8-10 veckors handläggningstid WTF

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Tog tre dagar för mig att få körkortstillstånd, i och för sig för lastbilskort.
Och detta var i slutet på april -08.
Postade en onsdag, ringde till dom på måndag morgon och kollade hur det låg till, då sade hon att det var redan skickat.
Kollade posten en timme senare och där låg det :tummenupp
 

stantemo

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Ort
Lund
Hoj
2012, Kawasaki, ER-6N
Det lutar ju mer och mer åt att åka de 14 milen det blir tur och retur till Kristianstad där mina papper är skickade för att böna och be om att få tillståndet fixat snabbt. Pratade med en kompis som sa att en kompis till honom fick tipset av körskolan att skriva MC stort på kuvertet när han skickade in sina papper. Tydligen prioriterar de det då.
 

stantemo

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Ort
Lund
Hoj
2012, Kawasaki, ER-6N
goda nyheter. ringde länsstyrelsen och fråga efter min handläggare. tänkte det kunde vara lättare att tjata på den om man visste vem det var. Telefonisten fick mitt personnummer. sen sa hon att det var klart med tillstånden. det blev det igår. vad konstigt sa jag till henne för jag skickade in papprena i förra veckan. det har alltså gått mindre än en vecka sen mina papper skickades in till det att det var klart :D hon tyckte iofs också att det var väldigt konstigt. blev lite orolig att hon skulle dra tillbaka tillståndet i 8 veckor bara för att det ska vara rättvist. :p

min teori är att de gick snabbt tack vare att jag gjorde en e-ansökan dagen efter att jag skickat in pappren. mina papper hade alltså inte hunnit få en köplats. jag tror nämligen de prioriterar e-ansökningarna före kuverten. i vilket fall som helst får jag nog tillståndet imorgon eller på måndag. handledartillståndet kommer några dagar senare sa hon. :)
 

Heartbeach

Ny medlem
Gick med
27 May 2008
Ort
Örebro
Hoj
Harley Davidson Sportster 883, Yamaha R6 -99
Nått som är ännu skummare är att man måste ansöka om körkortstillstånd även fast man har A1 idagsläget.

Körkortstillståndet ska visa att man är lämplig att ta körkort. Har man då körkort varför ska man visa att man är lämplig för att ha ett då??
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Nått som är ännu skummare är att man måste ansöka om körkortstillstånd även fast man har A1 idagsläget.

Körkortstillståndet ska visa att man är lämplig att ta körkort. Har man då körkort varför ska man visa att man är lämplig för att ha ett då??

När man går upp i behörighet så krävs ett körkortstillstånd och ett körkortstillstånd kräver lämplighetsbedömning. Se'n kan man välja att se det som byråkrati eller som ett sätt att få en automatisk kontroll av lämpligheten även om man "minsann var lämplig 1967 när jag körde upp i Jukkasjärvi"

WestW skrev:
Har du gjort detta nyligen eller var det länge sedan?
I höstas för att få lämp för C-behörighet.
 
Last edited:

freakyp

Freakyp
Gick med
20 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki SV650s
Jag ansökte om handledartillstånd i april. Och det tog ca 2v. Jag gjorde det på nätet och detta var till Lst i Stockholm.

Jag tror det är stor skillnad i handläggningstid om man gör det på nätet eller via blanket som man skickar in.
 

David.E

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Gävle/ Umeå
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
Samma sak hände mig, veckorna gick men inget lämp dök upp så jag övade iaf. Fick lämpen efter lappen :S Helt sjukt att det ska ta så lång tid!
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
övningskörningstillståndet tog väl 2-3 veckor för mig att få men handledar tillståndet har jag fortfaranade inte fått och det är över 1 år sen jag skickade in det å betalade samtidigt och ringer jag länsstyrelsen ja då kan man inte få några svar så ja de tar tid... och nu behöver jag det ändå inte för nu har jag redan kortet sen snart 1 år :)
 

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Triumph
En liten fundering,
Papperen är inskickade för en kompis och körkortstillståndet har kommit men inte handledartillståndet till handledaren.
Nu står det en splitter ny MC hos handlaren som helst ska köras hem idag och om han övningskör med sin handledare (som alltså inte hunnit få sina papper men är behörig i övrigt) vem är det då som gör sig skyldig till lagbrott om polisen stoppar honom. Han eller handledaren?
 

stantemo

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Ort
Lund
Hoj
2012, Kawasaki, ER-6N
En liten fundering,
Papperen är inskickade för en kompis och körkortstillståndet har kommit men inte handledartillståndet till handledaren.
Nu står det en splitter ny MC hos handlaren som helst ska köras hem idag och om han övningskör med sin handledare (som alltså inte hunnit få sina papper men är behörig i övrigt) vem är det då som gör sig skyldig till lagbrott om polisen stoppar honom. Han eller handledaren?

kompisen som kör utan handledare med papper på att han får handleda. alltså kör han olovligt. handledaren behöver ju inte säga att han handleder när de stoppas :D

förtydligande: din kompis som kör med en person som inte har behörighet att handleda.
 

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Triumph
Jag misstänkte att det var så, man kan ju rimligen inte vara ansvarig när man officiellt inte är handledare.
 

MLI

Divine
Gick med
30 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki SV650 N, 04
Handläggningstid för körkortstillstånd

Jag lämnade in mina papper den 16/6 (idag är det 30/6) och fick till svar att det skulle ta 8 veckor att fixa. Jag nöjde mig inte med det svaret utan började maila länsstyrelsen och påpeka deras löften på 4 veckor. Till slut tröttnade de på mig och Generaldirektören ringde upp mig och var väldigt trevlig. Han tog mitt personnummer och skulle se vad han kunde göra... Idag ringde han och sa att det var fixat. 2 VECKOR tog det. Han lovade dessutom att alla andra som ansökt skulle få sina tillstånd inom en vecka. Han skulle efter mina påtalanden sätta in mer resurser.

Jag köpte min fiiina hoj igår. Kan inte bli bättre!!! :yoparty
 

coffe_aberg

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2008
Ort
Karlstad
Hoj
Suzuki GSX750F -97
Jag knatade in på Länsstyrelsen och sa att jag hade hört att de hade extremt långa handledningstider. Lämnade in pappret direkt där, åkte till banken och betalade, kom tillbaks med kvittot. Två dagar senare låg handledarpappret i brevlådan hos min handledare. Min ansökan hamnade helt enkelt överst i stället för underst. Svårare än så behöver det inte vara. :)
 

marinmo

Kör med Jofa-hjälm som enda skydd
Gick med
28 May 2008
Ort
Ingenstans
Hoj
VFR 800 ABS -02
5 veckor för körkortstillståndet här and counting ... Så grymt besviken. Måste ringa imorgon.
 

N00b

Sneaky SOB
Gick med
11 Jun 2008
Ort
malmø
Hoj
Honda CB1100 SF X-11
Fick mitt tillstånd i förra veckan. Tog ca 6 veckor. Jag bor i Malmö och det var länsstyrelsen i Kristianstad som fixa det hela.

Ringde efter 4 veckor för att höra att dom fått allt. Dom sa att dom hade tillsatt extra personal för att få bort "högen" innan semestern.

Om man vill ringa o vara dryg kan man hitta telefonnummer till alla som jobbar med körkortfrågor på länsstyrelsens hemsida men det är nog som någon skrev i tråden att det är en stor risk att man hamnar underst eller får en extra grundlig utredning.
 

mange_e

Medlem
Gick med
4 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2011 BMW K1300R
Jag lämnade in mina papper den 16/6 (idag är det 30/6) och fick till svar att det skulle ta 8 veckor att fixa. Jag nöjde mig inte med det svaret utan började maila länsstyrelsen och påpeka deras löften på 4 veckor. Till slut tröttnade de på mig och Generaldirektören ringde upp mig och var väldigt trevlig. Han tog mitt personnummer och skulle se vad han kunde göra... Idag ringde han och sa att det var fixat. 2 VECKOR tog det. Han lovade dessutom att alla andra som ansökt skulle få sina tillstånd inom en vecka. Han skulle efter mina påtalanden sätta in mer resurser.

Jag köpte min fiiina hoj igår. Kan inte bli bättre!!! :yoparty

Jag hoppas verkligen att han håller det han lovade!!!

Skickade in mina handledarpapper 30/5 och när jag ringde för nån vecka sen fick jag till svar att det skulle nog vara klart i slutet av juli eller början av augusti...

För att citera henne jag pratade med "då är ju säsongen nästan slut, stackare" - det var väl väldigt uppmuntrande att höra :huvet
 
Last edited:

Daint

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2008
Ort
Big M
Hoj
På g
Jag gick in hos Länsstyrelsen, lämnade papprena, betalade och fick ett kvitto.
Tillståndet kom tre dagar senare.
 
Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Bumpar tråden lite, nån som har koll på hur lång tid det tar nu för tiden att få handledartillstånden? Polare har precis ansökt...
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Bumpar tråden lite, nån som har koll på hur lång tid det tar nu för tiden att få handledartillstånden? Polare har precis ansökt...

i våras tog det 4 arbetsdagar för mitt i Örebro.
Det skiljer sig nog extremt från län till län. Men kan tro att det just nu inte borde vara högtryck, sommaren börjar ju gå mot slut och de flesta övningskör nog för fullt redan.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top