690 Rallykit eller Tenere 700?

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Ok.

Står inför ett val där jag i över ett år pendlat mellan det ena eller andra.

Jag har en 2009 KTM 690 Enduro R som jag köpte för massa år sen för 32000kr (har jag för mig, kan varit 36 också) av någon stackare i knipa. Den har fungerat absolut helt oklanderligt dom 2500 mil-ish jag hittills kört med den. Är helt enkelt sketnöjd. Har den till allt. Stad, landsväg, motorväg, resor, stigar, grusvägar etc. Allt utom riktig enduroåkning i svår terräng, för då har jag andra lättare alternativ som gör jobbet enklare för mig. Den är ombyggd med det jag vill och med dubbla rotopax bak på pakethållaren har jag ca 7,5 liter extra soppa med mig, så totalt ca 20 liter bensin på resorna. Rotopaxerna har räddat mig ett par gånger :) Med sadel från Seat Comfort blir långresor helt okej också.

Är väldigt förtjust i hur rallyhojarna ser ut i typ Dakar, och jag kan köpa ett kit med två framtankar, torn och ruta etc. och få hojen att se riktigt jävla cool ut. Allt med KTM originalgrejer. Pris för detta ligger från ca 55000kr upp till runt 70k. Dyrt och egentligen helt onödigt men looken man får kan jag inte blunda för.... Total extra vikt runt 16 kg exkl bränsle. Den större bakre tanken man kan köpa ger mig bara ett par liter mer soppa och kostar 11000, så den är inte aktuell och är inte inräknad i priset jag skrev här ovanför. Leverantör blir isf KIT690.

Eller, så köper jag en Yamaha Tenere 700 och har kvar min 690 som den är (690 ska inte säljas även om jag köper tenere).

Gillade verkligen hur Teneren såg ut som prototyp men blev rätt besviken när den väl lanserades. Det är en snygg och käck hoj, men har inte helt rätt stil. Gillar inte heller att den är så tung, att den har en tvåcylindrig motor (även om maskinen e bra), att plasten är av kass kvalisort och spricker hela tiden och att stötdämparna inte riktigt är megabra. Gillar inte heller dubbla skivor fram och att det ännu inte finns något vettigt sätt att få till en snygg hög framskärm. Dock kan man med lite dekalkit och annat få den att se rätt ball ut. Aurora har släppt ett kit till den med annat torn osv som gör den lite spexigare om man vill.

Teneren är billig (runt 120-130k ny) och kommer antagligen fungera asbra för det jag har tänkt ha den till.

Hjärnan säger Tenere.
Att lägga 60k för att bygga om en gammal men bra hoj är ju egentligen helt sjukt när Yamahan, bortsett från mina rätt dumma argument, är en ganska perfekt cykel för mig.

Hjärtat säger åt mig att bygga om min gamle härk.
Däremot, varje gång jag ska klicka på KÖP så blir jag snål och tänker på hur gammal den är och på hur billig en Yamaha är. Pengarna som sådana är inte viktigt - jag cashar antingen eller, utan det e vad jag får för pengarna som gör att jag inte kan bestämma mig. Vad är mest värt? Resultatet av det ena eller andra blir ju typ same same but different....

Att 690 och Tenere är i olika ligor rent komfortmässigt hör inte hit och är inte heller viktigt i ekvationen.

Vad säger panelen? Hur dum i huvudet e jag?

God natt.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Ok.

Står inför ett val där jag i över ett år pendlat mellan det ena eller andra.

Jag har en 2009 KTM 690 Enduro R som jag köpte för massa år sen för 32000kr (har jag för mig, kan varit 36 också) av någon stackare i knipa. Den har fungerat absolut helt oklanderligt dom 2500 mil-ish jag hittills kört med den. Är helt enkelt sketnöjd. Har den till allt. Stad, landsväg, motorväg, resor, stigar, grusvägar etc. Allt utom riktig enduroåkning i svår terräng, för då har jag andra lättare alternativ som gör jobbet enklare för mig. Den är ombyggd med det jag vill och med dubbla rotopax bak på pakethållaren har jag ca 7,5 liter extra soppa med mig, så totalt ca 20 liter bensin på resorna. Rotopaxerna har räddat mig ett par gånger :) Med sadel från Seat Comfort blir långresor helt okej också.

Är väldigt förtjust i hur rallyhojarna ser ut i typ Dakar, och jag kan köpa ett kit med två framtankar, torn och ruta etc. och få hojen att se riktigt jävla cool ut. Allt med KTM originalgrejer. Pris för detta ligger från ca 55000kr upp till runt 70k. Dyrt och egentligen helt onödigt men looken man får kan jag inte blunda för.... Total extra vikt runt 16 kg exkl bränsle. Den större bakre tanken man kan köpa ger mig bara ett par liter mer soppa och kostar 11000, så den är inte aktuell och är inte inräknad i priset jag skrev här ovanför. Leverantör blir isf KIT690.

Eller, så köper jag en Yamaha Tenere 700 och har kvar min 690 som den är (690 ska inte säljas även om jag köper tenere).

Gillade verkligen hur Teneren såg ut som prototyp men blev rätt besviken när den väl lanserades. Det är en snygg och käck hoj, men har inte helt rätt stil. Gillar inte heller att den är så tung, att den har en tvåcylindrig motor (även om maskinen e bra), att plasten är av kass kvalisort och spricker hela tiden och att stötdämparna inte riktigt är megabra. Gillar inte heller dubbla skivor fram och att det ännu inte finns något vettigt sätt att få till en snygg hög framskärm. Dock kan man med lite dekalkit och annat få den att se rätt ball ut. Aurora har släppt ett kit till den med annat torn osv som gör den lite spexigare om man vill.

Teneren är billig (runt 120-130k ny) och kommer antagligen fungera asbra för det jag har tänkt ha den till.

Hjärnan säger Tenere.
Att lägga 60k för att bygga om en gammal men bra hoj är ju egentligen helt sjukt när Yamahan, bortsett från mina rätt dumma argument, är en ganska perfekt cykel för mig.

Hjärtat säger åt mig att bygga om min gamle härk.
Däremot, varje gång jag ska klicka på KÖP så blir jag snål och tänker på hur gammal den är och på hur billig en Yamaha är. Pengarna som sådana är inte viktigt - jag cashar antingen eller, utan det e vad jag får för pengarna som gör att jag inte kan bestämma mig. Vad är mest värt? Resultatet av det ena eller andra blir ju typ same same but different....

Att 690 och Tenere är i olika ligor rent komfortmässigt hör inte hit och är inte heller viktigt i ekvationen.

Vad säger panelen? Hur dum i huvudet e jag?

God natt.
Det där var väl jäkligt onödigt ☹️, diggar själv dakarstuket o funderar starkt på en 700 Ténéré.
Så kommer du o nämner dessa kit till 690 som var hur coola som helst ?
KTM:en blir ju mycket mer hardcore, men en ny Yamaha är säkert ett mer bekymmersfritt val?
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Jag har ägt en 2015 690 enduro, har provkört t7an 2 gånger.
Äger en numera en 660z tenere.
Jag hade valt t7an personligen, även fast jag gillar enstånka mer.
Är inte förtjust är österikarna direkt men t7an är så jävla grym helt enkelt.
Anledningen att jag valde gamla modellen är att jag uppskattar enklare maskiner med ”gammal” teknik men alla är olika
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
En 690/701 som är rallykittad me shysst dekalkitt är jävligt läcker... Även om jag själv inte skulle ha en sån..

Om hjärtat får bestämma så håller jag me om 690...
Tänker man förnuftigt så är Teneren ett bättre förslag..
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Här är min hoj. Jag äger även en duke 690. Och för myskörning och vardagspendling är t7 Mycket bättre. Motorn i 690 är däremot mer underhållande när man har brått.
 

Bifogat

  • DSC_0524.JPG
    DSC_0524.JPG
    2.1 MB · Visningar: 30

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Här är min hoj. Jag äger även en duke 690. Och för myskörning och vardagspendling är t7 Mycket bättre. Motorn i 690 är däremot mer underhållande när man har brått.
Vad är det som gör T7 bättre till vardags?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ok.

Står inför ett val där jag i över ett år pendlat mellan det ena eller andra.

Jag har en 2009 KTM 690 Enduro R som jag köpte för massa år sen för 32000kr (har jag för mig, kan varit 36 också) av någon stackare i knipa. Den har fungerat absolut helt oklanderligt dom 2500 mil-ish jag hittills kört med den. Är helt enkelt sketnöjd. Har den till allt. Stad, landsväg, motorväg, resor, stigar, grusvägar etc. Allt utom riktig enduroåkning i svår terräng, för då har jag andra lättare alternativ som gör jobbet enklare för mig. Den är ombyggd med det jag vill och med dubbla rotopax bak på pakethållaren har jag ca 7,5 liter extra soppa med mig, så totalt ca 20 liter bensin på resorna. Rotopaxerna har räddat mig ett par gånger :) Med sadel från Seat Comfort blir långresor helt okej också.

Är väldigt förtjust i hur rallyhojarna ser ut i typ Dakar, och jag kan köpa ett kit med två framtankar, torn och ruta etc. och få hojen att se riktigt jävla cool ut. Allt med KTM originalgrejer. Pris för detta ligger från ca 55000kr upp till runt 70k. Dyrt och egentligen helt onödigt men looken man får kan jag inte blunda för.... Total extra vikt runt 16 kg exkl bränsle. Den större bakre tanken man kan köpa ger mig bara ett par liter mer soppa och kostar 11000, så den är inte aktuell och är inte inräknad i priset jag skrev här ovanför. Leverantör blir isf KIT690.

Eller, så köper jag en Yamaha Tenere 700 och har kvar min 690 som den är (690 ska inte säljas även om jag köper tenere).

Gillade verkligen hur Teneren såg ut som prototyp men blev rätt besviken när den väl lanserades. Det är en snygg och käck hoj, men har inte helt rätt stil. Gillar inte heller att den är så tung, att den har en tvåcylindrig motor (även om maskinen e bra), att plasten är av kass kvalisort och spricker hela tiden och att stötdämparna inte riktigt är megabra. Gillar inte heller dubbla skivor fram och att det ännu inte finns något vettigt sätt att få till en snygg hög framskärm. Dock kan man med lite dekalkit och annat få den att se rätt ball ut. Aurora har släppt ett kit till den med annat torn osv som gör den lite spexigare om man vill.

Teneren är billig (runt 120-130k ny) och kommer antagligen fungera asbra för det jag har tänkt ha den till.

Hjärnan säger Tenere.
Att lägga 60k för att bygga om en gammal men bra hoj är ju egentligen helt sjukt när Yamahan, bortsett från mina rätt dumma argument, är en ganska perfekt cykel för mig.

Hjärtat säger åt mig att bygga om min gamle härk.
Däremot, varje gång jag ska klicka på KÖP så blir jag snål och tänker på hur gammal den är och på hur billig en Yamaha är. Pengarna som sådana är inte viktigt - jag cashar antingen eller, utan det e vad jag får för pengarna som gör att jag inte kan bestämma mig. Vad är mest värt? Resultatet av det ena eller andra blir ju typ same same but different....

Att 690 och Tenere är i olika ligor rent komfortmässigt hör inte hit och är inte heller viktigt i ekvationen.

Vad säger panelen? Hur dum i huvudet e jag?

God natt.
T7:an verkar som den perfekta kompromissen för allt, (alltså inte illa menat) både för långturer och grussladdande. Dessutom skitsnygg i rött/vitt.
Men, eftersom du redan är inkörd på 690:n och gillar den så tycker jag du borde köpa en 2019 el senare och pimpat med stor tank och vindskydd för att passa din åkning. Varför 2019? Mindre vibrationer och quickshift: Provkörning i Fastbikes
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Går i samma tankar, saknar min förra 690 lite ibland. Jag tänker att du kan välja lite billigare alternativ, än att gå "hela vägen" med ett fullt rallykit. Så spar man en hel del pengar. Vad vill du åt? Vindskydd, längre räckvidd eller utseende? :)

Jag hade inte köpt rallytankarna då de drar iväg i pris. Då är det bättre köpa en begagnad 701lr och utrusta lite.

Original tank kommer man 25 mil med, behöver man mer går det ju lösa med de mindre extern tank också, blir rätt bred med tankarna fram också.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag har ägt båda hojarna och jag hade t700an 2020 under ca 200mil. I år har jag köpt en 701 enduro 2021 som ju är syskon till 690 enduro. Mellan dessa två passade jag på att äga en 701 supermoto i 5 månader, ett dåligt köp då jag borde köpt enduron direkt.

Det jag kan säga efter nu kört 180mil på enduron o supermoto samt nästan 200mil på t700 är att den hoj jag är mest nöjd med och som jag nog inte kommer sälja på länge är min 701 enduro. Den har allt, du kan busa som på supermoto, du kan toura och du kan även köra offroad. Visst den är inte bekväm som en GS men det är inte heller tänkt att vara, och inte heller t700an är superbekväm.
T700 är en välbyggd hoj som du åker bra på, dock är den som en Toyota, du kan åka från A-B men den har inte det där som gör att du känner wow. När jag körde den första gången tänkte jag, denna har allt men sedan ägde jag den och insåg, den är hög, den är tung och den är lite för svag och fjädringen är faktiskt något underdimensionerad. Dessutom verkar den vara klen om man tappar den och har konstig design på ramen där man inte har separat bakram och dessutom integrerat fästet för ljuddämpare i ramen så går den av är den ramen mer eller mindre körd. Dessutom är hojen topptung.

Med det sagt, t700 är ingen dålig hoj men nu efter sista prishöjningen är den för dyr för vad du får.

Jag har nu 701 enduro 2021 och jag är för en gångs skull faktiskt nöjd med min hoj.
Innan jag köpte denna testade jag africa twin crf1100 standard... och även 890 adventure och 1290 SAR och alla är fina hojar. Det som slog mig var att alla är stora, mycket stora och säkert bra för att köra på europatours med passagerare men för att tex åka på små grusvägar och kanske lite traktorspår då är de för stora. 890 som jag hoppats mycket på visade sig inte vara tillräckligt lätt jämfört med 1290 o AT. Dessutom är den för dyr för du får inte mer komfort på den än på 701an. Jag har köpt Husqvarna orginal ergonomisk sadel och den gör underverk för rumpan. Nu kan jag åka länge utan att påverkas.

Om jag ska säga något som jag ogillar med 701 enduro så är det vibrationer. Den skakar lite mer i händerna än T700. Den här lite mer vinddrag men samtidigt har T700 sjukt mycket turbulens runt hjälmen. Jag som är 178cm tyckte det var riktigt illa. Står man känns det mycket bättre.
Sedan käkar 701 bildäck, men det är en enstånka så det är inte så konstigt.

Så mitt val blir 701 med ett rebel x torn...

Ska du gubbtoura med nån bakpå välj då AT eller GS för då suger t700 pga motorstorleken.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Ett litet sid spår bara, har du kollat något på KTM 790 Adventure R?
Nej, inte mer än att jag sneglat på Bike typ. Tycker inte den är snygg. Men säkert en kanonfin hoj, och verkar ju bättre än T7 i de flesta tester jag läst och sett.
Det där var väl jäkligt onödigt ☹️, diggar själv dakarstuket o funderar starkt på en 700 Ténéré.
Så kommer du o nämner dessa kit till 690 som var hur coola som helst ?
KTM:en blir ju mycket mer hardcore, men en ny Yamaha är säkert ett mer bekymmersfritt val?
Haha ja, eller hur!
Min nuvarande 690 har varit 100% bekymmersfri, men om jag adderar allt som ett rallykit medför så kan jag tänka mig att saker kanske kommer börja krångla mer.
T7:an verkar som den perfekta kompromissen för allt, (alltså inte illa menat) både för långturer och grussladdande. Dessutom skitsnygg i rött/vitt.
Men, eftersom du redan är inkörd på 690:n och gillar den så tycker jag du borde köpa en 2019 el senare och pimpat med stor tank och vindskydd för att passa din åkning. Varför 2019? Mindre vibrationer och quickshift: Provkörning i Fastbikes
Ja, den är fin! Röd/vit eller rallyblå får det bli OM jag köper tenere.
Jag har aldrig kört en nyare 690 och vet inte hur den motorn går, men det ska ju vara en del skillnad sägs det. Däremot är det rätt stor kostnad upp för en "likadan" hoj, så det bytet tror jag inte att jag kommer göra.
Går i samma tankar, saknar min förra 690 lite ibland. Jag tänker att du kan välja lite billigare alternativ, än att gå "hela vägen" med ett fullt rallykit. Så spar man en hel del pengar. Vad vill du åt? Vindskydd, längre räckvidd eller utseende? :)

Jag hade inte köpt rallytankarna då de drar iväg i pris. Då är det bättre köpa en begagnad 701lr och utrusta lite.

Original tank kommer man 25 mil med, behöver man mer går det ju lösa med de mindre extern tank också, blir rätt bred med tankarna fram också.
Jag vill egentligen bara åt utseende :) Extra räckvidd kommer isf på köpet! Har KTMs egna lilla ruta på min 690 nu och den räcker gott för mig, den skyfflar undan mesta vinden och gör det lite mer behagligt iaf. Vind är inget jag stör mig på!

Har tittat på LR men där är få nya ute och sen är den rätt ful. Väldigt bred! Man kan köpa alla extra LR-grejer för ca 15-20k om man innan har en 701. Det GÅR säkert mecka till så det passar på 690 men blir nog inget vidare med tanke på att sadel etc är annorlunda.
Jag har ägt båda hojarna och jag hade t700an 2020 under ca 200mil. I år har jag köpt en 701 enduro 2021 som ju är syskon till 690 enduro. Mellan dessa två passade jag på att äga en 701 supermoto i 5 månader, ett dåligt köp då jag borde köpt enduron direkt.

Det jag kan säga efter nu kört 180mil på enduron o supermoto samt nästan 200mil på t700 är att den hoj jag är mest nöjd med och som jag nog inte kommer sälja på länge är min 701 enduro. Den har allt, du kan busa som på supermoto, du kan toura och du kan även köra offroad. Visst den är inte bekväm som en GS men det är inte heller tänkt att vara, och inte heller t700an är superbekväm.
T700 är en välbyggd hoj som du åker bra på, dock är den som en Toyota, du kan åka från A-B men den har inte det där som gör att du känner wow. När jag körde den första gången tänkte jag, denna har allt men sedan ägde jag den och insåg, den är hög, den är tung och den är lite för svag och fjädringen är faktiskt något underdimensionerad. Dessutom verkar den vara klen om man tappar den och har konstig design på ramen där man inte har separat bakram och dessutom integrerat fästet för ljuddämpare i ramen så går den av är den ramen mer eller mindre körd. Dessutom är hojen topptung.

Med det sagt, t700 är ingen dålig hoj men nu efter sista prishöjningen är den för dyr för vad du får.

Jag har nu 701 enduro 2021 och jag är för en gångs skull faktiskt nöjd med min hoj.
Innan jag köpte denna testade jag africa twin crf1100 standard... och även 890 adventure och 1290 SAR och alla är fina hojar. Det som slog mig var att alla är stora, mycket stora och säkert bra för att köra på europatours med passagerare men för att tex åka på små grusvägar och kanske lite traktorspår då är de för stora. 890 som jag hoppats mycket på visade sig inte vara tillräckligt lätt jämfört med 1290 o AT. Dessutom är den för dyr för du får inte mer komfort på den än på 701an. Jag har köpt Husqvarna orginal ergonomisk sadel och den gör underverk för rumpan. Nu kan jag åka länge utan att påverkas.

Om jag ska säga något som jag ogillar med 701 enduro så är det vibrationer. Den skakar lite mer i händerna än T700. Den här lite mer vinddrag men samtidigt har T700 sjukt mycket turbulens runt hjälmen. Jag som är 178cm tyckte det var riktigt illa. Står man känns det mycket bättre.
Sedan käkar 701 bildäck, men det är en enstånka så det är inte så konstigt.

Så mitt val blir 701 med ett rebel x torn...

Ska du gubbtoura med nån bakpå välj då AT eller GS för då suger t700 pga motorstorleken.
Jag har kikat på andra torn med, typ Nomad, Aurora och annat och det blir ju halvhardcore men jag hade nog inte riktigt blivit nöjd om jag inte gått hela vägen!

Du skriver vad jag själv tycker o tänker.

Svårt.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top