80-talare bluddrar på last

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Okej jag har helt slut på idéer.
Jag har en xs400-82 jag inte vill gå vid gaspådrag och jag vet fan inte vad jag ska göra mer. Jag har renoverat förgasarna, ställt ventiler och tändning, bytt stift och kondensator och den start och går jättefint på tomgång och när man varvar den men när man ska köra den och gasa mer än 10-15% så händer typ ingenting. Det är svårt att beskriva men det är som att den inte får antingen bränsle eller luft och bara ”brrrrrr” när man gasar😂
Det är långt ifrån den första så här jag har men jag kan fan inte lista ut det. Ingenting jag har gjort har förändrat symtomet heller utan den har bara gått bättre i spannet där den redan har gått bra. Vad missar jag???
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Om du chokar när den börjar böööööaaa, blir det någon skillnad - händer något då så lutar det åt bränsle/luft-förhållandet.

Edit: skulle den gå bättre så lutar det åt för lite bränsle - går den sämre så är det normalt
Test åt andra hållet skulle vara att ta bort luftfiltret - går den bättre så kanske något som är tätt/ligger ivägen
 
Last edited:

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Om du chokar när den börjar böööööaaa, blir det någon skillnad - händer något då så lutar det åt bränsle/luft-förhållandet.

Edit: skulle den gå bättre så lutar det åt för lite bränsle - går den sämre så är det normalt
Test åt andra hållet skulle vara att ta bort luftfiltret - går den bättre så kanske något som är tätt/ligger ivägen
Jag har testat med och utan luftfilter. Har jag dubbla filter så kommer det där mycket tidigare och den går allmänt sämre.
jag har faktiskt inte testat att choka när den går sådär så det ska jag gör.
Det ända jag inte har bytt i förgasarna är trottelmembranen eller vad man ska kalla dom. Vakummembran kanske, men ser schysta ut. Jag vet inte vad symtomen på dåliga sånna skulle vara heller.

tack för svar
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag har testat med och utan luftfilter. Har jag dubbla filter så kommer det där mycket tidigare och den går allmänt sämre.
jag har faktiskt inte testat att choka när den går sådär så det ska jag gör.
Det ända jag inte har bytt i förgasarna är trottelmembranen eller vad man ska kalla dom. Vakummembran kanske, men ser schysta ut. Jag vet inte vad symtomen på dåliga sånna skulle vara heller.

tack för svar
Det är just membranen jag skulle föreslå som orsak.
Jag förutsätter att du har original luftfiltertyp och filterbox. Annars har du en hel ormgrop med möjliga orsaker där.
Men börja med choketest, det är enklast och undanröjer en del frågor.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag har testat med och utan luftfilter. Har jag dubbla filter så kommer det där mycket tidigare och den går allmänt sämre.
jag har faktiskt inte testat att choka när den går sådär så det ska jag gör.
Det ända jag inte har bytt i förgasarna är trottelmembranen eller vad man ska kalla dom. Vakummembran kanske, men ser schysta ut. Jag vet inte vad symtomen på dåliga sånna skulle vara heller.

tack för svar
Dubbla filter? Varför??
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Den får för lite soppa.
Membranen ja, eller tillförseln från tanken. Bränslefilter, luftning till tanken igensatt, rost i tanken som täpper till?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Varvar den upp som den ska med tanklocket öppet?
Har du haft isär förgasarna , och om så - blev det såhär efter mekandet?
Som ovan Micke skrev - lyfter flottörerna alls?
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Det är just membranen jag skulle föreslå som orsak.
Jag förutsätter att du har original luftfiltertyp och filterbox. Annars har du en hel ormgrop med möjliga orsaker där.
Men börja med choketest, det är enklast och undanröjer en del frågor.
Jag har provat alla möjliga konfigurationer och det som ens påverkar lite är att ha dubbelt så tjockt med filter.
Vad är symptomen på dåliga membran?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Har du kollat bensinflödet ur tanken, lossa bensinslangen från fuggarna och låt det flöda ner i nån bytta. Det ska rinna på rätt bra, du kan jämföra med att ta samma typ av slang och en tratt fylld med bensin. (du ser säkert ändå om det kommer tillräckligt).
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kolla först så bägge spjällen å båda förgasarna verkligen rör sig i takt med hur du gasar för någ länkage kan ju ha lossnat. Iom att de är vakumfuggar så måste trottlarna löpa snorlätt i sina spår för vakummembranen har inte så starkt lyft och membranen måste såklart va hela., Om du inte har tid att vänta på nya membran från Ebay så kan du limma Mindre hål med typ Liquisol rubberfix eller Loctites motsvarighet repair extream tror jag de heter
 
Last edited:

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Jag har en xs400-82 jag inte vill gå vid gaspådrag och jag vet fan inte vad jag ska göra mer. Jag har renoverat förgasarna, ställt ventiler och tändning, bytt stift och kondensator och den start och går jättefint på tomgång och när man varvar den men när man ska köra den och gasa mer än 10-15% så händer typ ingenting.


Låter ju normalt för en xs-400 82 ju!! :blah...

Men som andra kolla soppa tillförseln....
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Om det är klassiska vakuumförgasare, med problem att den kväver sig eller har svårt vid gaspådrag, ja då kan det vara läckande slangar till tanken/bensinkranen.
Om bensinkranen skall öppna när det bildas vakuum (undertryck) men inte riktigt orkar, så kan det vara sprickor i slangar mellan förgasare och bensinkran.
Även en minsta obetydlig spricka kan vålla problem.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
På min gamla 400 ´84 visade det sig vara tändspolarna. Köpte begagnade från nån skrot på ren chansning (visste inte att det var felet eftersom hon startade och varvade lätt på tomgång, men ville inte varva upp ordentligt när man körde = belastade). Så efter att ha gått igenom allt 2-3 gånger utan framgång så bytte jag tändspolarna och vips gick hon som hon ska.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Till TS: har du hittat någon förklaring än?
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top