Vad skiljer egentligen mellan kval set up och race set up? Var hittar dom så många sekunder på cykeln? (Förutom bränslemängden då...)
De enda tekniska skillnaderna är att kvalet körs med näst intill tom tank och att bakdäcket är nytt varje gång man lämnar depån.
De som kör under open-reglementet kan möjligtvis betrakta sitt mjukaste bakdäck som ett rent kvaldäck, men de som kör under factory-reglementet rejsar ju ändå sitt mjukaste bakdäck på 95% av alla rejs (jag har för mig att Austin var sista gången någon faktiskt rejsade hårda bakdäcket). Alltså inga rena kvaldäck för factory-hojarna.
Det är inte heller några större skillnader i chassie- och fjädringssetup mellan kval och tävling, mycket beroende på att däcken är samma och att kvalets låga bränslelast kompenseras mycket väl av ökad intensitet i körningen. Vad jag vet är det inte heller någon som ändrar mappning för högre effekt under kvalet. Att ha en hoj som beter sig annorlunda vid gaspådrag eller kommer in i varje inbromsning 10 km/h fortare är helt enkelt inte önskvärt. Det blir för svårt för föraren att hantera då denna mappning knappast är aktuell för vare sig friträningar eller rejs.
Min förklaring till att kvalet har mycket bättre varvtider än både friträningar och rejs är en kombination av följande:
* Lördag har betydligt bättre grepp än fredag (=för smutsig bana på fredag).
* Eftermiddag har i de allra flesta fall bättre grepp än förmiddag (= för kallt på förmiddagen).
* Kvalet har 10-15 kg mindre bensin är starten på racet.
* Varje kvalvarv startar på bakdäck som är sprillans nya eller har gått ett eller max två varv.
* Ett nytt bakdäck har ett tydligt dropp i grepp efter tre till fyra varv.
* Minst en friträning måste genomföras på begagnade däck som redan kan ha gått 15 varv och måste gå 20 varv till, annars räcker inte däckstilldelningen.
* Ett kvalvarv handlar till stora delar om att optimera transitionerna mellan gas och broms. Dom allra flesta förarna har koncentrationsförmåga att klara detta med perfektion under högst tre varv i rad. Ingen grejar detta under 20-30 varv.
* Förarnas medvetna risktagande under ett kvalvarv är betydligt högre än under ett rejs.