650cc/2cyl i 250 sp???

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Räkna inte bort 400:eek:rna, iallafall inte min.
Nu borde Sweetie kunna köra en 58:a med min nya heta broms.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Alicia skrev:
2413652 Räkna inte bort 400:eek:rna, iallafall inte min.
Nu borde Sweetie kunna köra en 58:a med min nya heta broms.

Du får ju vara med oss ändå. Saxat från RR.se "Motorcykeln kan vara antingen tvåtaktare på
126-250 cc eller fyrtaktare på 251-400 cc.
"
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Bikerbitch skrev:
2413662 Du får ju vara med oss ändå. Saxat från RR.se "Motorcykeln kan vara antingen tvåtaktare på
126-250 cc eller fyrtaktare på 251-400 cc.
"

Jo jag vet, men att den fortfarande är en konkurrenskraftig hoj med rätt förare. Och då menar jag absolut inte mig.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Cliff Barnes skrev:
2413639 10:övriga frågor

Vem beslutar om såna här saker, ändringar i klasser, reglementen m,m
har svemo tankar på detta eller är det "bara" sporthojspånande?

undrande :va
jocce

Om förarna går samman och framför önskemål så tar svemo ställning till det sen.

Alicia skrev:
2413689 Jo jag vet, men att den fortfarande är en konkurrenskraftig hoj med rätt förare. Och då menar jag absolut inte mig.

Allt är lite oklart just nu men det kan mycket väl bli ytterligare en ZXR400 i SP nästa år! :)
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
RookieSM skrev:
2413539 Aprilia SXV 550 är hojen att köra isf, precis under 70 hästar på bakhjulet helt orginal. Kanske inte har den bästa aerodynamiken men den är ju lättare och går säkert fortare i kurvorna.

Den lär klart piska er6/sv650, brutal motor i den helt klart.
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Frågan är om det är så lyckat att göra om klassen till en blandklass? Vem går och köper en hoj (som man inte ens vet om den är konkurenskraftig) för 60 papp, när man kan få en RS 250 för ca 20? Jag skulle då inte göra det iaf...

I grund och botten är det väl helt rätt med en "ny" klass eftersom Apriliorna inte kommer att finnas kvar för evigt, men det känns inte som att klassen är på väg ut riktigt ännu.

Ska det sen bli en ny klass, så bör den ju på något vis vara billigare att köra än R600/R1000, annars förstår jag inte riktigt syftet med den. Isåfall måste ju reglementet för den klassen vara ganska öppet så att man inte måste lägga ut en dyr slant på en nyare hoj, eller? Det finns ju hur många gamla Rookiehojar på marknaden idag som är relativt billiga (30-40 kkr), och det enda som är billigare idag är ju 250 SP. Så vitt jag vet är det många som kör just 250 SP för att det är såpass billigt ändå.

Vidare är väl tanken också att den "nya" klassen ska vara en instegsklass, på sätt och vis. Därför tror jag också att man inte ska vara tvungen att lägga ut för mycket pengar på en hoj, om vi ska få nån uppslutning. Jag tror mer på ett mer öppet reglemente som det vi har på b-tävlingarna, något i stil med 250-650 cc beroende på antal cylindrar. På så vis kan folk ta sin gamla SV 650/RD350 och fixa till den för rejs och ställa upp.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Penguin skrev:
2413812 Jag tror mer på ett mer öppet reglemente som det vi har på b-tävlingarna, något i stil med 250-650 cc beroende på antal cylindrar. På så vis kan folk ta sin gamla SV 650/RD350 och fixa till den för rejs och ställa upp.
Du är ganska smart du, givetvis så är det svårt att inte hålla med dig :tummenupp
 

BrInK

Winner 250sp cup 2006!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
malmö
Hoj
pw50
Penguin skrev:
2413812 Vem går och köper en hoj (som man inte ens vet om den är konkurenskraftig) för 60 papp, när man kan få en RS 250 för ca 20? Jag skulle då inte göra det iaf...

.


en billig beg sv650 ligger på 22.000:- i tyskland..........(kolla precis)
ska man sen ha nått nyare/fräschare/finare så får man nog slänga upp närmare 35-40. inga sjuka summor tycker jag.....
 

nr12

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Furulund
Hoj
honda rs
tydligen funkar det med en liknande klass i kanada
http://www.roadracing.org/rulebook.html
http://www.roadracing.org/ftp/CMRA2005RuleBook_Final.pdf
fomula II reglementet hos denna org.är väl ungefär vad ni vill ha förutom rena racers

här är ett utdrag
Contents
5.4 FORMULA II EQUIPMENT
Formula II motorcycles must meet the following requirements in addition to the requirements in
Equipment Standards - General.
5.4.1 Engine Displacements
5.4.1.1 0-250cc 2 stroke water cooled "racing" engines maximum of 2 cylinders
5.4.1.2 0-430cc 2 stroke air cooled maximum of 2 cylinders
5.4.1.3 0-500cc 2 stroke single cylinder
5.4.1.4 0-450cc water cooled production based "street" crankcases unlimited
cylinders
5.4.1.5 0-650cc 4 stroke maximum of 2 cylinders
5.4.1.6 Unlimited displacement 4 stroke single cylinder
 
Last edited:

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
The SXV 550 is a world beater out of the crate - Aprilia has designed the SXV 550 to be THE supermoto. Compared to other high end supermotos, the 60 hour service intervals for this machine are not too bad, either.

128 kg , 7liters tank, 70bhp.

Nu tävlar jag inte, iaf inte ännu men serviceintervall 60 timmar?

Känns inte som att sv:n skulle behöva samma serviceintervall iaf,
iofs beror på vad som menas.
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Don Quixote skrev:
2413707 Allt är lite oklart just nu men det kan mycket väl bli ytterligare en ZXR400 i SP nästa år! :)

ytterligare en här beroende på hur mycke man hinner tränna o e ledig o lite till :)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Zenit skrev:
2414282 ytterligare en här beroende på hur mycke man hinner tränna o e ledig o lite till :)
Kul som tusan om vi får se dig på banan nästa år.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Blir det en renodlad 650-serie med Er6 och motsvarande hojar kan jag definitivt tänka mig köra den klassen!
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Penguin skrev:
2413812 Frågan är om det är så lyckat att göra om klassen till en blandklass? Vem går och köper en hoj (som man inte ens vet om den är konkurenskraftig) för 60 papp, när man kan få en RS 250 för ca 20? Jag skulle då inte göra det iaf...

I grund och botten är det väl helt rätt med en "ny" klass eftersom Apriliorna inte kommer att finnas kvar för evigt, men det känns inte som att klassen är på väg ut riktigt ännu.

Ska det sen bli en ny klass, så bör den ju på något vis vara billigare att köra än R600/R1000, annars förstår jag inte riktigt syftet med den. Isåfall måste ju reglementet för den klassen vara ganska öppet så att man inte måste lägga ut en dyr slant på en nyare hoj, eller? Det finns ju hur många gamla Rookiehojar på marknaden idag som är relativt billiga (30-40 kkr), och det enda som är billigare idag är ju 250 SP. Så vitt jag vet är det många som kör just 250 SP för att det är såpass billigt ändå.

Vidare är väl tanken också att den "nya" klassen ska vara en instegsklass, på sätt och vis. Därför tror jag också att man inte ska vara tvungen att lägga ut för mycket pengar på en hoj, om vi ska få nån uppslutning. Jag tror mer på ett mer öppet reglemente som det vi har på b-tävlingarna, något i stil med 250-650 cc beroende på antal cylindrar. På så vis kan folk ta sin gamla SV 650/RD350 och fixa till den för rejs och ställa upp.


Mycket bra skrivet björn, som jag ser det: En 650 är billig som någon skrev längre ner.
Den är mycket billigare än r600/r1000 då man endast har 70 hk i motorn att leka med.
Hojar kommer ju vart efter åren går, precis som med 250 hojarna.
Detta blir en mycket bra instegsklass då hastigheten kommer ligga under ljudvallen vilket den inte gör i R600/R1000.
Självklart är ju målet att fasa ut 250sp. Meningen är ju att vi inte helt plötsligt ska stå med 10 hojar i 250sp och sen hitta på någon dum dyr klass som ingen vill ha, utan att det redan nu börjar byggas en vagnspark som om några år är så stor att ingen köper en 250 utan en nyare 650. ett öppet reglement borde vi kunna ha endå.

björn
 

sandstream

Guest
björn.e skrev:
4: Regndäck tillåts
Nej, det tycker jag inte att man ska tillåta.
Då ska alla ha en extra uppsättning fälgar och däck som kostar en massa pengar.
Det går bra att åka fort med vanliga mönstrade däck om man törs.

Sen borde det vara en helt egen serie som drivs ihop med en (1) tillverkare som subventionerar hojarna samt reservdelar.
De kan också hjälpa till med marknadsföringen.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
2414818 Nej, det tycker jag inte att man ska tillåta.
Då ska alla ha en extra uppsättning fälgar och däck som kostar en massa pengar.
Det går bra att åka fort med vanliga mönstrade däck om man törs.

Sen borde det vara en helt egen serie som drivs ihop med en (1) tillverkare som subventionerar hojarna samt reservdelar.
De kan också hjälpa till med marknadsföringen.

Problemet med en lite tyngre hoj som en 650 är att en regnvurpa kan kosta betydligt mer än vad ett par extra fälgar gör. Har inget med mod att göra, skillnaden i grepp är enorm med regndäck kontra mönstrade gatdäck.

Problemet med att enbart köra 1 tillverkare är att serien dör ut så fort tillverkaren tröttnar/har nått sitt marknadsföringsmål.
Är iofs en kul gimmick, och kan funka 1-3 år, längre än så brukar inte importörer/tillverkare pusha för en modell.
Bästa marknadsföringen är ju istället att ha bästa hojen i klassen.
 

"Lucci"

Med armbågen i marken
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Tokholm
Hoj
Såld
http://www.1tail.com/sa/cart/app_products.htm?pg={5A44C0A1-6D2A-4E7A-B66B-307B59F95367}&m={04346613-B86A-46A0-A07E-0D2EE38862EA}&pc=1&c=11
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
cleaner skrev:
2414248 The SXV 550 is a world beater out of the crate - Aprilia has designed the SXV 550 to be THE supermoto. Compared to other high end supermotos, the 60 hour service intervals for this machine are not too bad, either.

128 kg , 7liters tank, 70bhp.

Nu tävlar jag inte, iaf inte ännu men serviceintervall 60 timmar?

Känns inte som att sv:n skulle behöva samma serviceintervall iaf,
iofs beror på vad som menas.

60h är nog snarare lager/kolv byten än oljebyte när det kommer till denna & liknade motorer. Iaf definitivt om man kör på samma olja i 60 h :tomten
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
sandstream skrev:
2414818 Nej, det tycker jag inte att man ska tillåta.
Då ska alla ha en extra uppsättning fälgar och däck som kostar en massa pengar.
Det går bra att åka fort med vanliga mönstrade däck om man törs.

Sen borde det vara en helt egen serie som drivs ihop med en (1) tillverkare som subventionerar hojarna samt reservdelar.
De kan också hjälpa till med marknadsföringen.
Det här med regndäck togs upp i våras i 250SP, vad betyder vanliga mönstrade däck?, visst är det en kostnad om man nu väljer att köpa in extrafälgar, man kan ju faktiskt kränga själv om man nu inte har råd med extrafälgar.

Efter sommarens regnrace på torrdäck i 250SP så verkar det som om dom flesta nu vill ha regndäck.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top