7 växlar på sporthoj

De första åren på hoj var jag ofta osäker på växel, både vilken jag hade och om det fanns fler där uppe. Numera väldigt sällan, men det händer. Mina senaste hojar har haft växelindikator, men tittar ytterst sällan på den annat än för att kolla om neutralen är i när jag inte får rätta ”neutralkänslan” i foten vid nedväxling till stopp. :)
 
Med en Husqvarna 701 på Gelleråsen letade jag massor efter 7:e växeln. :) Särskilt när man gått ner i antalet kuggar på framdrevet.

Det var inte så snabbt. Drygt 160.

Precis när jag klickat på posta knappen slog det mig att jag skaffat ny hoj till denna säsongen. En liten 390, så nu kommer antagligen jag också att sitta och leta efter fler växlar :3freak
 
Precis när jag klickat på posta knappen slog det mig att jag skaffat ny hoj till denna säsongen. En liten 390, så nu kommer antagligen jag också att sitta och leta efter fler växlar :3freak

Men det du torskar på rakan tar du igen i böj. :)

Å ärligt talat, vilken idiot som helst kan köra fort rakt fram. Speciella idioter kan köra fort när det svänger. :tungan
 
När jag skaffade FJR, som är femväxlad, så blev det en övergångsperiod när jag försökte växla upp till en växel som inte fanns, men man vänjer sig ju. Sen blev det tvärs om när jag köpte K1300S, då var ju foten van att bara växla fem gånger :huvet Eller när man byter mellan hojar som har 5 och 6 växlar, då är det lätt att alltid vara i ofas :gnissla
 
Det är bara på 120-väg man kan spetta max på ettan utan att riskera körkortet och istället bara få böter. 17/43 drevning ger 139 km/h på ettan mot varvstoppet. Hur långt tar man sig på det sättet?
 
Det är bara på 120-väg man kan spetta max på ettan utan att riskera körkortet och istället bara få böter. 17/43 drevning ger 139 km/h på ettan mot varvstoppet. Hur långt tar man sig på det sättet?

Varför har du sådan utväxling? I Sverige passar det ju bättre med lägre.


Buy quality, cry once
 
Varför har du sådan utväxling?

Det är den snälla varianten av mina två Banditer som har 17/43. På ettan lyfter den trots det framhjulet. Lika utväxling som Haybusan. Anledningen är att det finns ett varvtalsområde runt 4500 och 140 km/h på femman där motorns vibrationer börjar kännas i styret. Orkar inte med vibrationer på transportsträckor dvs hastighet där man får behålla körkortet. Overdrive Extreme Edititon, iaf för en snik-trimmad bandit - den orkar inte varva ut på treans växel!
 
Det är bara på 120-väg man kan spetta max på ettan utan att riskera körkortet och istället bara få böter. 17/43 drevning ger 139 km/h på ettan mot varvstoppet.

Det där kan variera något mellan hojar. Min gör teoretiskt 117 km/h på högsta växeln men så hårt vågar jag inte varva den.


On topic så har högsta växeln rakskurna drev så när växellådan sjunger under belastning vet man att fyran är i och det inte är någon idé att försöka växla mer. Ganska trevligt med en audiell växelindikator faktiskt.
 
Ni kanske kör neddrevat? På min orginaldrevade SP1:a blir jag ofta förvånad att det finns en växel till..och en till.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top