650cc/2cyl i 250 sp???

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Bikerbitch skrev:
2415446 Vad gör det att vi oftast är 20 stycken i dagsläget som kör klassen?

Jag tycker bara vi skall köra en ren 250SP-klass sålänge, men att man i framtiden får ta fram ett alternativ för klassen då den försvinner.

Omröstning först och sen förslag till Svemo antar jag?
Tror 250 klassen kanske vill säga till om något också :)

Vad gör det då om ni/vi är 30? Det lär väl troligtvis inte bli fler än 10 som nappar första året.

Så klart det blir en diskution mellan klubbar samt styrelsen och sinna medlemmar.

björn

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
björn.e skrev:
2415457 Vad gör det då om ni/vi är 30? Det lär väl troligtvis inte bli fler än 10 som nappar första året.
björn

Nej men jag tror ändå att 250klassen kanske vill rösta om det :)
Det vet man ju inte, kanske kommer 25 förare som vill köra.
Alltså, jag tycker att sålänge klassen finns så kan vi få köra den, med rena 250SP hojar. Annars är det bara dra igång en helt ny klass a lá BoTT-klassen ni hade på Sviestad till nästa år? T ex ER 6-klass, sen när 250SP försvinner går kanske folk över till den.

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Hoj
Ducati 748 SPS
Bikerbitch skrev:
2415446 Vad gör det att vi oftast är 20 stycken i dagsläget som kör klassen?

Jag tycker bara vi skall köra en ren 250SP-klass sålänge, men att man i framtiden får ta fram ett alternativ för klassen då den försvinner.

Omröstning först och sen förslag till Svemo antar jag?
Tror 250 klassen kanske vill säga till om något också :)

Jannice,

jag tror man bör få in nytt material så tidigt som möjligt, om vi väntar riskerar vi att det blir ett glapp, får vi till ett antal redan 2007 så kommer det att fasas in nya hojar automatiskt.
Att man i dag är ca 20 idag är ju inget problem, de flesta banorna i Svedala har ju gränsen på 30+ antal förare vid race.

/Christer

nr12

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
honda rs
Cliff Barnes skrev:
2413639 10:övriga frågor

Vem beslutar om såna här saker, ändringar i klasser, reglementen m,m
har svemo tankar på detta eller är det "bara" sporthojspånande?

undrande :va
jocce

RR-sektionen har beslutsrätten i dessa frågor ta kontakt med skölden eller lodnert och ha gärna ett förslag eller en skrivelse från er klubb
eller lämna in era ideér till ert distrikt`s roadracing ansvarige så går det upp till svemo genom distriktet tar lite längre tid då bara, men kan vara ett bra sett om rr-sektionen inte tar iden på allvar
då detta verkar vara väldigt intressant.
roadracing för alla till billig peng
fram för folk roadracing :tummenupp

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-
björn.e skrev:
2415457 Vad gör det då om ni/vi är 30? Det lär väl troligtvis inte bli fler än 10 som nappar första året.
Så klart det blir en diskution mellan klubbar samt styrelsen och sinna medlemmar.
björn

Tror som du Björn att det kan vara bra om man får köra på dessa hojar redan nästa år. Kommer nog inte vara många som kör dom men möjligheten att få göra det ökar chanserna för att klassen ska överleva.
Det blir mycket naturligare att byta hoj om några år då.
Om det införs nu så slipper vi glappet som kommer att uppstå om det införs först när alla apor är slutkörda.
Bättre att göra något nu än när det är för sent.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Jag är inte envis som synden. Blir det större hojar i klassen så blir det så.
Är bara glad om jag får köra, även om jag tycker det är skoj att behålla en ren 250SP-klass. Men majoriteten bestämmer och förnyelse är ibland skitbra.
Jeje, vi får se vad som händer. Det blir nog bra oavsett, kanske känns bra i omkörningstarmen om man får köra om en 600a kubikare.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
För min egen del så ser jag mycket gärna att man får åka ER6 nästa år. Kan hända att det blir full ERF-säsong men vill väldigt gärna sprintrejsa också. Skulle kunna skaffa en ZXR400, men tror att jag kan få en hel del support från Johans MC om jag åker ER6! Sen e det gött med nytt material!

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Tycker det låter som en bra idé med lite friare reglementen för att få in fler olika hojtyper. :tummenupp för en blandad klass, blir roligare både för publiken och förarna med fler hojar och lite variation på fältet.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Till 250SP-loppet i samband med B-racet hos LMS i år så kom det 24 st till start! Inte så tokigt för att vara en klass som alla tror är på väg att självdö. För det är den inte! Men däremot inte sagt att man inte ska se över reglementet.

Att tillåta upp till 650cc 2-cyl 4T i standardskick tycker jag är ett kanonförslag (för övrigt föreslog jag just det själv i den här tråden).
Sen är jag övertygad om att Aprilia SXV550 kommer att köra skiten ur alla med den specen men den blir å andra sidan så dyr så man får hoppas att de inte blir så många som har råd... Den är ju för övrigt mer att betrakta som en ren tävlingsmotorcykel, man kanske ska ha med en brasklapp om det?
PC ska inte vara tillåtet, standard ska det vara, det är liksom meningen.
En fråga är ju hur det blir med däckreglementet, går knappast att kräva samma märke och dimensioner för helt olika hojar.
Regndäck ja tack!

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
sandstream skrev:
2414818 Nej, det tycker jag inte att man ska tillåta.
Då ska alla ha en extra uppsättning fälgar och däck som kostar en massa pengar.
Det går bra att åka fort med vanliga mönstrade däck om man törs.

Har du testat köra på våra enhetsdäck i blött? Det har jag (jag vågade), och jag tänker inte göra om det. Det blev ganska dyrt, och dom pengarna hade jag hellre lagt på extrafälgar. Tack och lov gjorde det inte så ont, denhär gången.

Jag kör hellre på slicks i blött än dunlop gp.

bean305 skrev:
2415116 Håller med och det är oerhört tråkigt att se på om man är åskådare, det går riktigt långsamt.

Jag ser 250sp som en klass som är "billig" att köra i, ändringarna som vi gör bör inte bidra till att klassen blir avsevärt dyrare. Dyra klasser finns det gott om :) .

Det är inte billigt att krascha. :näsblod

Justdetja, förslaget också.

Jag tycker att förslaget är bra. Eventuella fartskillnader är inget bekymmer eftersom vi redan har det. Det är bättre att vi gör vad som går för att rädda klassen. Det behövs en instegsklass där man inte riskerar att få en fet highsider i varje kurva!

Last edited:

sandstream

Guest
anja skrev:
2416767 Har du testat köra på våra enhetsdäck i blött? Det har jag (jag vågade), och jag tänker inte göra om det.
Självklart har jag inte provat era däck men nu handlade frågan om en ny klass och vilka däck de skulle ha vet varken du eller jag.
Däremot har jag kört på SuperCorsa i regn och det går att köra relativt fort.

Torkel skrev:
2416754 Till 250SP-loppet i samband med B-racet hos LMS i år så kom det 24 st till start! Inte så tokigt för att vara en klass som alla tror är på väg att självdö. För det är den inte!
Nä, folk tror nog inte att den är på väg att självdö, de vet att det är så.
Sen kan man tycka vad man vill om det.

Last edited:

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
sandstream skrev:
2416948 Självklart har jag inte provat era däck men nu handlade frågan om en ny klass och vilka däck de skulle ha vet varken du eller jag.

Du kan få testa mina om DU törs.

Det spelar ingen roll om det är våra däck eller supercorsa eller vad sjutton det skulle kunna vara för ickeregnvänliga gatdäck, men jag tänker inte köra på gatdäck i regn nästa år. :fakta

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
sandstream skrev:
2416948 Självklart har jag inte provat era däck men nu handlade frågan om en ny klass och vilka däck de skulle ha vet varken du eller jag.

Nä, folk tror nog inte att den är på väg att självdö, de vet att det är så.
Sen kan man tycka vad man vill om det.
Onödigt inlägg följer men wtf:
Vidhåller tror, inte vet. Det finns massor med RS250 i omlopp och många intresserade men eftersom många TROR att klassen ska läggas ned typ när som helst sedan den tappade SM-status till 2003 så vågar de inte välja 250SP. Enligt Sköld (som tycker det är en förträfflig klass för övrigt) så är det ingen fara så länge vi visar deltagarantal. Vilket vi faktiskt har gjort i alla år.
Att det dessutom finns en massa "hamstrar" som ligger på cyklar men inte tävlar är ju bara tråkigt, bättre att sälja i såna fall så de används. Vi har 73 medlemmar i yahoogruppen 250SP, även om bara hälften har hoj och kör så fyller vi de flesta grids i Sverige!

Sen är det klart att alla klasser kommer att självdö så småningom, om 15 år så tänker man antagligen tillbaka på den gamla goda tiden då motorerna inte drevs av elmotorer och extrema bränsleceller utan gick på bensin och lät mer än 40dB... :näsblod

Håller för övrigt med Anja om D209GP i regn, helt vidriga sulor inte att jämföra med 207GP. Men på torrt är de underbara!

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
-
Är det inte bättre att låta 250SP självdö ( vilket den kommer att göra inom ett par år) och lägga energi på en helt ny klass som kan ersätta när det är för få 250sp utövare kvar?

Känns ju fel att blanda i cyklar som är helt åt helv... i både chassie och motor för racing... eller?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
gixxermf skrev:
2417460 Känns ju fel att blanda i cyklar som är helt åt helv... i både chassie och motor för racing... eller?
Det funkar utmärkt i en massa andra länder så varför skulle det inte funka i Sverige?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Råkade precis se att hyosungerna kostar går ju få för ca 30 papp tüskland. Jag är riktigt sugen på detta. Någon som vet hur mkt som ändras på dessa chassiemässigt innan dom rejsar med dom?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
HanneZ skrev:
2417853 Någon som vet hur mkt som ändras på dessa chassiemässigt innan dom rejsar med dom?
Eftersom det inte finns ett svenskt reglemente så vet vi inte det ännu. ;)
Ska klassen hållas inom rimliga kostnader lär det ju inte tillåtas några större modifikationer.

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Gustav O skrev:
2417855 Eftersom det inte finns ett svenskt reglemente så vet vi inte det ännu. ;)
Ska klassen hållas inom rimliga kostnader lär det ju inte tillåtas några större modifikationer.
Nej men jag tänkte hur gör utomlands när dom tävlar med dom. För mig är det viktigaste att komma ner i däckkostnad så man kan åka mycket. Jag antar att det blir billigast om man släpper däcksvalet fritt så man kan köra på import-slicks?

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Bikerbitch skrev:
2415499 Jag är inte envis som synden. Blir det större hojar i klassen så blir det så.
Är bara glad om jag får köra, även om jag tycker det är skoj att behålla en ren 250SP-klass. Men majoriteten bestämmer och förnyelse är ibland skitbra.
Jeje, vi får se vad som händer. Det blir nog bra oavsett, kanske känns bra i omkörningstarmen om man får köra om en 600a kubikare.

Hmmm, är inte 400 fyrtakt fyrcylinder redan tillåtet i klassen? Hur kan det då vara en ren 250 klass???

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln