8 års fängelse för våldtäkt......

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Skalman skrev:
Problemet är väl inte att det fungerar dåligt, utan att en del (1/3 kanske?) helt enkelt inte är återanpassningsbara trots att de kan förklaras friska.

Pratar du psykstörda eller alla sexualbrottslingar. Är det alla, så ligger det nog en hel del i att "kriminalvården" fungerar dåligt. Hur psykvården fungerar och vilka pengabrister där finns har väl inte undgått någon.

Men, de flesta, utom psykopater och andra med svåra personlighetsstörningar är ju faktiskt vårdbara och ofta återanpassningsbara.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Skalman skrev:
Edit: Att återanpassning är en bättre affär än 50 janos på kåken åtgärdas enkelt medelst lägra standard på hotellen...f'låt kåken.

Visst, kasta ut TV:n och videon och skär ner på kosten, låt dem sova på en stenbrits osv. Tror du det är där de höga kostnaderna ligger? Tror det är något som främjar en evt återanpassning?

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
Visst, kasta ut TV:n och videon och skär ner på kosten, låt dem sova på en stenbrits osv. Tror du det är där de höga kostnaderna ligger? Tror det är något som främjar en evt återanpassning?
Nej, men vänd på det. Främjar kabel-TV, dator och telefon eventuell återanpassning? Eller skrattar brottslingarna, som det är socialdemokratiskt synd om, ihjäl sig över naiviteten som gör att de kan planera nya brott med sina polare utanför murarna? Det kan aldrig vara rätt att vi som jobbar och håller igång samhället ska finansiera samma standard för dömda brottslingar. Den politiker som inte fattar den retoriken kan bara vara kommunist/socialdemokrat.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
valmers skrev:
Nej, men vänd på det. Främjar kabel-TV, dator och telefon eventuell återanpassning? Eller skrattar brottslingarna, som det är socialdemokratiskt synd om, ihjäl sig över naiviteten som gör att de kan planera nya brott med sina polare utanför murarna? Det kan aldrig vara rätt att vi som jobbar och håller igång samhället ska finansiera samma standard för dömda brottslingar. Den politiker som inte fattar den retoriken kan bara vara kommunist/socialdemokrat.

Du ställer en berättigad fråga där, helt klart skulle det vara intressant med studier på området. Det kanske redan finns? skulle vara kanonintressant om någon kände till något liknande. Men jag tror, att ett "normalare" fängelseliv är att föredra framför ett hårdare, om det nu är återanpassning man är ute efter. Men det är bara vad jag tror. Sen kan man ju diskutera vikten av video och kabel TV på rummen (om det nu finns överallt) men möjlighet till träning och friskvård, samt fullgod kost och ett någorlunda bekvämt ställe att sova på.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Chris Ash skrev:
Pratar du psykstörda eller alla sexualbrottslingar. Är det alla, så ligger det nog en hel del i att "kriminalvården" fungerar dåligt. Hur psykvården fungerar och vilka pengabrister där finns har väl inte undgått någon.

Men, de flesta, utom psykopater och andra med svåra personlighetsstörningar är ju faktiskt vårdbara och ofta återanpassningsbara.

Diskussionen gäller sexualbrottslingar, och det är inom denna kategorin 28% återfaller inom 3 år.
Inbillar mig att t.ex. narkomaner är ännu svårare att återanpassa.

Om pengar saknas, skulle jag kunna tänka mig att låsa in dem "så länge", tills pengar finns för knasvård åt dem. Låter brutalt men hellre det än att de springer lösa och får nya utlopp för sina drifter.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Skalman skrev:
Om pengar saknas, skulle jag kunna tänka mig att låsa in dem "så länge", tills pengar finns för knasvård åt dem. Låter brutalt men hellre det än att de springer lösa och får nya utlopp för sina drifter.
Ja, för att låsa in dem är ju gratis

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
eus skrev:
Ja, för att låsa in dem är ju gratis

Kan göras bra mycket billigare iaf.
Det jag främst vänder mig mot är de groteska felprioriteringar som görs.

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Skalman skrev:
Det är just detta resonemanget som irriterar mig allra mest i rättsväsendet. Ett jävla daltande om hur synd det är om de stackars brottslingarna som råkade ut för ett dumt fruntimmer som satte griller i huvudet på den stackars våldtäktsmannen.
Vem i "rättsväsendet" säger att det är synd om brottslingarna? Det är inte "rättsväsendets" sak att ta hand om brottsoffren, bortom att pröva och döma den som gjort dem orätt. Det handlar inte om "rättsävsendets" prioriteringar utan om att det skall sköta den bit som det finns till för - dvs skipa rättvisa. Vad är det som får er att tro att brottsoffren behöver så mycket hjälp förresten? Och vilken hjälp är det de behöver som samhället inte kan erbjuda eller förvägrar dem? Eller rättare sagt, vilken hjälp är det brottsoffren faktiskt efterfrågar? Vet ni något om den saken, eller är det ert goda hjärta som får fantasin att skena?

Tanken på att rehabilitera fångar är stendöd. Inte för att det är en dålig tanke utan för att man inte har några metoder som fungerar (är reproducerbara).

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Bingo skrev:
1. Vem i "rättsväsendet" säger att det är synd om brottslingarna?
2. Det är inte "rättsväsendets" sak att ta hand om brottsoffren, bortom att pröva och döma den som gjort dem orätt. Det handlar inte om "rättsävsendets" prioriteringar utan om att det skall sköta den bit som det finns till för - dvs skipa rättvisa.
3. Vad är det som får er att tro att brottsoffren behöver så mycket hjälp förresten?
4. Och vilken hjälp är det de behöver som samhället inte kan erbjuda eller förvägrar dem? Eller rättare sagt, vilken hjälp är det brottsoffren faktiskt efterfrågar?
5. Vet ni något om den saken, eller är det ert goda hjärta som får fantasin att skena?

Tanken på att rehabilitera fångar är stendöd. Inte för att det är en dålig tanke utan för att man inte har några metoder som fungerar (är reproducerbara).

Många frågor blir det...tar mig friheten att numrera i citatet.

1. Det är det enda man får se och höra om nuförtiden. "Rättsväsendet" innefattar mer än själva domstolen. Justitieminister, advokater, rättspsyk osv ingår också i detta begrepp. JAG tycker inte synd om dem. Men allehanda snyfthistorier om än det ena och än det andra kommer från inblandade parter mest hela tiden. Att jag sen ironiserade och överdrev för att visa en poäng torde vara uppenbart för alla med minst normalbegåvning.
2. Se 1. Hade jag menat domstolen hade jag sagt det.
3. Sunt förnuft. Det har de flesta människor. Se även 5.
4. många brottsoffer behöver t.ex. hjälp med att inse att de behöver hjälp. Kan förresten inte erinra mig om att jag skrivit att de förvägras hjälp. Det är bara det att de prioriteras för lågt.
5. Jag tror inte, jag vet. Vet du, eller är du bara ute efter att provocera?

Man behöver inte vara Einstein för att se vad det är som prioriteras i de här fallen. Såvida man inte har illröda skygglappar förstås. Jag tycker helt enkelt att pengarna skulle vara bättre använda om de satsats på offren istället för brottslingarna.

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Skalman skrev:
Man behöver inte vara Einstein för att se vad det är som prioriteras i de här fallen. Såvida man inte har illröda skygglappar förstås.
Det kan vara brist på sunt förnuft också.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Bingo skrev:
...

Då inställer sig frågan; vad göra istället?

Går de inte att få in i samhället så att de inte ställer till mer elände återstår bara livstids fängelse. Eller?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
t-rex skrev:
Då inställer sig frågan; vad göra istället?

Går de inte att få in i samhället så att de inte ställer till mer elände återstår bara livstids fängelse. Eller?

Det som Bingo säger är iofs sant på ett sätt, det finns ingen mirakelmodell som man kan använda. Folk som sitter i fängelse är ofta helt ointresserade av att bli "hjälpta" eller "vårdade". Precis som en psykopat är fullständigt ointresserad av det och därmed är ovårdbar. Men, det GÅR att få brottslingar in i samhället igen. Och så länge det går ska man givetvis försöka.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
Det som Bingo säger är iofs sant på ett sätt, det finns ingen mirakelmodell som man kan använda. Folk som sitter i fängelse är ofta helt ointresserade av att bli "hjälpta" eller "vårdade". Precis som en psykopat är fullständigt ointresserad av det och därmed är ovårdbar. Men, det GÅR att få brottslingar in i samhället igen. Och så länge det går ska man givetvis försöka.
Helst försöka tio gånger också, så att tio gånger fler oskyldiga medborgare får sina liv förstörda. Det gäller att prioritera.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
valmers skrev:
Helst försöka tio gånger också, så att tio gånger fler oskyldiga medborgare får sina liv förstörda. Det gäller att prioritera.

Medan de sitter inne kan man väl försöka påverka dem? Du och jag har ju olika uppfattningar om straffens längd, men det är oväsäntligt i detta fall, om man så sitter 2 eller 20 år så borde det väl vara något att sträva efter?

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
Medan de sitter inne kan man väl försöka påverka dem? Du och jag har ju olika uppfattningar om straffens längd, men det är oväsäntligt i detta fall, om man så sitter 2 eller 20 år så borde det väl vara något att sträva efter?
Absolut. Problemet är att man får obegränsat antal chanser att förstöra livet för vanligt folk.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024