8Mbit,,,,Ett skämt?

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
Vad är problemet,fick mitt 8Mbit igår å jag tankar inte fortare på DC än jag hade 0,5Mbit.Jag har provat å tanka ifrån alla möjliga uppkopplingar,men ändå så ligger jag på en 10-20KB/s i bästa fall.Gjorde ett Tptest för att kolla,det såg väl bra ut.....

Bifogat

• Test.JPG
    Test.JPG
    50.1 KB · Visningar: 260

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Vi gjorde ett likadant Tptest hos min kompis som har 2Mbit,hans "sändning" blev bättre än min enligt testet.Nån som förstår sej på Tptest här,inte jag i allafall :confused:

Bifogat

• tptest antii.JPG
    tptest antii.JPG
    50.2 KB · Visningar: 172
Last edited:

Casca

Numera innehavare av än V-twin
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
RSV 1000 -01
Exup skrev:
Vi gjorde ett likadant Tptest hos min kompis som har 2Mbit,hans "sändning" blev bättre än min enligt testet.Nån som förstår sej på Tptest här,inte jag i allafall :confused:

Det hänger ganska mycket på när du gör testet, prova kl 6 i morgonbitti
Kl 22:32 fick jag följande resultat.
(Det är max 8 mbit ner och 0.8 mbit upp om det är telia 8000 du har)

Ang din tankhastighet så är det i stort sett omöjligt att komma upp i hastighet om någon annan samtidigt tankar från dig. Uppladdningen tar för mycket bandbredd för att du ska kunna närma dig max i nerladdningshastighet

Bifogat

• namnlös.GIF
    namnlös.GIF
    73.9 KB · Visningar: 111
Last edited:

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Jo det förstår jag att det segar lite om nån annan tankar,men jag trodde att 8Mbit skulle vara mkt bättre än 0,5Mbit :tomten Att man sen ligger på 10-20Kb/s oavsett vem man tankar ifrån suger rätt hårt....

Last edited:

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Prova att tanka via FTP från något stabilt ställe istället för DC. Du vet ju aldrig vad motparten har för begränsningar i sin lina.

Ladda ner något stort från t.ex. ftp.sunet.se så ska du nog få fart på prylarna.

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Har du startat om modemet sedan uppgraderingen?

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
McB skrev:
Prova att tanka via FTP från något stabilt ställe istället för DC. Du vet ju aldrig vad motparten har för begränsningar i sin lina.

Ladda ner något stort från t.ex. ftp.sunet.se så ska du nog få fart på prylarna.
Jo det är sant,jag provade att dra hem en fil härifrån:)
600 Kb/s,nu känns det lite bättre

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Telia har inte duplex på sina ADSL. Dvs om någon tankar från dig i 0,8Mbit så sjunker din nerladdningshastighet med 0,8Mbit. Bara så du vet. Det sackar alltså inte "lite" utan hela hastigeheten.

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Skalman skrev:
Telia har inte duplex på sina ADSL. Dvs om någon tankar från dig i 0,8Mbit så sjunker din nerladdningshastighet med 0,8Mbit. Bara så du vet. Det sackar alltså inte "lite" utan hela hastigeheten.
Ok,med andra ord så kan jag lägga ner Dc nu då?

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
Exup skrev:
Närå.. du kan däremot fixa något som du blir kickad/bannad för om du delar ut.

Netlimiter www.netlimiter.com

Där kan du begränsa upp/nerladdningshastighet för vilket program som helst på din dator. Där sätter du helt att DC inte får använda mer än ca 80% av din totala upload dvs ~50-60K elelr något.

Ang kick/ban
Det syns inte om du använder det när du kör DC, men orsaken att de kickar/bannar är för att en del ärthjärnor använder det för att totalt strypa sin upload.. så att man inte får mer än typ 1kb eller liknande från dem. Men när man använder det "riktigt" bara för att överhuvudtaget kunna använda DC, då tycker jag det är helt ok.
Om du laddar hem det, lägg det alltså inte i en katalog som du delar ut.
Kör det själv och det löste alla symptom som uppstod innan när uploaden slog i taket.

Fix för 30dagars begränsningen finns antagligen som allt annat på www.astalavista.box.sk.. akta dig för alla popups där bara, klickar man nej tillräckligt många gånger på några av siterna så får man ladda ändå utan att installera knasprogram...
//edit annars har du Pm

Last edited:

Osmium

Don't follow me, I'm lost too...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha
Allt man laddar ner från nätet är uppdelade i mängder med små paket och för varje paket man tar emot måste man skicka tillbaka en bekräftelse på att man tagit emot paketet och att det var OK innan man får nästa paket. (TCP)
Om någon tankar från dig och tar upp hela din bandbredd blir det kö på din uppload och bekräftelserna kommer inte iväg direkt och därför går det långsamt att ladda ner.

Netlimiter funkar bra men begränsa BARA dom anslutningarna som tankar från dig och inte hela programmet. Begränsar du hela programmet gör det ju ingen nytta. Det är ungefär lagom att begränsa till ca. 80% av sin maximala uppload.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Exup skrev:

Nejdå, du har ju 7,2Mbit kvar för nerladdning.

Edit: Netlimiter suger. De som använder det är parasiter IMO.

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Skalman skrev:
Nejdå, du har ju 7,2Mbit kvar för nerladdning.

Edit: Netlimiter suger. De som använder det är parasiter IMO.

Har du telia är Netlimiter nästan en nödvändigthet verkar det som. Med BBB har du inte det bekymret...

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
CorbenDallas skrev:
Har du telia är Netlimiter nästan en nödvändigthet verkar det som. Med BBB har du inte det bekymret...

Varför då? Om man ändå tänker sätta den på 80% så lämnar man ändå 0,6 och har 7,4Mbit kvar för download. 7,2 eller 7,4 kan väl kvitta.

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Skalman skrev:
Varför då? Om man ändå tänker sätta den på 80% så lämnar man ändå 0,6 och har 7,4Mbit kvar för download. 7,2 eller 7,4 kan väl kvitta.
Osmium förklarade det rätt bra:
"Allt man laddar ner från nätet är uppdelade i mängder med små paket och för varje paket man tar emot måste man skicka tillbaka en bekräftelse på att man tagit emot paketet och att det var OK innan man får nästa paket. (TCP)
Om någon tankar från dig och tar upp hela din bandbredd blir det kö på din uppload och bekräftelserna kommer inte iväg direkt och därför går det långsamt att ladda ner.

Netlimiter funkar bra men begränsa BARA dom anslutningarna som tankar från dig och inte hela programmet. Begränsar du hela programmet gör det ju ingen nytta. Det är ungefär lagom att begränsa till ca. 80% av sin maximala uppload
"

Vilket betyder att du har fel när du påstår att man bara förlorar lika mycket som den andre tankar från dig. Får man en BBB-kille som tankar i 0.8 på ditt Telia 8000, så har du i princip ingen downloadhastighet kvar till dig själv.

Det är lätt för folk som sitter på bredband med full duplex att klaga på program som netlimiter, men utan program som klarar av att begränsa bandbredden, så fungerar det inte att använda sig av program som DC, om man har ADSL.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Matin skrev:
Osmium förklarade det rätt bra:
"Allt man laddar ner från nätet är uppdelade i mängder med små paket och för varje paket man tar emot måste man skicka tillbaka en bekräftelse på att man tagit emot paketet och att det var OK innan man får nästa paket. (TCP)

Netlimiter funkar bra men begränsa BARA dom anslutningarna som tankar från dig och inte hela programmet. Begränsar du hela programmet gör det ju ingen nytta. Det är ungefär lagom att begränsa till ca. 80% av sin maximala uppload
"

Vilket betyder att du har fel när du påstår att man bara förlorar lika mycket som den andre tankar från dig. Får man en BBB-kille som tankar i 0.8 på ditt Telia 8000, så har du i princip ingen downloadhastighet kvar till dig själv.

Det är lätt för folk som sitter på bredband med full duplex att klaga på program som netlimiter, men utan program som klarar av att begränsa bandbredden, så fungerar det inte att använda sig av program som DC, om man har ADSL.

Och varför skulle det betyda att jag har fel? Skillnaden mellan 0,8 och 8,0 är att 8,0 tar emot 10 ggr så många paket på samma tidsrymd. Hör du inte själv hur orimligt det låter, att om nån tar upp 0,8Mbit av min upload så skulle 8Mbit av min download försvinna? Inte ens Telia kan väl godkänna ett så korkat system.

Det hade varit skillnad om det varit symmetrisk ADSL, dvs samma up som download-hastighet. DÅ hade download strypts helt om upload går på full patte. Jag gissar att det är därför som de har assymetrisk adsl.

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Katana -82
Skalman skrev:
om nån tar upp 0,8Mbit av min upload så skulle 8Mbit av min download försvinna? Inte ens Telia kan väl godkänna ett så korkat system.

Det där är ju fel, måldatorn i en överföring måste bekräfta(gäller ej UDP-protokollet där alla paket skickas i en rad, därav de högre överföringshastigheterna) att den tagit emot och att det mottagna paketet har rätt checksum för att nästa paket ska skickas ifrån värddatorn, används all upload hos måldatorn till annat så kan den inte bekräfta och den får därmed inga paket ifrån värddatorn, alltså... används all kapacitet uppströms sjunker nerströmshastigheten snabbt till 0 oavsett om anslutningen körs på full eller halv duplex. Telia skulle få det ganska svårt att inte godkänna användandet av TCP-protokollet :huvet

Last edited:

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Jag har ComHem 2mbit och har inga problem att ladda ner i 250kb/s som är min maxhastighet. Det finns en inställning i DC som heter "Use small send buffer". De som tankar av mig drar aldrig mer än typ 60kb/s som max.

Fast jag har ju inte ADSL? Så kanske är skillnad.

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
Skalman skrev:

Duplex har dom väll i högsta grad,

Dock är telias halv duplex (vilket suger) och bbb fiber har full duplex (upload och download påverkas inte av varandra)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln