåligt så klassen lades ner.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Fortsätter trådkapningen lite :)

När det gäller XJ6:an så måste nog lite mer till än PC, kammarna är andra än på R6 (om inte hela toppen).

Tvärtom.. Hela poängen med en budgetklass är att den ska va billig, inte att den ska konkurrera tidsmässigt med SS eller Rookieklasserna.

Och det kördes ju en budgetserie i form av SportProduction tom 2009, där fick man köra 250 2cyl 2takt, 400 4cyl 4takt, 650 2cyl 4takt och pratades även om att öppna för större 1cyl 4takt.

Mmm.. Det tråkiga med SP (jag var sugen redan då) var att det enda tillgängliga materialet var rätt gammalt (tills de släppte in SVn då). Då krävs helt plötsligt massa 2-takts mecka, strul med maskinras och annat strul som kommer med äldre hojar. SVn DÅ var dessutom så ny att det var rejäl prisskillnad. Och vad jag förstod så var den rätt tung och hade lite kissiga komponenter?

En enhetsklass med billigt material, som finns, kommer finnas och har funnits ett par tre år. Original, enhetsdäck, restriktioner på modifieringar av dämpare etc och kanske tom en folkraceregel om att hojen måste säljas efter race för X antal kronor om bud kommer för att få bort att vissa plöjer ned stört med pengar och vinner på material.

DET är bra racing!

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Tvärtom.. Hela poängen med en budgetklass är att den ska va billig, inte att den ska konkurrera tidsmässigt med SS eller Rookieklasserna.

Mmm.. Det tråkiga med SP (jag var sugen redan då) var att det enda tillgängliga materialet var rätt gammalt (tills de släppte in SVn då). Då krävs helt plötsligt massa 2-takts mecka, strul med maskinras och annat strul som kommer med äldre hojar. SVn DÅ var dessutom så ny att det var rejäl prisskillnad. Och vad jag förstod så var den rätt tung och hade lite kissiga komponenter?

En enhetsklass med billigt material, som finns, kommer finnas och har funnits ett par tre år. Original, enhetsdäck, restriktioner på modifieringar av dämpare etc och kanske tom en folkraceregel om att hojen måste säljas efter race för X antal kronor om bud kommer för att få bort att vissa plöjer ned stört med pengar och vinner på material.

DET är bra racing!

Hehe SV:n va även i andra generationen ganska medioker som banhoj, endast fjäderförspänning men det fina med det va att det inte gick att skruva bort sig, bara dra fjäderförspänningen i bott och sen köra. Och det går köra förvånansvärt fort med en SV :) förlåtande och lättkörd, perfekt att börja på.
va inte heller så sugen på 2-takt då utbudet där var tämligen välanvänt, men där fanns ju de lätta bra chassina för den som ville ha det och 2-takt är ju ändå 2-takt.

Ja det har stötts och blötts om budgetklasser men av nån märklig anledning så verkar intresset vara svalt.
Lite synd, många backar man nog för ionstegskostnaderna annars idag, kollar man ett rookie race är det sällsynt med motorcyklar äldre än 4-5 år.
Men dyker det upp nån budgetserie igen så är jag klart intresserad, går att ha grymt kul på bana med i stort sett vad som helst.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Men dyker det upp nån budgetserie igen så är jag klart intresserad, går att ha grymt kul på bana med i stort sett vad som helst.

Eller hur!

Nog för att coola hojar är coola. Men racing är fantastiskt kul i vilken form som helst. Mycket köra, lite skruva och lite pengar är ett vinnande koncept.

De senaste årens "budgethojar" är också förvånansvärt bra (har faktiskt aldrig kört SV så jag återger bara vad jag hört där). Jag är sugen på 690-cupen just för enkelheten, och körde nära 2 sek snabbare på Åsen med en race-690 än med SuperDuken :Rockbanan. Sannolikt för att jag vågade ge stålet utan att va rädd för highsiders osv.

Att tillåta tight racing med små marginaler även för noobs som inte kan bemästra 200 häst som PSBK-grabbarna, med hojar som inte behöver rivas i molekyler och äter ett set däck innan frukost.

Jag skulle nog hellre köra 8 race budgethoj än 4 race superbike, och det är nog same same pengar?

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Eller hur!

Nog för att coola hojar är coola. Men racing är fantastiskt kul i vilken form som helst. Mycket köra, lite skruva och lite pengar är ett vinnande koncept.

De senaste årens "budgethojar" är också förvånansvärt bra (har faktiskt aldrig kört SV så jag återger bara vad jag hört där). Jag är sugen på 690-cupen just för enkelheten, och körde nära 2 sek snabbare på Åsen med en race-690 än med SuperDuken :Rockbanan. Sannolikt för att jag vågade ge stålet utan att va rädd för highsiders osv.

Att tillåta tight racing med små marginaler även för noobs som inte kan bemästra 200 häst som PSBK-grabbarna, med hojar som inte behöver rivas i molekyler och äter ett set däck innan frukost.

Jag skulle nog hellre köra 8 race budgethoj än 4 race superbike, och det är nog same same pengar?

Ja som sagt SV:n va mjuk, tung och lite halvtaskig markfrigång (körde SP själv med en SV om det inte var uppenbart redan). Men just enkelheten va grymt skön.
En av killarna rev sin motor då han sparkat sönder en växelförare efter 1000mils bankörning/tävling och då var det fortfarande nytoleranser på lopp, kolvar och allt annat sånt som gick att mäta. Fördelen med effektsvaga ekipage är ju att slitaget blir helt annat jämfört med en superbike. Kör man dessutom med liknande SP reglemente där du i stort sett inte får byta nåt heller så är det bara bensin, däck och startavgifter som kostar.

690-cupen tror jag är kul, dessutom körs de väl med supermono och i samband med classic racing så tror det är rätt sköna racehelger :)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
B-king har 184hk vilket iaf jag tycker kan betraktas som i närheten av 180.

Blabla..

Grannens sur-Saab har också 180 häst, den är inte heller sportig!

690-cupen tror jag är kul, dessutom körs de väl med supermono och i samband med classic racing så tror det är rätt sköna racehelger :)

Precis.. Får se om jag hittar nån hoj, eller vågar sälja min för att hitta en rättare sagt.

Nackdelen med cupen är att det körs 6 helger, varav bara hälften i sverige. Med resor till Finland, Norge & Danmark så är det inte så billigt längre :(.

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: IQ
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...