8350 km och 11 länder senare!

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Sådär ja, 835 mil och 11 länder avklarade på 1 mån bara 2 månader efter min allvarliga mc-olycka som resulterade i 9 frakturer i överkroppen, punkterad vänster lunga, ligamentskador i höger hand och handled samt jack/sår på båda benen. Handen och handleden är det ända som fortsatt besvära mig under resan, inte så otippat kanske. Nu är det väntan på magnetröntgen och fortsatt sjukgymnastik som gäller.

Rutten vi körde var

- Tyskland, Lübeck och Schwarzwald
- Schweiz, Luzern och diverse bergspass m.m.
- norra Italien och diverse bergspass + Gardasjön/Torbole/Riva del Garda
- genom Slovenien
- till Kroatien och Rijeka, ön Krk, Sukosan (Zadar), Split, Makarska och Biokovoberget samt Dubrovnik
- Montenegro och Kotor, Budva, Lovcen nationalpark och Mausoleumet på bergstoppen, Tara Canyon samt Zabljak
- Serbien och Cacak samt Andrelovac
- Bosnien och Sarajevo
- tillbaka till Serbien och Novi Sad
- Ungern och Budapest
- Slovakien och Bratislava
- Tjeckien och Prag
- och sedan hem via Rostock och båten till Trelleborg

Hojen jag åkte på är min Suzuki SV1000N '03. Inte direkt en hoj man väntas göra långresor på men med ett fatbar-/crosstyre på så gick det alldeles utmärkt förutom lite avsaknad av lite rejälare stötdämpning. Dessutom hade jag tjejen bakpå!

Packutrustning var:

- sidoväskorna från Biltema, fungerade sådär, regnskydden gick sönder rejält första dagen då det blåste och regnade och väskorna i sig gick sönder i sömmarna mer och mer under resans gång, väl hemma igen var det knappt att de höll ihop.
- Tankväskan från biltema, höll mycket bra hela vägen. Dock var den otymplig att fästa på min hoj så jag fick hitta på egna konstruktioner med fler spännband för att det skulle sitta. Även rätt otymplig när det ska tankas. Saknade mitt gamla formsydda tankskydd till min gamla Hornet 900 med tillhörande tankväska från Bagster, suverän!
- sedan fästes tält, 2 kompaktsovsäckar samt två liggunderlag bakpå hojen bakom passageraren tvärs över sidoväskorna med spännremmar och biltemas suveräna packnät.

Ska försöka ladda upp ett urval av de 820 bilderna som togs inom kort! :tummenupp

Last edited:

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Avundsjuk på resan men inte på skadan!
Väntar på bilder!!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kul att lite fler börjar dra på längre resor med hoj.
Det finns mer att se än Donken och Bulten.......

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Hann du med färjan från Trelleborg? :D

Japp! :tummenupp det tog nästan exakt 8 timmar och då tog vi en mindre landsväg strax innan Helsingborg. så vi hade rätt mycket tid över väl framme, skönt!

Bra jobbat, jag anar en viss envishet med dom skadorna :tummenupp

du, jag var så jävla inställd på att åka på den resan innan olyckan, hade planerat den i säkert 10 mån. så ja, du anar nog rätt! ;)

Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Härligt med en kille som inte ger upp trots lite motstånd, ja lite motstånd var det ju inte direkt!

Kul att det blev en resa till slut! :tummenupp

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Härligt med en kille som inte ger upp trots lite motstånd, ja lite motstånd var det ju inte direkt!

Kul att det blev en resa till slut! :tummenupp

hah, ja lite motstånd var det ju inte. mc-wobbel med tron om att det är däckproblem för att sedan få veta att det inte är det och något annat, som jag såklart inte vet vad det är. ett jävla kämp blev det. för att sedan krocka PÅ VÄG till lastbilarna för att lasta hojen för att skickas ner till tyskland SAMMA vecka vi ska åka på en resa som planerats i nästan ett år, när jag väl var förberedd att åka och hojen var duglig liksom. för att sedan bli sjukskriven i 2 mån och helt oförmogen till att köra hoj. helt jävla otroligt. snacka om motstånd och att snubbla på mållinjen. :näsblod

guffy

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Hoj
Triumph Sprint RS 955i -00
Menar du på fullt allvar att du precis varit ute och kört i en månad? Var det inte bara lite kallt? :)

I övrigt jäkligt bra jobbat! Måste sett mycket trevligt, förstår det krävdes en hel del planering.

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Menar du på fullt allvar att du precis varit ute och kört i en månad? Var det inte bara lite kallt? :)

I övrigt jäkligt bra jobbat! Måste sett mycket trevligt, förstår det krävdes en hel del planering.

vi var tillbaka i sthlm 4 okt. det blev faktiskt inte jobbigt kallt förrän norra tyskland/södra sverige på vägen hem.

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Funderar själv på att köpa biltemas sidoväskor för nästa års mcsemester, men de är alltså inget du rekomenderar?

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Putte! Starta Blogg! :)

Nä men skämt o sido starkt att ändå åka iväg på resan efter olyckan! :)
Welcome back to snowy jolly old Sweden :(

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
skrev faktiskt reseblogg 4 ggr fast bara på fejjan. ;) ska slänga upp bilder på nån sida iaf, har bara inte blivit av!

GasLars

www.hmck.se
Gick med
17 Dec 2005
Hoj
R1 -13. wr250f -15
KÖR så mycket som möjligt

:tummenupp fler borde prova att åka i väg på semester lite längre bort. Det är inte kul varenda minut men det blir ett minne för livet:banana

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Kul att lite fler börjar dra på längre resor med hoj.
Det finns mer att se än Donken och Bulten.......

Tänkte skriva exakt det samma! :)

Själv blev det inte längre än till öland, runda ön och tillbaks som "långresa" i somras :(

Det sög ibland på en Hornet 600, men såhär i efterhand är det grymt kul..

Så TS resa är ju snäppet coolare, blir sugen på nåt liknande :tummenupp

Last edited:
Gick med
30 May 2008
Hoj
2007,Suzuki DL1000
Starkt gjort:tummenupp. Gjorde en liknande resa förra året och jag ndrar hur det fungerade med tältandet nere i Europa? Kommer det någrra bilder snart?

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
tälta va jääävligt kallt. iaf i schwarzwaldområdet i sept. annars var vi faktiskt rätt lata när det gällde tältandet. och jo, ska slänga upp bilder, glömmer hela tiden. fixar snart!

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum