640 LC4 -05 Flatslide , Acra , Bestyckning

Mauno

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Jakobstad
Hoj
KTM 640 -05
Har en 640 LC4 årsmodell 2005, den var ursprungligen enduro men satte på supermotardfälgar.

Har införskaffat en Mikuni TM45 Flatslide & har även ett Acrapovic helsystem på kommande (med dubbla dämpare)
Tänkte också öppna luftburken.

Undrar då liksom alla andra nybörjare angående bestyckning av gasaren.
Sitter ett 162,5 huvudmunstycke och 40 lågfarts i den för tillfället.
Tänkte slänga i större munstycken men sen läste jag en tråd där nån bänkare hade sagt att nästan alla med LC4 kör alldeles för fet bränsleblandning, så man vart ju lite orolig.
Hade tänkt mig 175-180 i huvudmunstycke, men kanske 170 är mer lagom då?
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Hur kommer det sig att du valde en så stor förgasare? Dom flesta kör Fcr41 eller Hsr42. Blir lite lättare med bestyckningshjälp om du haft någon av dom förgasarna tror jag. Fcr41an är ju desutom helt bolton utan några modifieringar.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Shit... och jag som tyckte min HSR42 var i största laget...
 

Mauno

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Jakobstad
Hoj
KTM 640 -05
Jo alltså ursprungligen hade jag tänkt mig en ca 40mm med flatslide och accpump, sen satt man med känslan att jag kommer att vilja ha en större gasare om ett tag, så jag drog till med den största jag vågade :tungan

Sen råkade jag dessutom hitta den lätt begagnad till ett vettigt pris.
Acra systemet kom idag! Har polerat det nu, sen ska det vaxas.
Har singeldämpare original så blir lite trixande att få dit dubbelsystemet men inget som inte lite uppfinningsrikedom klarar av :D

Tror jag kör på 175 huvudmunstycke till en början så ser man
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jo visst går det, men du förlorar mycket i botten- och mellanregister. 45mm är så stort att flödet nästan stannar och vänder på vägen in :D Fuggen du har, lämpar sig bäst för rejält "borrade" och portade motorer och som ska varvas ordentligt med bara toppeffekt, men körbarheten blir lite sisådär.

Jag har det mesta gjort på motorn och kör ändå på 41mm (ska dock fräsas till ovala 42-43mm - vilket år som helst :rolleyes: )
 

Mauno

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Jakobstad
Hoj
KTM 640 -05
Hur blir det om man sätter in en plåt mitt i gasaren då som delar upp flödet i två delar? Har hört att sådana ska förbättra körbarheten under halv gas med stor förgasare
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Jo alltså ursprungligen hade jag tänkt mig en ca 40mm med flatslide och accpump, sen satt man med känslan att jag kommer att vilja ha en större gasare om ett tag, så jag drog till med den största jag vågade :tungan

Sen råkade jag dessutom hitta den lätt begagnad till ett vettigt pris.
Acra systemet kom idag! Har polerat det nu, sen ska det vaxas.
Har singeldämpare original så blir lite trixande att få dit dubbelsystemet men inget som inte lite uppfinningsrikedom klarar av :D

Tror jag kör på 175 huvudmunstycke till en början så ser man

Ge mig tips på hur du fick bra finish på systemet. Har nämligen köpt ett Akra helsystem jag med som måste poleras.
 

Mauno

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Jakobstad
Hoj
KTM 640 -05
Först CRC och gnugga med trassel för att få bort all skit sen bara autosol och gnida som fan :D
På dämparna tog jag bara med CRC då jag inte ville sabba den matta ytan
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Tror jag kör på 175 huvudmunstycke till en början så ser man

Tror att det blir lite fett...
152,5 och 30 verkar rimligare, sen kan du fixa lite med nålen .
Du kommer få dålig fart på luften genom förgasare på låga varv, vilket ger dålig gasrespons.

Jag kör med en HSR 42. den ger bra effekt på topp men är inte helt optimal på låga varv. (Jag har portat, öppet system, bytt kolv och kam)
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Skall man åka med 45mm fugge öht så är vildare kam, högre komp, raceportning och moddad luftburk ett måste annars är det bara ett skämt....

Med original kam flödar en FCR39 tillräckligt för att ge mest användbar effekt. Det krävs vassare kam för att FCR41 skall ge resultat. På 660 och Rally kam är 41 att föredra och går man sen längre med portning och Factory SM kam så är FCR borrad till 43 att föredra....
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
unnskyld men hva er CRC?

5-56 allround servicespray. löser rost, smörjer och rengör. :)

Först CRC och gnugga med trassel för att få bort all skit sen bara autosol och gnida som fan :D
På dämparna tog jag bara med CRC då jag inte ville sabba den matta ytan

Okej.... Då är det bara till att gnida. :tummenupp Blev det rent och fint förresten???
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top