Bingo skrev:
1. Vem i "rättsväsendet" säger att det är synd om brottslingarna?
2. Det är inte "rättsväsendets" sak att ta hand om brottsoffren, bortom att pröva och döma den som gjort dem orätt. Det handlar inte om "rättsävsendets" prioriteringar utan om att det skall sköta den bit som det finns till för - dvs skipa rättvisa.
3. Vad är det som får er att tro att brottsoffren behöver så mycket hjälp förresten?
4. Och vilken hjälp är det de behöver som samhället inte kan erbjuda eller förvägrar dem? Eller rättare sagt, vilken hjälp är det brottsoffren faktiskt efterfrågar?
5. Vet ni något om den saken, eller är det ert goda hjärta som får fantasin att skena?
Tanken på att rehabilitera fångar är stendöd. Inte för att det är en dålig tanke utan för att man inte har några metoder som fungerar (är reproducerbara).
Många frågor blir det...tar mig friheten att numrera i citatet.
1. Det är det enda man får se och höra om nuförtiden. "Rättsväsendet" innefattar mer än själva domstolen. Justitieminister, advokater, rättspsyk osv ingår också i detta begrepp. JAG tycker inte synd om dem. Men allehanda snyfthistorier om än det ena och än det andra kommer från inblandade parter mest hela tiden. Att jag sen ironiserade och överdrev för att visa en poäng torde vara uppenbart för alla med minst normalbegåvning.
2. Se 1. Hade jag menat domstolen hade jag sagt det.
3. Sunt förnuft. Det har de flesta människor. Se även 5.
4. många brottsoffer behöver t.ex. hjälp med att inse att de behöver hjälp. Kan förresten inte erinra mig om att jag skrivit att de förvägras hjälp. Det är bara det att de prioriteras för lågt.
5. Jag tror inte, jag vet. Vet du, eller är du bara ute efter att provocera?
Man behöver inte vara Einstein för att se vad det är som prioriteras i de här fallen. Såvida man inte har illröda skygglappar förstås. Jag tycker helt enkelt att pengarna skulle vara bättre använda om de satsats på offren istället för brottslingarna.