8-tumsbas låter konstigt – ej löst!

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Lyckades spela sönder en av 8-tumsbasarna (ett ca 5 cm långt snitt i pappen) den s.k. raggarplanka som jag nyligen har placerat i bilen (bild på den och förstärkaren som jag använder här nedan). Gissar att skadan orsakades av att jag hade aktiverat ”Extra Bass” på Sony-stereon. Dumt och onödigt. Har en fråga när jag nu har tänkt ersätta den trasiga 8-tummaren med en ny:

Är det en bra eller dålig idé att ersätta den med en 8-tums-enhet med bättre specifikation (bild här nedan på den typ som det sitter fyra av i raggarplankan och av vilka en alltså har gått sönder och bild också på den som jag överväger)? Kommer kanske bara orsaka nya problem? Eller låta bättre?

Bild också på förstärkarens uppgivna specifikation här nedan.
Skärmavbild 2023-03-09 kl. 22.35.52.png
Skärmavbild 2023-03-09 kl. 22.39.35.png
Skärmavbild 2023-03-09 kl. 22.37.35.png
Skärmavbild 2023-03-09 kl. 22.38.38.png
Skärmavbild 2023-03-09 kl. 22.40.04.png

Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Första gången jag hör någon spela sönder pappkonen. Själv har jag bara lyckats bränna högtalarna (blir riktigt raspigt ljud) i min ungdom, de gånger pappen gått sönder har det varit fysisk åverkan.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Har inte ens övervägt att laga högtalaren. Men är alltså möjligt? Specifikt lim som bör användas? Speciellt tillvägagångssätt?
Kolla utuben det finns dom som lagar med gott resultat, speciellt dom långslagiga skit dyra tävlings högtalarna för uppåt 5k dollar.

O går det laga sådana med lim så går det nog laga dina. Basar flyttar ju luft så det är ju inte direkt känsligt annat än kosmetiskt.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har limmat ihop ett element med Cascos textillim med gott resultat. Skulle testa det först, har för mig att jag spädde lite med vatten för att få limmet tunnare och sen kan man armera med nåt lämpligt tex gasbinda. Är nog nog snart 15 år sen jag gjorde detta men högtalaren spelas det på lite då och då.

Dock är det en 1x15 låda som det spelas gitarr med tillsammans med en Bassman 50 topp.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det går att laga/limma högtalarkoner.
På en bashögtalare behöver inte konen vara mjuk, den ska ju bara knuffa luft.

Men bäst vore ju om du istället satte kniven i dom övriga tre basarna.
Jag är jävligt less på epadunk

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det går att laga/limma högtalarkoner.
På en bashögtalare behöver inte konen vara mjuk, den ska ju bara knuffa luft.

En gammal metod att dista elgitarrer var ju att hugga hål i högtalarkonen på förstärkaren.
Distad dunkadunka. :hihi

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
För andra som behöver genomföra samma reparation, är här två bilder och beskrivningar av vad man behöver.
Skärmavbild 2023-03-10 kl. 17.38.20.png
5359434a.jpg
Material
• Tyg av typen muslin, som finns hos många olika detaljister.
• Klister av PVA-typ
Det finns exempel på att man istället använder hushållspapper/toalettpapper och nagellack.

Genomförande
Anpassa materialet så att det täcker skadan med viss marginal. Lägg på det flytande materialet och undvik alltför mycket överskott. Vänta tills det har torkat. Prova resultatet.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Tänk att jag var på väg att skriva precis så, men tyckte det var taskigt.
Bor nära en väg där snorungarna i sina A-traktorer åker till skolan mm och man tröttnar fort på dunket.
Jag vet var de flesta bor så när det är snöfritt så åker dB-killerna ur och jag tar ett par rundor tidiga lördag o söndagsmorgnar :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har bara så svårt att se någon mening med att spela så högt att det irriterar folk utanför bilen, då är det ju långt ifrån njutbart inne i bilen...

Jag bor också vid en väg...

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Första gången jag hör någon spela sönder pappkonen. Själv har jag bara lyckats bränna högtalarna (blir riktigt raspigt ljud) i min ungdom, de gånger pappen gått sönder har det varit fysisk åverkan.

Jag har gjort de på hemma anläggningen.. Även några glas i vitrinskåpet..

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En gammal metod att dista elgitarrer var ju att hugga hål i högtalarkonen på förstärkaren.
Distad dunkadunka. :hihi

Japp enligt sägnen Link Wray i Rumble och tror även nån i Kinks gjorde nåt liknande. Jag föredrar nog en överstyrd förstärkare på riktigt hög volym mot trasiga element, dock uppskattas inte en Fender hi power tweed Twin Amp på fullt blås lika mycket av alla?

Man riskerar väl att spela sönder högtalare om man har "för litet" slutsteg så man distar slutsteget. Inget jag själv varit ut för men vet att man ska passa sig för detta, tror även att man kan få dist som inte hörs men eldar upp högtalarna.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tänk att jag var på väg att skriva precis så, men tyckte det var taskigt.
Bor nära en väg där snorungarna i sina A-traktorer åker till skolan mm och man tröttnar fort på dunket.
Jag vet var de flesta bor så när det är snöfritt så åker dB-killerna ur och jag tar ett par rundor tidiga lördag o söndagsmorgnar :)

Haha, du är bara gammal! ?

Det vet du väl att om man störs av andras musik när man är gammal då klagar och gnäller man, när man är ung så höjer man till man bara hör sin egen. ?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Lyckades spela sönder en av 8-tumsbasarna (ett ca 5 cm långt snitt i pappen) den s.k. raggarplanka som jag nyligen har placerat i bilen (bild på den och förstärkaren som jag använder här nedan). Gissar att skadan orsakades av att jag hade aktiverat ”Extra Bass” på Sony-stereon. Dumt och onödigt. Har en fråga när jag nu har tänkt ersätta den trasiga 8-tummaren med en ny:

Är det en bra eller dålig idé att ersätta den med en 8-tums-enhet med bättre specifikation (bild här nedan på den typ som det sitter fyra av i raggarplankan och av vilka en alltså har gått sönder och bild också på den som jag överväger)? Kommer kanske bara orsaka nya problem? Eller låta bättre?

Bild också på förstärkarens uppgivna specifikation här nedan.
View attachment 481712
View attachment 481713
View attachment 481714
View attachment 481715
View attachment 481716
Jag skulle nog säga att det bästa är om du kan ersätta den trasiga konen med en som är så lik den gamla som möjligt i specarna.
Anledningen är att beroende på specarna så kan den nya konen annars ha egenskaper som gör att den behöver en avsevärt större eller mindre volym i lådan för att spela bra.
En kon som är avsedd för att sitta i en sluten låda kan låta för djävligt om du sätter den i en portad låda och om du sätter en kon som behöver 70 liter lådvolym i en 35 liters låda så kan det också låta dåligt.
Det kan rentav vara så att om du väljer en annan kon som är avsedd för en mindre låda så får den inte den dämpning den behöver från lådan och då kan du spela sönder den redan vid ganska låga volymer även om den på papperet ska tåla mer effekt.

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Tänkte börja med att försöka genomföra reparation, enligt ovan beskrivna förfarande. Men när jag nu skulle skrida till verket märkte jag att högtalarna har en del olikheter, trots att de är av samma typ. Lyssna på ljudet i klippet här nedan och med högtalare som kan återge lite mellanregister. Ska det vara så? Är något som inte stämmer? Två låter dovare, två låter hårdare. De som låter dovare rör sig lite (betoning på lite) lättare när jag trycker på dem.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning