650cc/2cyl i 250 sp???

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Extrafälgar behövs verkligen inte, även om man tillåter regndäck. Jag har klarat mig utan i tre år.

Köra i regn med torrdäck är ju värdelöst.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
RookieSM skrev:
2413539 Aprilia SXV 550 är hojen att köra isf, precis under 70 hästar på bakhjulet helt orginal. Kanske inte har den bästa aerodynamiken men den är ju lättare och går säkert fortare i kurvorna.
Aprilia has designed the SXV 550 to be THE supermoto
Den klassen finns ju redan
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Don Quixote skrev:
2415033 Köra i regn med torrdäck är ju värdelöst.

Håller med och det är oerhört tråkigt att se på om man är åskådare, det går riktigt långsamt.

Jag ser 250sp som en klass som är "billig" att köra i, ändringarna som vi gör bör inte bidra till att klassen blir avsevärt dyrare. Dyra klasser finns det gott om :) .
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Det skulle vara ett riktigt bra upplägg. Hur framför vi det som förare till Svemo. Är det genom klubbar eller förarrepresentant?
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
MagnusK skrev:
2415127 Det skulle vara ett riktigt bra upplägg. Hur framför vi det som förare till Svemo. Är det genom klubbar eller förarrepresentant?


Om detta gillas av LMS medlemar kommer troligtvis LMS lämna in en skrivelse till SVEMO där vi berättar vad vi vill. Sen sätter sig SVEMO och diskuterar om det är bra eller anus typ. Om SVEMO gillar det hela skriver dom sålika in klassen i 250sp reglemente sen är det bara att köpa en hoj tuta och köra. Ungefär så torde det funka.

björn
 
Last edited:

sandstream

Guest
oFFkeFF skrev:
2414927 Problemet med en lite tyngre hoj som en 650 är att en regnvurpa kan kosta betydligt mer än vad ett par extra fälgar gör. Har inget med mod att göra, skillnaden i grepp är enorm med regndäck kontra mönstrade gatdäck.
Ja, man kanske måste väga priset för de extra fälgarna mot vad det kan kosta att inte ha dem.
GSXR1100R skrev:
2414982 Det här med regndäck togs upp i våras i 250SP, vad betyder vanliga mönstrade däck?, visst är det en kostnad om man nu väljer att köpa in extrafälgar, man kan ju faktiskt kränga själv om man nu inte har råd med extrafälgar.
Efter sommarens regnrace på torrdäck i 250SP så verkar det som om dom flesta nu vill ha regndäck.
Att folk kränger själva utgår jag ifrån men med tanke på Sveriges snabbt skiftande väder ställer regndäck kanske till mer problem för rookies än det gör nytta.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ska man justera klassen bör man ju göra den så fri som möjligt men ändå billigt. Problemen med att blanda olika typer av hojar är gravt överskattat tror jag. I flera andra länder ( USA, Kanada, UK tex.) så kör men betydligt mer blandade klasser (startlistor med allt från Honda RS125R, Aprilia RS250 via SV650, ER6 och Ducatii 900SS syns.) utan större problem.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Gustav O skrev:
2415270 Ska man justera klassen bör man ju göra den så fri som möjligt men ändå billigt. Problemen med att blanda olika typer av hojar är gravt överskattat tror jag. I flera andra länder ( USA, Kanada, UK tex.) så kör men betydligt mer blandade klasser (startlistor med allt från Honda RS125R, Aprilia RS250 via SV650, ER6 och Ducatii 900SS syns.) utan större problem.
Ja absolut, som arrangör ser man oxo helst att gridden är full, roligare för alla blir det.

Att sedan tvåtaktare ibland kan bromsa senare och att fyrtaktare ibland har högre toppfart får man ta.

(Offkeff brukade skälla på mig)
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
GSXR1100R skrev:
2415108 Aprilia has designed the SXV 550 to be THE supermoto
Den klassen finns ju redan
Och? Det betyder ju inte att den inte går att använda till något annat. :)
Den körs redan i England med viss framgång, minitwins och allt vad deras klasser kallas.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
RookieSM skrev:
2415329 Och? Det betyder ju inte att den inte går att använda till något annat. :)
Den körs redan i England med viss framgång, minitwins och allt vad deras klasser kallas.
Var en motard som körde Supermono också i Linköping på Årsracet. :)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
RookieSM skrev:
2415329 Och? Det betyder ju inte att den inte går att använda till något annat. :)
Den körs redan i England med viss framgång, minitwins och allt vad deras klasser kallas.
Kan man köra den utan att släpa i foten genom kurvorna så är det väl ok.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Om regeländringarna genomförs så är det nästan så man skulle köpa en 550 och byta gren, jag verkar ju aldrig lära mig gilla grus iaf. :)

GSXR1100R skrev:
2415341 Kan man köra den utan att släpa i foten genom kurvorna så är det väl ok.
Kolla MotoGP, det är inne att hänga ut med foten nuförtiden, snart kommer det till Sverige också, tror tom jag såg Christer Andersson göra det på Knutstorp sist. :)
 
Last edited:

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Jag antar att det kommer röstas om huruvida 250SP skall släppa in större hojar? Hoppas på information om det innan isåfall :)

Jag är inne på Björns linje. Tycker detta är framtiden och inte säsongen 2007.
Ännu duger våra motorcyklar gott och vill inte börja blanda nu. Vi är många ändå på startfältet.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Bikerbitch skrev:
2415364 Jag antar att det kommer röstas om huruvida 250SP skall släppa in större hojar? Hoppas på information om det innan isåfall :)

Jag är inne på Björns linje. Tycker detta är framtiden och inte säsongen 2007.
Ännu duger våra motorcyklar gott och vill inte börja blanda nu. Vi är många ändå på startfältet.
Vad gör det om det blir fler som kör klassen?
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Björn!
Detta är ett bra förslag som ligger rätt i tiden. Jag går helt på Brinks linje. Kan du se till att LMS för detta förslag vidare till SVEMO för beslut?
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Teddy skrev:
2415383 Björn!
Detta är ett bra förslag som ligger rätt i tiden. Jag går helt på Brinks linje. Kan du se till att LMS för detta förslag vidare till SVEMO för beslut?

Jag tycker det låter som en bra ide. Kör på !
 

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
South of Peking
Hoj
Yamaha fståss
Håller också med föregående i att detta verkar vara ett bra sätt att få in nytt blod i racingådrorna.

Håller tummarna...
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Teddy skrev:
2415383 Björn!
Detta är ett bra förslag som ligger rätt i tiden. Jag går helt på Brinks linje. Kan du se till att LMS för detta förslag vidare till SVEMO för beslut?


ja det är min tanke först ska det väl diskuteras sen kommer det nog en skrivelse till SVEMO. Sen är det ju upp till dom att kolla vilka ändringar i reg som ska göras.

Ju fortare vi får in ett förslag, ju fortare kommer ju svaret och jag hoppas ju att det ska gå att få in hojarna redan nästa säsong. Det kommer ju kanske inte vara många första året men jag tror den kommer att växa med åren.

björn
 
Last edited:

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
HanneZ skrev:
2415378 Vad gör det om det blir fler som kör klassen?

Vad gör det att vi oftast är 20 stycken i dagsläget som kör klassen?

Jag tycker bara vi skall köra en ren 250SP-klass sålänge, men att man i framtiden får ta fram ett alternativ för klassen då den försvinner.

björn.e skrev:
2415434 ja det är min tanke först ska det väl diskuteras sen kommer det nog en skrivelse till SVEMO. Sen är det ju upp till dom att kolla vilka ändringar i reg som ska göras.

Ju fortare vi får in ett förslag, ju fortare kommer ju svaret och jag hoppas ju att det ska gå att få in hojarna redan nästa säsong. Det kommer ju kanske inte vara många första året men jag tror den kommer att växa med åren.

björn


Omröstning först och sen förslag till Svemo antar jag?
Tror 250 klassen kanske vill säga till om något också :)
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top