8 års fängelse för våldtäkt......

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
tassen skrev:
...tror att din hjärna skulle ställa in sig på en annan nivå än humanist.. :(
Humanist? Ja, hur skall man annars förhålla sig? Som en hund?

Jag fattar inte riktigt hur ni bär er åt, men ni är på god väg att göra ordet humanist till något väldigt konstigt. Något som betecknar någon av era diffusa vanföreställningar. Är ni kommunister, eller vad?

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
Hur får du ihop detta....
Se nedan.
Chris Ash skrev:
Begick han brottet när han var psykotisk och han sedan blir frisk så ser jag ingen mening med att sätta honom i fängelse, straffa någon som inte vet vad han gjort är helt poänglöst. Det ger liksom inte mig pappa tillbaka bara för att han sitter 10 eller 20 år till.

Sen att jag antagligen hade varit vansinnig av sorg och antagligen skulla slita honom i bitar om jag fick chansen hör inte hit. Det är därför vi har ett rättsväsende och inte öga för öga.....

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
En aning OT men....ett STORT problem med rättsväsendet av idag är att det hela tiden diskuteras hur vi kan hjälpa gärningsmannen att bli frisk, ge honom vård osv. Men man hör aldrig talas om vad samhället kan göra för BROTTSOFFRET, vilket naturligtvis borde vara den av de båda som borde prioriteras när skattepengarna ska fördelas inom rättsväsendet.
visst, ibland ser man en och annan hjärnskrynklare i sammanhanget, men det är rätt många kvinnor som inte anmäler övergrepp just av anledningen att de inte har styrka/mod att hänga ut sig själva för allmän beskådning. Om de hade vetat att de fått samhällets omedelbara stöd, som de behöver, hade sannolikt mörkertalet minskat.

Nej, ta väl hand om offren INNAN vi börjar strö pengar på de individer som inte respekterar en annan människas värde och värdighet. Jag ger hellre 2 skattekronor till ett brottsoffer en 50 skatteöre för att gärningsmannen ska få sin jävla vård.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Skalman skrev:
En aning OT men....ett STORT problem med rättsväsendet av idag är att det hela tiden diskuteras hur vi kan hjälpa gärningsmannen att bli frisk, ge honom vård osv. Men man hör aldrig talas om vad samhället kan göra för BROTTSOFFRET, vilket naturligtvis borde vara den av de båda som borde prioriteras när skattepengarna ska fördelas inom rättsväsendet.
visst, ibland ser man en och annan hjärnskrynklare i sammanhanget, men det är rätt många kvinnor som inte anmäler övergrepp just av anledningen att de inte har styrka/mod att hänga ut sig själva för allmän beskådning. Om de hade vetat att de fått samhällets omedelbara stöd, som de behöver, hade sannolikt mörkertalet minskat.

Nej, ta väl hand om offren INNAN vi börjar strö pengar på de individer som inte respekterar en annan människas värde och värdighet. Jag ger hellre 2 skattekronor till ett brottsoffer en 50 skatteöre för att gärningsmannen ska få sin jävla vård.
Självklarheter, kan man tycka. Socialdemokratisk svängdörrspolitik bedrivs dock i motsatt riktning. Beklämmande och ynkligt. Ett hån mot alla brottsoffer och deras anhöriga.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
valmers skrev:

Det var ju en psykiskt sjuk människa vi diskuterade i det fallet. Då förespråkar jag vård och om han är ovårdbar, livstids inlåsning. Däremot inte fängelsestraff efter att vården eventuellt lyckats och han är friskförsklarad. Av det enkla skälet att det inte direkt främjar den avklarade vården.

Friska människor som begår brott, har ju öht inget med vården att göra, de skall låsas in på ett fängelse.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Skalman skrev:

Det är det här med var pengarna gör mest nytta. Ett samhälle med mindre brottslingar har givetvis mindre brottsoffer. Därmed inte sagt att brottsoffrena inte ska få något som helst stöd. Men att fokusera på dem är att skjuta bredvid målet, enligt mitt sett att se på det.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Chris Ash skrev:
Om han är frisk ska han ha ett rehabiliterande fängelsestraff, det kanske är en utopi men det är vad jag tycker.
Annars tycker jag att 8 år verkar vara vettigt tidsmässigt.

Ja i detta fallet var det jättebra med 8 år och utvisning. Men jag tycker ändå synd om tjejerna som säkert kommer må dåligt resten av livet för att någon våldtog dom. Läste senast idag om en 67åring som våldtog en 9åring. Det är något fel i huvudet på folk som gör så.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Bikerbitch skrev:
Ja i detta fallet var det jättebra med 8 år och utvisning. Men jag tycker ändå synd om tjejerna som säkert kommer må dåligt resten av livet för att någon våldtog dom. Läste senast idag om en 67åring som våldtog en 9åring. Det är något fel i huvudet på folk som gör så.
Men blir de verkligen gladare om han sitter inne i 20 år?

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Chris Ash skrev:
Men att fokusera på dem är att skjuta bredvid målet, enligt mitt sett att se på det.

Det är just detta resonemanget som irriterar mig allra mest i rättsväsendet. Ett jävla daltande om hur synd det är om de stackars brottslingarna som råkade ut för ett dumt fruntimmer som satte griller i huvudet på den stackars våldtäktsmannen.

Slösa en massa deg på att försöka återanpassa en grottmänniska till samhället, för att därefter riskera att samma grottmänniska råkar ut för ett nytt dumt fruntimmer som sätter igång tvångstankarna.
I grund och botten har alla människor lika värde. Men i samma ögonblick som grottmänniskan våldförde sig på brottsoffret sjönk dennes människovärde drastiskt. Att då satsa en massa pengar på honom istället för dem som VERKLIGEN behöver samhällets stöd och hjälp är inget annat än ren och skär kapitalförstöring.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Skalman skrev:
Det är just detta resonemanget som irriterar mig allra mest ... annat än ren och skär kapitalförstöring.

Lätt att se din poäng. Icke destomindre är den fel. Tanken är att, eftersom vi inte tar livet av individer i den civiliserade delen av världen, förhindra att det händer igen och därigenom orsakar med lidande/smärta för tredje man (kvinna).

Men att brottsoffer inte får det stöd de behöver är nog helt klart.

Edit+ att det finns en viss, from förhoppning om att den rehabiliterade brottslingen skall kunna bli en produktiv medlem av samhället igen...

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Skalman skrev:
Det är just detta resonemanget som irriterar mig allra mest i rättsväsendet. Ett jävla daltande om hur synd det är om de stackars brottslingarna som råkade ut för ett dumt fruntimmer som satte griller i huvudet på den stackars våldtäktsmannen.

Slösa en massa deg på att försöka återanpassa en grottmänniska till samhället, för att därefter riskera att samma grottmänniska råkar ut för ett nytt dumt fruntimmer som sätter igång tvångstankarna.
I grund och botten har alla människor lika värde. Men i samma ögonblick som grottmänniskan våldförde sig på brottsoffret sjönk dennes människovärde drastiskt. Att då satsa en massa pengar på honom istället för dem som VERKLIGEN behöver samhällets stöd och hjälp är inget annat än ren och skär kapitalförstöring.

Det handlar inte om daltande, det handlar om att bekämpa brott på effektivast möjliga vis. Och då pratar jag givetvis inte om fascistmetoder.

Att satsa pengar på att bekämpa brott och få en bättre kriminalvård(i stort sett väldigt dåligt idag) ser åtminstone jag som väldigt viktigt. Iaf ganska långt ifrån kapitalförstöring. Speciellt eftersom det är en bättre affär för samhället att rehabilitera en brottling och återanpassa honom, än att låsa in honom på livstid.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Bikerbitch skrev:
Jag kan inte svara för dom. Men hade det gällt någon av mina tjejkompisar eller mig själv hade jag varit väldigt glad om han hade fått livstid.

Jo men det går inte att resonera så, hade någon misshandlat mig så att jag hade fått sitta i rullstol hade jag gärna dödat den personen antagligen. Som tur är fungerar rättsystemet av idag annorlunda än på Bronsåldern.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
t-rex skrev:
Lätt att se din poäng. Icke destomindre är den fel. Tanken är att, eftersom vi inte tar livet av individer i den civiliserade delen av världen, förhindra att det händer igen och därigenom orsakar med lidande/smärta för tredje man (kvinna).

Men att brottsoffer inte får det stöd de behöver är nog helt klart.

Edit+ att det finns en viss, from förhoppning om att den rahbiliterade brottslingen skall kunna bli en produktiv medlem av samhället igen...

Kapitalförstöring var till viss del fel ordval. Felprioritering passar bättre. Men poängen är inte felaktig för det.

Chris Ash skrev:
Det handlar inte om daltande, det handlar om att bekämpa brott på effektivast möjliga vis. Och då pratar jag givetvis inte om fascistmetoder.

Att satsa pengar på att bekämpa brott och få en bättre kriminalvård(i stort sett väldigt dåligt idag) ser åtminstone jag som väldigt viktigt. Iaf ganska långt ifrån kapitalförstöring. Speciellt eftersom det är en bättre affär för samhället att rehabilitera en brottling och återanpassa honom, än att låsa in honom på livstid.

Jag pratar inte heller om fascistmetoder, bara lämpliga straff för olika brott, vilket inte finns idag. Samt, givetvis, samhällets stöd till de som borde prioriteras, brottsoffren.

Kapitalförstöring var, till viss del, fel ordval. Dock är det ren kapitalförstöring i rätt stor del av sexualbrottsfallen. Knappt 1/3 av sexualförbrytarna har återfall INOM TRE ÅR. Väl använda pengar? :va

Edit: Att återanpassning är en bättre affär än 50 janos på kåken åtgärdas enkelt medelst lägra standard på hotellen...f'låt kåken.

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Skalman skrev:
Kapitalförstöring var, till viss del, fel ordval. Dock är det ren kapitalförstöring i rätt stor del av sexualbrottsfallen. Knappt 1/3 av sexualförbrytarna har återfall INOM TRE ÅR. Väl använda pengar? :va

Som sagt, det fungerar dåligt idag, men att få det bättre är något att sträva efter. Tycker jag...

Att erbjuda bästa möjliga hjälp och stöd till brottsoffer är givetvis också något att sträva efter, och som du säger, diskussionen handlar ju egentligen om prioriteringar.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Chris Ash skrev:
Som sagt, det fungerar dåligt idag, men att få det bättre är något att sträva efter. Tycker jag...

Problemet är väl inte att det fungerar dåligt, utan att en del (1/3 kanske?) helt enkelt inte är återanpassningsbara trots att de kan förklaras friska.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024