Chris Ash
Kapten Gars
valmers skrev:Är han frisk är det ju ingen idé att låsa in honom alls, enligt ditt tidigare resonemang?
Hur får du ihop detta....
valmers skrev:Är han frisk är det ju ingen idé att låsa in honom alls, enligt ditt tidigare resonemang?
Humanist? Ja, hur skall man annars förhålla sig? Som en hund?tassen skrev:...tror att din hjärna skulle ställa in sig på en annan nivå än humanist..
sandstream skrev:Mot den aktuella brottslingen hjälper båda typen av straff.
- Dödsstraff = han gör inte om det igen
- Längre straff = har gör inte om det på länge
Se nedan.Chris Ash skrev:Hur får du ihop detta....
Chris Ash skrev:Begick han brottet när han var psykotisk och han sedan blir frisk så ser jag ingen mening med att sätta honom i fängelse, straffa någon som inte vet vad han gjort är helt poänglöst. Det ger liksom inte mig pappa tillbaka bara för att han sitter 10 eller 20 år till.
Sen att jag antagligen hade varit vansinnig av sorg och antagligen skulla slita honom i bitar om jag fick chansen hör inte hit. Det är därför vi har ett rättsväsende och inte öga för öga.....
Självklarheter, kan man tycka. Socialdemokratisk svängdörrspolitik bedrivs dock i motsatt riktning. Beklämmande och ynkligt. Ett hån mot alla brottsoffer och deras anhöriga.Skalman skrev:En aning OT men....ett STORT problem med rättsväsendet av idag är att det hela tiden diskuteras hur vi kan hjälpa gärningsmannen att bli frisk, ge honom vård osv. Men man hör aldrig talas om vad samhället kan göra för BROTTSOFFRET, vilket naturligtvis borde vara den av de båda som borde prioriteras när skattepengarna ska fördelas inom rättsväsendet.
visst, ibland ser man en och annan hjärnskrynklare i sammanhanget, men det är rätt många kvinnor som inte anmäler övergrepp just av anledningen att de inte har styrka/mod att hänga ut sig själva för allmän beskådning. Om de hade vetat att de fått samhällets omedelbara stöd, som de behöver, hade sannolikt mörkertalet minskat.
Nej, ta väl hand om offren INNAN vi börjar strö pengar på de individer som inte respekterar en annan människas värde och värdighet. Jag ger hellre 2 skattekronor till ett brottsoffer en 50 skatteöre för att gärningsmannen ska få sin jävla vård.
valmers skrev:Se nedan.
Skalman skrev:En aning OT men....ett STORT problem med rättsväsendet av idag är att det hela tiden diskuteras hur vi kan hjälpa gärningsmannen att bli frisk, ge honom vård osv. Men man hör aldrig talas om vad samhället kan göra för BROTTSOFFRET, vilket naturligtvis borde vara den av de båda som borde prioriteras när skattepengarna ska fördelas inom rättsväsendet.
visst, ibland ser man en och annan hjärnskrynklare i sammanhanget, men det är rätt många kvinnor som inte anmäler övergrepp just av anledningen att de inte har styrka/mod att hänga ut sig själva för allmän beskådning. Om de hade vetat att de fått samhällets omedelbara stöd, som de behöver, hade sannolikt mörkertalet minskat.
Nej, ta väl hand om offren INNAN vi börjar strö pengar på de individer som inte respekterar en annan människas värde och värdighet. Jag ger hellre 2 skattekronor till ett brottsoffer en 50 skatteöre för att gärningsmannen ska få sin jävla vård.
Chris Ash skrev:Om han är frisk ska han ha ett rehabiliterande fängelsestraff, det kanske är en utopi men det är vad jag tycker.
Annars tycker jag att 8 år verkar vara vettigt tidsmässigt.
Men blir de verkligen gladare om han sitter inne i 20 år?Bikerbitch skrev:Ja i detta fallet var det jättebra med 8 år och utvisning. Men jag tycker ändå synd om tjejerna som säkert kommer må dåligt resten av livet för att någon våldtog dom. Läste senast idag om en 67åring som våldtog en 9åring. Det är något fel i huvudet på folk som gör så.
Chris Ash skrev:Men att fokusera på dem är att skjuta bredvid målet, enligt mitt sett att se på det.
Jag kan inte svara för dom. Men hade det gällt någon av mina tjejkompisar eller mig själv hade jag varit väldigt glad om han hade fått livstid.eus skrev:Men blir de verkligen gladare om han sitter inne i 20 år?
Skalman skrev:Det är just detta resonemanget som irriterar mig allra mest ... annat än ren och skär kapitalförstöring.
Skalman skrev:Det är just detta resonemanget som irriterar mig allra mest i rättsväsendet. Ett jävla daltande om hur synd det är om de stackars brottslingarna som råkade ut för ett dumt fruntimmer som satte griller i huvudet på den stackars våldtäktsmannen.
Slösa en massa deg på att försöka återanpassa en grottmänniska till samhället, för att därefter riskera att samma grottmänniska råkar ut för ett nytt dumt fruntimmer som sätter igång tvångstankarna.
I grund och botten har alla människor lika värde. Men i samma ögonblick som grottmänniskan våldförde sig på brottsoffret sjönk dennes människovärde drastiskt. Att då satsa en massa pengar på honom istället för dem som VERKLIGEN behöver samhällets stöd och hjälp är inget annat än ren och skär kapitalförstöring.
Bikerbitch skrev:Jag kan inte svara för dom. Men hade det gällt någon av mina tjejkompisar eller mig själv hade jag varit väldigt glad om han hade fått livstid.
t-rex skrev:Lätt att se din poäng. Icke destomindre är den fel. Tanken är att, eftersom vi inte tar livet av individer i den civiliserade delen av världen, förhindra att det händer igen och därigenom orsakar med lidande/smärta för tredje man (kvinna).
Men att brottsoffer inte får det stöd de behöver är nog helt klart.
Edit+ att det finns en viss, from förhoppning om att den rahbiliterade brottslingen skall kunna bli en produktiv medlem av samhället igen...
Chris Ash skrev:Det handlar inte om daltande, det handlar om att bekämpa brott på effektivast möjliga vis. Och då pratar jag givetvis inte om fascistmetoder.
Att satsa pengar på att bekämpa brott och få en bättre kriminalvård(i stort sett väldigt dåligt idag) ser åtminstone jag som väldigt viktigt. Iaf ganska långt ifrån kapitalförstöring. Speciellt eftersom det är en bättre affär för samhället att rehabilitera en brottling och återanpassa honom, än att låsa in honom på livstid.
Skalman skrev:Kapitalförstöring var, till viss del, fel ordval. Dock är det ren kapitalförstöring i rätt stor del av sexualbrottsfallen. Knappt 1/3 av sexualförbrytarna har återfall INOM TRE ÅR. Väl använda pengar?
Chris Ash skrev:Som sagt, det fungerar dåligt idag, men att få det bättre är något att sträva efter. Tycker jag...
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|