8 NOV Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
tror ändå att den som tar VM blir nog Rossi ändå. Han hade ju fart, två tiondelar efter den snabbaste tiden innan han av någon anledning saktade ner och fick grått i nästa sektion (7tiondelar efter).

tror att det blir för mycket krigande i toppen och att det händer något som gör att JL tappar fart eller kraschar. Menar, trycket på Lorenzo e enormt nu. han har allt att förlora medans Rossi bara behöver ta sig uppåt. Hade jag satsat pengar så tror jag faktiskt att Rossi tar det.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
tror ändå att den som tar VM blir nog Rossi ändå. Han hade ju fart, två tiondelar efter den snabbaste tiden innan han av någon anledning saktade ner och fick grått i nästa sektion (7tiondelar efter).

tror att det blir för mycket krigande i toppen och att det händer något som gör att JL tappar fart eller kraschar. Menar, trycket på Lorenzo e enormt nu. han har allt att förlora medans Rossi bara behöver ta sig uppåt. Hade jag satsat pengar så tror jag faktiskt att Rossi tar det.

Att Lorenzo har massa press på sig vet vi, men hur påverkas förare på denna nivån av det? Förutom kraschen så gjorde Rossi de bästa träningarna 2015? Lorenzons var ett snabbt var som inte kan jämföras med hans andra, Rossi la många jämna. Synd att man inte fick se vad han hade på g..

Kan ju bara önska Rossi och grabbarna ett gott race men ja vågar fan inte sätta pengar på Rossi.. 10årsedan ja. Men tyvärr inte nu. Gissa om jag blir glad om ja har fel? :fyllisar
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Lorenzo verkar riktigt skör som alla redan vet, när allt e perfekt e han ju maskinen själv. Men som det visade sig i fp3 när han hamnade efter någon(Piro) å han va helt knäckt, skaka på huvudet, va helt uppgiven å antagligen svor ett å annat under hjälmen. Tror inte han pallar ärligt talat.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vad skiljer egentligen mellan kval set up och race set up? Var hittar dom så många sekunder på cykeln? (Förutom bränslemängden då...)

De enda tekniska skillnaderna är att kvalet körs med näst intill tom tank och att bakdäcket är nytt varje gång man lämnar depån.

De som kör under open-reglementet kan möjligtvis betrakta sitt mjukaste bakdäck som ett rent kvaldäck, men de som kör under factory-reglementet rejsar ju ändå sitt mjukaste bakdäck på 95% av alla rejs (jag har för mig att Austin var sista gången någon faktiskt rejsade hårda bakdäcket). Alltså inga rena kvaldäck för factory-hojarna.

Det är inte heller några större skillnader i chassie- och fjädringssetup mellan kval och tävling, mycket beroende på att däcken är samma och att kvalets låga bränslelast kompenseras mycket väl av ökad intensitet i körningen. Vad jag vet är det inte heller någon som ändrar mappning för högre effekt under kvalet. Att ha en hoj som beter sig annorlunda vid gaspådrag eller kommer in i varje inbromsning 10 km/h fortare är helt enkelt inte önskvärt. Det blir för svårt för föraren att hantera då denna mappning knappast är aktuell för vare sig friträningar eller rejs.

Min förklaring till att kvalet har mycket bättre varvtider än både friträningar och rejs är en kombination av följande:

* Lördag har betydligt bättre grepp än fredag (=för smutsig bana på fredag).
* Eftermiddag har i de allra flesta fall bättre grepp än förmiddag (= för kallt på förmiddagen).
* Kvalet har 10-15 kg mindre bensin är starten på racet.
* Varje kvalvarv startar på bakdäck som är sprillans nya eller har gått ett eller max två varv.
* Ett nytt bakdäck har ett tydligt dropp i grepp efter tre till fyra varv.
* Minst en friträning måste genomföras på begagnade däck som redan kan ha gått 15 varv och måste gå 20 varv till, annars räcker inte däckstilldelningen.
* Ett kvalvarv handlar till stora delar om att optimera transitionerna mellan gas och broms. Dom allra flesta förarna har koncentrationsförmåga att klara detta med perfektion under högst tre varv i rad. Ingen grejar detta under 20-30 varv.
* Förarnas medvetna risktagande under ett kvalvarv är betydligt högre än under ett rejs.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Lorenzo verkar riktigt skör som alla redan vet, när allt e perfekt e han ju maskinen själv. Men som det visade sig i fp3 när han hamnade efter någon(Piro) å han va helt knäckt, skaka på huvudet, va helt uppgiven å antagligen svor ett å annat under hjälmen. Tror inte han pallar ärligt talat.

Skör?
Om du nu inte sett kvalet ännu så kolla Lorres varv. ;)
Inte mycket skörhet där inte. :)
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Ett Varv :p

som han själv sade, hade han försökt 100 gånger så hade han inte fått till den tiden igen.. fast fem min till så tror jag att både han å Marc hade kunnat polera tiden. å kanske även Rossi för den delen :p
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Man sätter inte det perfekta varvet om nerverna hänger utanpå. :fakta
Hänger nerverna utanpå kör man av. ;)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Man sätter inte det perfekta varvet om nerverna hänger utanpå. :fakta
Hänger nerverna utanpå kör man av. ;)

Hänger nerverna utanpå kör man yxigt och försöker pressa, går långsamt men på hjulen för det mesta.
Kör av gör man mest när man passerar gränsen för man har bra känsla, en avkörning är ofta ett resultat av att våga chansa lite för att göra ett bra resultat då körningen känns riktigt bra och man ligger nära fästesgränsen.
 

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
11½ timme kvar...

tumblr_ne7odhOATQ1r5chspo1_400.gif
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Mitt tips:
1. Pedrosa
2. Ianonne
3. Marquez
4. Lorenzo
7. Rossi som tar VM.
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Lorenzo verkar riktigt skör som alla redan vet, när allt e perfekt e han ju maskinen själv. Men som det visade sig i fp3 när han hamnade efter någon(Piro) å han va helt knäckt, skaka på huvudet, va helt uppgiven å antagligen svor ett å annat under hjälmen. Tror inte han pallar ärligt talat.

Helt knäCkt??? :rofl:rofl:rofl
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
svårt att köra om på valencia...vissa verkar ha glömt bort detta.

Inget är över tills svartvita flaggan men Lorenzo verkar ju...hmm...lite för orealistiskt för Rossi. Även om Rossi fans tror på det 1% som brukar aldrig hända.
 

Slappskinnet

Medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hojlös för tillfället
Warm-up 09.35 ....snart får man höra Nicos kloka ord inför Grande Finale :crash
Dubbel underhållning.

Näe men de är väl "same same" folk hittar alltid nån/nått och störa sig på. Viasat är ändå ok och knivskarp bild.
 

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Här regnar det. Varför kan det inte göra det i Valencia också? :/
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Warm-up 09.35 ....snart får man höra Nicos kloka ord inför Grande Finale :crash
Dubbel underhållning.

Näe men de är väl "same same" folk hittar alltid nån/nått och störa sig på. Viasat är ändå ok och knivskarp bild.
Absolut. Mer engagemang o inlevelse i tv-sänd svensk motorsport finns enligt mig inte. Tycker speciellt Niko får en att tagga till extra om de så är mitt inattsändning :tummenupp
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Lorenzo verkar starkast och levererar nu när det gäller, slår till med snabbaste varvet och pole.
Rossi ser ut som en förlorare, kraschar på Q2 och startar sist.
Men klarar han det här är han värdig mästare.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Marques är stekt! :tummenupp http://sorundakorvfabrik.nu/wp-content/uploads/2013/03/Marquez.pdf
tillsammans med bacon, ägg och tomater med bönor och rostat bröd. Alltid BG-tips i koppen naturligtvis när det är tävling.
BG Tips.jpg

För att det ska bli en titel för Kent. :)

Jorge har inte förstått vikten av polisonglängd och klarar inte trycket... :gnissla


(Nu finns det okunniga som säger att polisonger bara är för äldre herrar, över 30, men de har bara inte förstått dess inverkan på varvtider. :D )
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top