8Mbit,,,,Ett skämt?

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Skalman skrev:
Hör du inte själv hur orimligt det låter, att om nån tar upp 0,8Mbit av min upload så skulle 8Mbit av min download försvinna? Inte ens Telia kan väl godkänna ett så korkat system.
Tyvärr är det precis så, fast problemet ligger mer hos ADSL-tekniken, samt TCP/IP än hos Telia.

Bengan har bra koll på detta också :)

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
stony skrev:
Duplex har dom väll i högsta grad,

Dock är telias halv duplex (vilket suger) och bbb fiber har full duplex (upload och download påverkas inte av varandra)

Rätt. Fel av mig.

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Skalman skrev:
Telia har inte duplex på sina ADSL. Dvs om någon tankar från dig i 0,8Mbit så sjunker din nerladdningshastighet med 0,8Mbit. Bara så du vet. Det sackar alltså inte "lite" utan hela hastigeheten.

Va lustigt, för jag har med telia 8000. Och när jag tankar i säg 600 kb/s och nån annan börjar dra från mig i t. ex. 50 kb/s så sjunker min hastighet till typ 2-300 :3freak :huvet

Stabilt...

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
PollySmurf skrev:
Va lustigt, för jag har med telia 8000. Och när jag tankar i säg 600 kb/s och nån annan börjar dra från mig i t. ex. 50 kb/s så sjunker min hastighet till typ 2-300 :3freak :huvet

Stabilt...
Såja...Skalman har insett att han var ute på fel spår...nu ska vi vara snälla mot honom...han gav mig en hjälpande hand när man skulle ha tag i Doom3 :Bugar

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
PollySmurf skrev:

Stabilt...
Kan du säga vilken hubb du rör dej på,jag har inte sett nån högre hastighet än 10-20kb/s.Ändrar sej detta inte snart så kommer jag att säga upp mitt abb för att återgå till 0,5mbit igen :huvet

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Exup skrev:
Kan du säga vilken hubb du rör dej på,jag har inte sett nån högre hastighet än 10-20kb/s.Ändrar sej detta inte snart så kommer jag att säga upp mitt abb för att återgå till 0,5mbit igen :huvet

leta upp nån med T3 och alla portar fria så ska du se, nästan oavsett hubb...
Men testa med Sh-hubben.

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
CorbenDallas skrev:
Har du telia är Netlimiter nästan en nödvändigthet verkar det som. Med BBB har du inte det bekymret...

BBB fiber ja.
BBB adsl = samma problem.

Skönaste var när jag ringde runt till operatörerna innan jag skaffade BBB.
Jag pratade en tjej på bostreams kundtjänst och frågade om dom hade full duplex på deras adsl tjänst hade hon ingen om vad det var.

Hon hade aldrig hört "duplex" förut.
Rätt tjej på rätt plats ?? :fatta!

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Det här ska tydligtvis va 10 mbit från sunet. Gjorde testet precis... är väl inte sådär jätteimponerad, men det duger.

Bifogat

• tptest.JPG
    tptest.JPG
    51.3 KB · Visningar: 79

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Jag e inte heller direkt imponerad av vårat 8/0.8 (telia 8000) :mad: :huvet

Bifogat

• tptest.JPG
    tptest.JPG
    53.2 KB · Visningar: 70

ConfuseD

Numera Körkortslös.
Gick med
6 Jun 2003
Hoj
R1 -01
Exup skrev:

Har du aldrig fått högre hastighet än 10-20kb/s på dc men fått fullt ös när du laddat från andra ställen så är det inte telia det e fel på. Testa att stänga ner brandväggar och dylikt, har du nätverk så testa att koppla bort routern, och sist men inte minst, kolla så du har nyaste versionen av dc.
Vet flera som haft samma problem med just dc (ink mig) och då har det vart brandvägg el router som ställt till det.

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Katana -82
mb skrev:
Vad är tcp och udp?
Två olika protokoll för överföringar, TCP kontrollerar att alla paket kommer fram och inte är korrupta, detta gör TCP lite långsammare än UDP som bara skickar och därmed blir snabbare.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Matin skrev:
Såja...Skalman har insett att han var ute på fel spår...nu ska vi vara snälla mot honom...han gav mig en hjälpande hand när man skulle ha tag i Doom3 :Bugar

Vidhåller fortfarande att det verkar synnerligen korkat av Telia att ha ett sådant system. Efter lite efterforskningar hos vänner med Felia8k så får jag dessvärre ta av mig mössan och ställa mig i hörnet en stund :rodnar

Dock verkar det som om inte HELA download försvinner när någon tankar. De jag pratade med sa att de tappade ungefär hälften, dvs samma erfarenheter som Smurfen. Ni hade också fel m.a.o. :rolleyes: (ni sa att man tappar HELA upload, men man tappar ju "bara" 4Mbit)
Känns som Felia i ett nötskal....Kan förresten tillägga att jag själv har DSL (VDSL) från BBB och tappar ca 50kB i download när någon tankar fett från mig, dvs 5%. Vet inte hur det funkar med BBB/ethernet.

Edit: Är det något annat du vill ha så messa mig. Kanske kan jag kompensera mina tidigare förhastade slutsatser på detta sätt :hihi

Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
tjockisbulle skrev:
?? vad missar jag ur den bilden ??

(1) Nerladdning med 9.75MB/s = 80Mbit/s. Inte många som har den uppkopplingen.

(2) Om du tittar på den gröna stapeln ser du att det är jättelite mörkgrönt (nerladdad "verklig data") och jättemycket ljusgrönt (nerladdad komprimerad data enl. dc++'s komprimeringsprotokoll). I zip/rar hade den här 700MB-filen blivit <1MB stor, något som är helt omöjligt för en divx/xvid-fil som redan är komprimerad med en bra komprimeringsalgoritm.

Två typiskt soklara tecken för att filen är fejk, dvs en megastor fil som i stort sett bara består av nollor eller så.

Last edited:

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Skalman skrev:
(1) Nerladdning med 9.75MB/s = 80Mbit/s. Inte många som har den uppkopplingen.

(2) Om du tittar på den gröna stapeln ser du att det är jättelite mörkgrönt (nerladdad "verklig data") och jättemycket ljusgrönt (nerladdad komprimerad data enl. dc++'s komprimeringsprotokoll). I zip/rar hade den här 700MB-filen blivit <1MB stor, något som är helt omöjligt för en divx/xvid-fil som redan är komprimerad med en bra komprimeringsalgoritm.

Två typiskt soklara tecken för att filen är fejk, dvs en megastor fil som i stort sett bara består av nollor eller så.

1) Hört att BBB släppt 100mbit för privatpersoner?
Känner iallafall en som har det, funkar bra.

2) Ok det med färgen kände jag inte till. Kör nån äldre version säkert, allt är bara helt blått i mina staplar.

Första tecknet är inte solklart men det andra håller jag då med om efter att du nu lärt mig något nytt. :tummenupp

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den&nbsp;3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den&nbsp;3 maj 2025&nbsp;fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...