Mahhbechh
Börsmäklarn
Ok.
Står inför ett val där jag i över ett år pendlat mellan det ena eller andra.
Jag har en 2009 KTM 690 Enduro R som jag köpte för massa år sen för 32000kr (har jag för mig, kan varit 36 också) av någon stackare i knipa. Den har fungerat absolut helt oklanderligt dom 2500 mil-ish jag hittills kört med den. Är helt enkelt sketnöjd. Har den till allt. Stad, landsväg, motorväg, resor, stigar, grusvägar etc. Allt utom riktig enduroåkning i svår terräng, för då har jag andra lättare alternativ som gör jobbet enklare för mig. Den är ombyggd med det jag vill och med dubbla rotopax bak på pakethållaren har jag ca 7,5 liter extra soppa med mig, så totalt ca 20 liter bensin på resorna. Rotopaxerna har räddat mig ett par gånger Med sadel från Seat Comfort blir långresor helt okej också.
Är väldigt förtjust i hur rallyhojarna ser ut i typ Dakar, och jag kan köpa ett kit med två framtankar, torn och ruta etc. och få hojen att se riktigt jävla cool ut. Allt med KTM originalgrejer. Pris för detta ligger från ca 55000kr upp till runt 70k. Dyrt och egentligen helt onödigt men looken man får kan jag inte blunda för.... Total extra vikt runt 16 kg exkl bränsle. Den större bakre tanken man kan köpa ger mig bara ett par liter mer soppa och kostar 11000, så den är inte aktuell och är inte inräknad i priset jag skrev här ovanför. Leverantör blir isf KIT690.
Eller, så köper jag en Yamaha Tenere 700 och har kvar min 690 som den är (690 ska inte säljas även om jag köper tenere).
Gillade verkligen hur Teneren såg ut som prototyp men blev rätt besviken när den väl lanserades. Det är en snygg och käck hoj, men har inte helt rätt stil. Gillar inte heller att den är så tung, att den har en tvåcylindrig motor (även om maskinen e bra), att plasten är av kass kvalisort och spricker hela tiden och att stötdämparna inte riktigt är megabra. Gillar inte heller dubbla skivor fram och att det ännu inte finns något vettigt sätt att få till en snygg hög framskärm. Dock kan man med lite dekalkit och annat få den att se rätt ball ut. Aurora har släppt ett kit till den med annat torn osv som gör den lite spexigare om man vill.
Teneren är billig (runt 120-130k ny) och kommer antagligen fungera asbra för det jag har tänkt ha den till.
Hjärnan säger Tenere.
Att lägga 60k för att bygga om en gammal men bra hoj är ju egentligen helt sjukt när Yamahan, bortsett från mina rätt dumma argument, är en ganska perfekt cykel för mig.
Hjärtat säger åt mig att bygga om min gamle härk.
Däremot, varje gång jag ska klicka på KÖP så blir jag snål och tänker på hur gammal den är och på hur billig en Yamaha är. Pengarna som sådana är inte viktigt - jag cashar antingen eller, utan det e vad jag får för pengarna som gör att jag inte kan bestämma mig. Vad är mest värt? Resultatet av det ena eller andra blir ju typ same same but different....
Att 690 och Tenere är i olika ligor rent komfortmässigt hör inte hit och är inte heller viktigt i ekvationen.
Vad säger panelen? Hur dum i huvudet e jag?
God natt.
Står inför ett val där jag i över ett år pendlat mellan det ena eller andra.
Jag har en 2009 KTM 690 Enduro R som jag köpte för massa år sen för 32000kr (har jag för mig, kan varit 36 också) av någon stackare i knipa. Den har fungerat absolut helt oklanderligt dom 2500 mil-ish jag hittills kört med den. Är helt enkelt sketnöjd. Har den till allt. Stad, landsväg, motorväg, resor, stigar, grusvägar etc. Allt utom riktig enduroåkning i svår terräng, för då har jag andra lättare alternativ som gör jobbet enklare för mig. Den är ombyggd med det jag vill och med dubbla rotopax bak på pakethållaren har jag ca 7,5 liter extra soppa med mig, så totalt ca 20 liter bensin på resorna. Rotopaxerna har räddat mig ett par gånger Med sadel från Seat Comfort blir långresor helt okej också.
Är väldigt förtjust i hur rallyhojarna ser ut i typ Dakar, och jag kan köpa ett kit med två framtankar, torn och ruta etc. och få hojen att se riktigt jävla cool ut. Allt med KTM originalgrejer. Pris för detta ligger från ca 55000kr upp till runt 70k. Dyrt och egentligen helt onödigt men looken man får kan jag inte blunda för.... Total extra vikt runt 16 kg exkl bränsle. Den större bakre tanken man kan köpa ger mig bara ett par liter mer soppa och kostar 11000, så den är inte aktuell och är inte inräknad i priset jag skrev här ovanför. Leverantör blir isf KIT690.
Eller, så köper jag en Yamaha Tenere 700 och har kvar min 690 som den är (690 ska inte säljas även om jag köper tenere).
Gillade verkligen hur Teneren såg ut som prototyp men blev rätt besviken när den väl lanserades. Det är en snygg och käck hoj, men har inte helt rätt stil. Gillar inte heller att den är så tung, att den har en tvåcylindrig motor (även om maskinen e bra), att plasten är av kass kvalisort och spricker hela tiden och att stötdämparna inte riktigt är megabra. Gillar inte heller dubbla skivor fram och att det ännu inte finns något vettigt sätt att få till en snygg hög framskärm. Dock kan man med lite dekalkit och annat få den att se rätt ball ut. Aurora har släppt ett kit till den med annat torn osv som gör den lite spexigare om man vill.
Teneren är billig (runt 120-130k ny) och kommer antagligen fungera asbra för det jag har tänkt ha den till.
Hjärnan säger Tenere.
Att lägga 60k för att bygga om en gammal men bra hoj är ju egentligen helt sjukt när Yamahan, bortsett från mina rätt dumma argument, är en ganska perfekt cykel för mig.
Hjärtat säger åt mig att bygga om min gamle härk.
Däremot, varje gång jag ska klicka på KÖP så blir jag snål och tänker på hur gammal den är och på hur billig en Yamaha är. Pengarna som sådana är inte viktigt - jag cashar antingen eller, utan det e vad jag får för pengarna som gör att jag inte kan bestämma mig. Vad är mest värt? Resultatet av det ena eller andra blir ju typ same same but different....
Att 690 och Tenere är i olika ligor rent komfortmässigt hör inte hit och är inte heller viktigt i ekvationen.
Vad säger panelen? Hur dum i huvudet e jag?
God natt.