650cc/2cyl i 250 sp???

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Snälla låt inte detta bli som vanligt med pajkastning mellan klasser/takter, utan håll er till sakliga argument. För och imot införandet av dessa hojar.

Det är dags nu gott folk om vi ska få till det till nästa år. Jag har spånat lite och hört mig för lite om det skulle kunna gå att få in 650cc/2cylindrar standard-hojar (detta för att inte supermono ska komma in) i 250 sp. Alltså ER6, SV650, hojjssonnggg 650, Monster??. Detta för att som alla vet, 250sp behöver på sikt en billig ersättare. Kan vi fasa in dessa hojar nu? Vi kör samtidigt kvalar mot varandra så torde det bli fulla startfällt. RS:en får man köra på tills den inte funkar längre. Om ca 25 år finns ingen 250sp kvar och då är klassen borta. Dessa hojar är BILLIGA och du får med ett snabbt sök på nätet en hoj för ca 60 och då är den flång ny. Enuuu billigare i Tyskland. Vidare liknar dessa hojar varandra mycket i hk/vikt vilket innebär tät räjsing där ingen vinner pga material.

Nu till minna frågor:
1: Fler eller ett märke er6/sv650. Sätter vi oss inte i samma sits om tex Sukka lägger ner SV:n?
2: Jag anser att man ska få byta fjäder i framgaffeln ingen av hojarna är gjorda för bana.
3: Bakdämpare får ej bytas.
4: Regndäck tillåts
5: Däck valet släps fritt. Detta pga det inte är en enighetsklass längre
6: Styre, fotpinnar får bytas
7: Ljuddämpare får bytas MEN får inte låta mer än 95 db. Detta mest för att en org är snor dyr (tror jag)
8: Är dom överhuvudtaget körbara på bana?
9: PC2 tillåtet???
10: Övriga frågor :D


björn
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Har verkligen en sådan hoj en chans mot en 250?

Jag har inte kört någon av de men jag har fått för mig att 250:eek:rna är snabba på bana vilket jag har svårt att tänka mig att en ER-6 är?
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
DR-Zätare skrev:
2413283 Har verkligen en sådan hoj en chans mot en 250?

Jag har inte kört någon av de men jag har fått för mig att 250:eek:rna är snabba på bana vilket jag har svårt att tänka mig att en ER-6 är?


Troligvis inte men som sagt 250 kommer att dö ut långsamt. Man skulle kunna ha delad poängräkning :va

björn
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
ER-6:an kan du glömma, som att köra en ZXR400 mot en NSR500.

Vilken normalt slipon låter max 95 db ?? Inget jag skulle vilja köra med.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Jösse skrev:
2413295 ER-6:an kan du glömma, som att köra en ZXR400 mot en NSR500.

Vilken normalt slipon låter max 95 db ?? Inget jag skulle vilja köra med.


Sweeete pojken gjorde väl 59 med frugans 400 (vilket hade placerat honom långt upp i listan) så det går nog få fart på en 650. Vidare är det bara ett förslag noicekiller kanske?

björn
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jösse skrev:
2413295 ER-6:an kan du glömma, som att köra en ZXR400 mot en NSR500.

Vilken normalt slipon låter max 95 db ?? Inget jag skulle vilja köra med.
Jag har inget i övrigt i den här tråden att göra, vill bara påpeka att Akra-systemen verkar klara 95dB.

TRX850 + Akra Racing Line helsystem + 7500 rpm (rött = 8000) och hissad trottel ger 94 dB utan db-killer. Varningsflagg endast för mycket gas på låga varv vilket verkar ge högre ljudtryck.

Hur de burkarna står sig prismässigt mot original vet jag ej, burkar med katalysator eller annan rening brukar dock vara ap-dyra.
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
björn.e skrev:
8: Är dom överhuvudtaget körbara på bana?
Klart de är. Det körs SV650-cuper i en del länder. Finns också kraschkåpor att köpa till dem (helkåpor alltså).

Edit: går alltså att köra på bana med. Men tävla mot RS250? Jag tvivlar, och betvivlar dessutom det vettiga i ett sånt upplägg. Varför hör du dig inte runt bland SP250-förarna och frågar vad de anser om upplägget?
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Problem blir det om det visar sig att Aprullorna kör i åttor runt fyrtaktarna.

Jag tror mer på en ren fyrtaktsklass med ett identisk vikt/kW förhållande.

Kawazakicenter är mer intresserade av en renodlad ER6 enhetsklass, dock tippar jag att SV650 är likvärdig ER6 som banhoj.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
GSXR1100R skrev:
2413386 Problem blir det om det visar sig att Aprullorna kör i åttor runt fyrtaktarna.

Jag tror mer på en ren fyrtaktsklass med ett identisk vikt/kW förhållande.

Kawazakicenter är mer intresserade av en renodlad ER6 enhetsklass, dock tippar jag att SV650 är likvärdig ER6 som banhoj.


Problemet är ju att vi inte bara kan sparka ut RS:en ur sin egen klass utan vidare. Separat poängbedömning kanske? Fyller vi start fälten så någon inte får starta? Fyll på med mera!!!

björn
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Klassen kommer saktligen nog försvinna eftersom det inte finns nya hojar att tillgå. Men tillsvidare tycker jag vi ska köra en ren 250SP klass.
Man kan ju ha som det diskuterats förut en ER6-klass. Men sålänge vi finns och allt som oftast har ett bra startfält tycker jag det kan få vara så :)

Sen det här med o kvala. Det är det som är det fina med SP också, vi är lagom många i klassen så att man slipper bekymra sig om sånt. Pyntar man 1600:- i avgift för ett rejs får man köra det också.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
björn.e skrev:
2413397 Problemet är ju att vi inte bara kan sparka ut RS:en ur sin egen klass utan vidare. Separat poängbedömning kanske? Fyller vi start fälten så någon inte får starta? Fyll på med mera!!!

björn
Ja det kan iof funka om man kör separat poängbedömning för att fylla ut klassen.

Klassen kan heta 250SP/650 twin.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Bikerbitch skrev:
2413416 Klassen kommer saktligen nog försvinna eftersom det inte finns nya hojar att tillgå. Men tillsvidare tycker jag vi ska köra en ren 250SP klass.
Man kan ju ha som det diskuterats förut en ER6-klass. Men sålänge vi finns och allt som oftast har ett bra startfält tycker jag det kan få vara så :)

Sen det här med o kvala. Det är det som är det fina med SP också, vi är lagom många i klassen så att man slipper bekymra sig om sånt. Pyntar man 1600:- i avgift för ett rejs får man köra det också.
Drömläget är givetvis fulla startfält utan utkvalningar, men att endast se 8-9 st 250SP på gridden gör ingen glad, fast iof får alla poäng då :tungan
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
GSXR1100R skrev:
2413464 Drömläget är givetvis fulla startfält utan utkvalningar, men att endast se 8-9 st 250SP på gridden gör ingen glad, fast iof får alla poäng då :tungan

Då är alla glada, för det har såvitt jag vet aldrig varit bara 8-9 förare :)
Vi är nästan alltid runt 20 personer, ibland fler.
 

lyset

Socio#1314
Gick med
22 Feb 2004
Ort
halmstad
Hoj
HYM 1100
Hade inte aprilia nån 460 twin räcer på gång? vill minnas att bike skrev något om det. jämförbar effekt med 250?
 

BrInK

Winner 250sp cup 2006!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
malmö
Hoj
pw50
mina svar på björn.e:s frågor....

1: Fler eller ett märke er6/sv650. Sätter vi oss inte i samma sits om tex Sukka lägger ner SV:n?
svar:flera märken....

2: Jag anser att man ska få byta fjäder i framgaffeln ingen av hojarna är gjorda för bana.
svar:eek:k

3: Bakdämpare får ej bytas.
svar: ok

4: Regndäck tillåts
svar: Jätte bra

5: Däck valet släps fritt. Detta pga det inte är en enighetsklass längre
svar: Jätte bra

6: Styre, fotpinnar får bytas
svar: så klart!

7: Ljuddämpare får bytas MEN får inte låta mer än 95 db. Detta mest för att en org är snor dyr (tror jag)
svar: orginal ljuddämparen går inte sönder så lätt och om 650twin ska få byta avgassystem ska 250 sp det med, och då blir de massa klydd med bestyckning osv... så nej kör orginal ljuddämpare finns nog massor på skorten...

8: Är dom överhuvudtaget körbara på bana?
svar: jag tror jag kan köra lika fort med en sv650 som en rs250...

9: PC2 tillåtet???
svar: nej!

10: Övriga frågor :D
svar: se till att få igenom detta tills 2007....:yoparty

edit: samma klass/poäng till alla som kör klassen....
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Aprilia SXV 550 är hojen att köra isf, precis under 70 hästar på bakhjulet helt orginal. Kanske inte har den bästa aerodynamiken men den är ju lättare och går säkert fortare i kurvorna.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Det låter ypperligt. Tror det går ungefär lika snabbt med en ER6 som med en SP250. Håller med Brink i allt...
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
björn.e skrev:
2413267

10: Övriga frågor :D

björn


10:övriga frågor

Vem beslutar om såna här saker, ändringar i klasser, reglementen m,m
har svemo tankar på detta eller är det "bara" sporthojspånande?

undrande :va
jocce
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top