929:a Klonkar/rycker när man lägger i vxl

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Har inte haft min 929:a så länge (ca 1mån) men nu har den börjat
klonka/rycka som satans när man lägger i växel från stillastående/neutral.

Ryckutjämnare ? har ni några tips?

Det sitter helt nytt drivpkt på den, rullat 150mil nu kanske. Kedjan hade töjt sig lite och satt rätt slappt. Trodde att det var det som gjorde att den ryckte när man peta i vxl men det var det inte, den är justerad nu och den gör likadant.

Någon?

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Om det är wire-koppling på 929an, kolla så att den inte behöver spännas. (mao, kopplingen kopplar inte ur ordentligt, därav det smäller när du lägger i växel)

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Bytt olja?
Höjt tomgången?
Kopplat upp den på bakhjulet?

Nej har inte bytt olja, du menar motorolja då antar jag? Den är bytt i våras. Jag har heller inte kopplat upp den på bakhjulet.

Är det ingen som tror det kan vara ryckutjämnarna (gummit i baknavet) som kan vara slut? det har jag nämligen själv spånat på.

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Har du överhettat kopplingen någon gång? Alltså lekt väldigt mycket med den utan att låta den svalna?

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Har du överhettat kopplingen någon gång? Alltså lekt väldigt mycket med den utan att låta den svalna?

Nope, har faktiskt kört riktigt lugnt med den. Visst jag har ju kört lite kurviga vägar "instpirerade" temto och även fläskat på imellanåt. Men absolut ingen "buskörning" eller extremkörning.

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en

Är du lite inne på att stålplattorna skulle ha blivit skeva? I sånt fall kan kopplingen hugga en del.

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Nope, har faktiskt kört riktigt lugnt med den. Visst jag har ju kört lite kurviga vägar "instpirerade" temto och även fläskat på imellanåt. Men absolut ingen "buskörning" eller extremkörning.

Jag skulle tro att du behöver ta isär kopplingen och göra ren lamellerna och stålskivorna. Jag fick samma problem efter att jag köpte min 929:a. Men efter att tagit isär kopplingen och gjort rent och givetvis bytt olja och filter försvann problemet på min hoj iaf.

Kan ju vart dålig olja i den tidigare eller att förra ägaren slirat mycket koppling.

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Jag skulle tro att du behöver ta isär kopplingen och göra ren lamellerna och stålskivorna. Jag fick samma problem efter att jag köpte min 929:a. Men efter att tagit isär kopplingen och gjort rent och givetvis bytt olja och filter försvann problemet på min hoj iaf.

Kan ju vart dålig olja i den tidigare eller att förra ägaren slirat mycket koppling.

OK, för att beskriva problemet igen så hugger det till / Rycker till när man lägger i vxl stillastående, både uppåt o neråt (1:an 2:an) Det rycker till /smäller till som helvete.

Är det ingen annan än mig som tror på ryckutjämnarna i baknavet?

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Ryckutjämnarna tar väl inte slut helt plötsligt. Det är iofs inte helt svårt att kolla den saken..av med bakhjulet och inspektera.

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Hur ser man om dom är slut då?

Ligger som tårtbitar i baknavet. Om dom är ok så ska dom passa i hålen med bra passform. Mina ligger kvar för det mesta om jag har drevet borta, men kan ramla ur när jag vickar fälgen fram o tillbaka. Glappar gummibitarna mer än en eller ett par millimeter kan du nog beteckna dessa som slut. Tror dock att ditt problem ligger nån annanstans. På en del hojar( min t.ex.) klonkar det också när jag lägger i ettan, och mina ryckutjämnare är ok.

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Ligger som tårtbitar i baknavet. Om dom är ok så ska dom passa i hålen med bra passform. Mina ligger kvar för det mesta om jag har drevet borta, men kan ramla ur när jag vickar fälgen fram o tillbaka. Glappar gummibitarna mer än en eller ett par millimeter kan du nog beteckna dessa som slut. Tror dock att ditt problem ligger nån annanstans. På en del hojar( min t.ex.) klonkar det också när jag lägger i ettan, och mina ryckutjämnare är ok.

OK, Klonka gjorde den innan, nu riktigt smäller det!

Får väl testa att rengöra koppling och byta olja.

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250

När du lägger i vxl, drar hojen frammåt även fast du har kopplingen inne?
Hur känns den när du går från 1an till 2an?

Om du tar isär kopplingen så passa på att kolla efter skador på kopplingskorgen (sprickor, hack m.m), mät även så att lamellerna inte börjar bli slitna. Och kolla så att stålskivorna är plana och inte blåanlöpta, man kan putsa av dom lite försiktigt med ett fint sandpapper.

Lycka till

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
När du lägger i vxl, drar hojen frammåt även fast du har kopplingen inne?
Hur känns den när du går från 1an till 2an?

Om du tar isär kopplingen så passa på att kolla efter skador på kopplingskorgen (sprickor, hack m.m), mät även så att lamellerna inte börjar bli slitna. Och kolla så att stålskivorna är plana och inte blåanlöpta, man kan putsa av dom lite försiktigt med ett fint sandpapper.

Lycka till

Ja den rycker till frammåt när jag lägger i ettan, gör samma sak när jag lägger i 2:an, från stillastående då. Känns inget direkt när jag växlar från ettan till tvåan med då rullar ju redan hojen...

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj

Återkom gärna med information hur det blev efter kopplingsfixet. Tror att jag har lite sjukdom där med, hugger lite när jag släpper upp kopplingen vid start på ettan. Har också hört från flera håll att en omgång med stålplattorna och lamellerna ska göra susen.

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Återkom gärna med information hur det blev efter kopplingsfixet. Tror att jag har lite sjukdom där med, hugger lite när jag släpper upp kopplingen vid start på ettan. Har också hört från flera håll att en omgång med stålplattorna och lamellerna ska göra susen.

OK, Min rycker dock inte när jag släpper upp kopplingen, den smäller till rycker till frammåt när jag lägger i vxl från stillastående (med kopplingen fullt intryckt)

När jag fåt i vxl kan jag köra iväg precis som vanligt utan ryck eller andra konstigheter.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC