701 Vitpilen går jämnare på 95-oktan

SWE 1

Medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
STHLM
Hoj
Husqvarna Vitpilen 701
Har någon varit med om något liknande:

Min 700cc enstånka har alltid varit rätt skakig på låga varv, under 3500varv/min hoppar hojen fram och det blir värre ju högre växlar jag åker på (alltså högre belastning, även fast jag åker snabbare och då med bibehållet varvtal).

Jag har alltid tankat 98-oktan för att jag inte vill ha en massa etanol i bensinen. Men så i förrgår var jag ute och åkte och var tvungen att tanka lite akut, hittade en Gulf-mack som inte hade 98-oktan (E5) så det fick bli 95-oktan E10. Efter en stunds körning började motorn gå märkbart jämnare/mjukare med mindre ”skak” på låga varv under belastning.

Jag har provat att köra några accelerationsrepor också, och om något så är den piggare, svårt att va helt säker, men jag upplever att den lättar med framhjulet ännu lite tidigare/mer.

Det är en 2018 med insprut och lamdasond, etc så den borde ju ställa om tändningen vid högre oktan, eller? Det är visserligen mer energiinnehåll i 95-oktan E10 vs 98-oktan E5, men jag är ändå förvånad över att jag märker skillnad. Någon som upplevt något liknande, och hur kommer detta sig?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Har någon varit med om något liknande:

Min 700cc enstånka har alltid varit rätt skakig på låga varv, under 3500varv/min hoppar hojen fram och det blir värre ju högre växlar jag åker på (alltså högre belastning, även fast jag åker snabbare och då med bibehållet varvtal).

Jag har alltid tankat 98-oktan för att jag inte vill ha en massa etanol i bensinen. Men så i förrgår var jag ute och åkte och var tvungen att tanka lite akut, hittade en Gulf-mack som inte hade 98-oktan (E5) så det fick bli 95-oktan E10. Efter en stunds körning började motorn gå märkbart jämnare/mjukare med mindre ”skak” på låga varv under belastning.

Jag har provat att köra några accelerationsrepor också, och om något så är den piggare, svårt att va helt säker, men jag upplever att den lättar med framhjulet ännu lite tidigare/mer.

Det är en 2018 med insprut och lamdasond, etc så den borde ju ställa om tändningen vid högre oktan, eller? Det är visserligen mer energiinnehåll i 95-oktan E10 vs 98-oktan E5, men jag är ändå förvånad över att jag märker skillnad. Någon som upplevt något liknande, och hur kommer detta sig?
Placebo...
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
95-oktan har betydligt högre åtgång än 98-oktan. Det är alltså större chans att du får fräsch soppa med stabil kvalitet. Valet mellan 95 och 98 är därför inte så självklart som siffrorna på pumpen säger.

Med det sagt känns det väldigt tveksamt att du skulle få märkbart bättre effekt eller att det skulle påverka motorgång något särskilt.
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Det är säkerligen så att tändningen är samma vid både 95 och 98 oktan därför märks ingen skillnad i effekt. 95 oktan är trots allt vad tillverkaren föreskriver.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Finns väl typ inga hojar vars bränslesystem har knacksensor som input, så det är inte så troligt att du har mer effekt utan det är nog bara placebo som Busabergarn är inne på. Kan den gå jämnare/bättre på ett annat bränsle än det du brukar kör på? Ja, det är inte omöjligt men även lufttemperaturen kan påverka rätt mycket, och säkert en del andra yttre faktorer. Så om du ska vetà om det var bränslet får du nog göra några fler tester efter varandra där du omväxlande tankar det ena eller andra.
 

Löfbergsblå

Medlem
Gick med
20 Apr 2022
Hoj
Yamaha FZ
Jag är också med på det du skriver, inte jämnare men något rappare. Literklubba. Förstår att det inte borde märkas men anade skillnad. Blindtest kanske kan va kul. Renare insprutare från högre etanolkoncentrationen eller snålare blandning pga högre etanolinblandning kanske gjorde gott för din del?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag upplever att min Thruxton går bättre på 95 nu med E10 än tidigare med E5. Om det sen är placeboeffekten eller ej vet jag inte men jag tror nog att det kan ha med mappningen att göra.

Tror att Arrow 2-2 E5 mappen passar bättre i min Thruxton med dess moddningar än med E10 bränsle än på E5 då en egentligen går för fett på E5.

Även KLR:en verkar gå bättre på E10 än E5 och den vet jag går för fett enligt bredbandslamdan på E5 då den är bestyckad upp efter byte av avgassystem (vilket nog funkar utan db-killern) men har inte kollat AFR med E10 utan bara kört och den går nog bra på E5.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Min TDM900 -02 med insprutning går bättre nu än tidigare. Inte någon placeboeffekt.
När jag köpte den blev jag lite besviken på lågvarvsegenskaperna, dåligt bottendrag och ryckig. Känslig på gasen.
Sex växlar var ju kanon men det gick inte så bra att ligga i 80, t ex hela essingeleden och ut till Biltemaavfarten i Alby. (Nä kanske inte 80 hela vägen.)

2019 åkte jag runt i Europa och tankade Super ibland. Det tog några gånger innan jag märkte att den ju gick som jag ville.

Hemma fortsatte jag att tanka 95 och sedan kom E10. Det tål den ju.

I år, i Norge, märkte jag att det gick alldeles utmärkt att åka i 80 på sexan, med packning. Det gick t o m att åka i 65 och smyga på med lite gas utan protester. Det är samma här hemma, då utan packning. Kanske hellre från 70, hårfin skillnad.

Nu var det länge sedan jag tankade 98 i TDMen här hemma. Ser inte behovet. Hojen drar 0,45. Jag har ingen bensinbudget. Bara att tanka. Dessutom så går det fint nu. Inte bara att gashanden lärt sig efter 10 000 mil på den hojen.

Nu spelar kedjan roll för hur motorgången upplevs. Ojämnt sliten kedja rycker och har sig. Kedjan som sitter på nu har gått 3100 mil vilket är ett personbästa. Jämnt sliten. När jag stänger av motorn och rullar ljudlöst till min p-plats så är det fortfarande en jämn ton. Det har det inte varit tidigare efter 2500 mil eller så. Ni vet hur det är att spänna en ojämnt sliten kedja.


Ot, förgasare och 55 hk; Kawan har gått 3400 mil med samma kedja och aluminiumdrev bak. Ett ännu bättre personbästa!

Ingen av kedjorna är slut ännu.
Det tog några decennier att lära sig. Kan ju inte bara vara tur i kedjelotteriet. Ot det också. :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jaha nu går alla hojar plötsligt bättre på vår förhatliga utspädda soppa, jävla Sporthoj.com?


Nja, resten av min fordonsflottan hojar, skotrar och bilar går märkbart sämre, speciellt Cadillacen tar också nu märkbart mer bränsle nu än den gjorde för några år tillbaka utan att vi hittar nåt fel som skulle kunna göra detta.

Utan att veta så tror jag att fel bestyckat eller fel mappat vid tex byte av luft och buller kan vara orsaken att man i vissa fall kan få effekten av bättre gång med sämre bränsle.

Mappade av misstag först för E10 då jag mappade om Thruxtonen och mappade sen för E5 vilket gav skillnad i bättre gång. Så ligger man då även fel med en för fett mapp med en E5 mapp borde man ju kunna få bättre gång med sämre soppa då det blir mindre fel.
 
Last edited:

Löfbergsblå

Medlem
Gick med
20 Apr 2022
Hoj
Yamaha FZ
Har 95 fortfarande mer energi än 98 apropå att 95 har mer etanol än 98?
Vilken soppa...

Hittar inlägg som påstår att 95 har något högre energiinnehåll än 98. Andra inlägg påstår att det inte finns ett samband mellan oktanklassning och energiinnehåll.

Preem utger sig faktiskt ha högre energiinnehåll i sin 98 än 95, men tror att det är data från före 2021.
Preem data

Etanol verkar ha 2/3 energiinnehåll jämfört med "bensin".
Etanol vs bensin

Om man utgår från dessa två är det lägre energiinnehåll i 95 jämfört med 98 hur man än vrider eller vänder på det.

kan tillägga att minst CircleK har både biobensin och etanol i sin 95. Vet dock vad det är för skillnad mellan dessa i sammanhanget.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Är det inte så att 98 bara är mer svårantändlig än 95 och för att få ut allt en högkompsmotor har att ge så kör man 98 så inte knacksensorn slår till och stryper tändningen? Min -01 R1 Jag hade i min ungdom hackade satan på 95 om man drog på men den saknade ju all elektronik.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
95/e10 måste väl ändå ha lägre energiinnehåll jämfört med 98/e5 eftersom etanol har lägre?
Däremot har etanol högre flamhastighet än bensin, det är väl därför man kan få ut mer effekt. Har jag lärt mig. Samt att motorn får en något magrare blandning på 95 oktan.

Min gamla förgasar-fazer gick ”bättre” på 98 vid finlir i köer tills jag fick bestyckat den rätt för 95.

förutom detta har jag inga åsikter om ts upplevelse
:mattias
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Med ökat oktantal (ingen etanol inblandad) så sjunker energiinnehållet.

Som redan sagts så ger ökat oktantal - mer förebyggande mot knackning (spikning).
Bl,a därför E85 gärna används i motorer som överladdas hårt.... I gengäld förbrukas mer bränsle pga det lägre energiinnehållet..

SAAB gjorde t,o,m en grej av att du fick ut mer effekt på E85 än på ren bensin...

Så varför märks skillnad mellan E5 och E10?

Tror knappast tändningen påverkas då hojar sällan har sensor för bränslekvalité eller knacksensor..
Däremot kommer lambdasensorn känna av förändringar i förbränningen och justera blandningen...

Dock har lambdaregleringen i mc inte varit lika avancerad som i bilar, iaf på -07 R1 där man kunde koppla bort lambdasensorn utan att felkod kom upp (bör göras om man vill köra powercommander eller liknande).
Gör det på en bil och det tänds arga lampor i instrumentpanelen...

Jag märker iaf skillnad på olika etanolinblandning genom ryckighet...
Min R1 har race ECU och saknar lambdareglering så när vi var i Norge förra året hade jag med ett antal olika bränslemappar jag kunde ladda in från mobilen då olika stationer i Norge hade allt från ren bensin till E10 (numera går de över till E10 som standardbensin).
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tror att det blir svårt att akademiskt förklara skillnader i motorgång med några andra skillnader än att BF95/E10 ju faktiskt innehåller mindre bensin än BF98/E5...Jag är därför inne på samma sak som flera andra - skillnaden beror sannolikt på att motorn har en något felaktig bränslemapp som utgångsläge med det ena bränslet och att denna korrigeras marginellt med byte till det andra bränslet.

Jag fortsätter glatt att konsumera BF98/E5, i samtliga bensindrivna fordon jag äger. Även min snudd på splitternya personbil som inte alls kräver något annat än BF95/E10. Av flera orsaker:

- jag har sett etanolens negativa biverkningar på gamla gummislangar och plasttankar.
- jag har ett antal fordon som verkligen behöver högt oktantal på grund av hög kompression.
- jag vill inte vara osäker på vad som finns i någon dunk i mitt garage.
- jag har en lokal mack femhundra meter från ett av mina garage och de har ett stort genomflöde av BF98/E5, året runt.
- den lokala macken har marginellt bättre pris än landsomspännande bensinbolag.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Det där att 98 skulle bli gammalt för att få tankar det tror jag inte på. Många i min bekantskapskrets inkl jag själv tankar endast 98 just för att slippa etanol. Mellan tummen och pekfingret är det en mack av 10 som har 98 här i byn.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top