929:a Klonkar/rycker när man lägger i vxl

AmiloDanne

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2010
Hoj
Hornet 900 -03
Ryckutjämnarna kollar du enklast genom att ta tag i bakdrevet och dra det fram och tillbaka. Om du kan "vicka" drevet fram och tillbaka bör du byta ryckutjämnare. Jag hade liknande problem på min hornet. Bytte efter rekommendation motoroljan till Motuls olja. Nu är problemet borta!

Ryckutjämnarna kollar du enklast genom att ta tag i bakdrevet och dra det fram och tillbaka. Om du kan "vicka" drevet fram och tillbaka bör du byta ryckutjämnare. Jag hade liknande problem på min hornet. Bytte efter rekommendation motoroljan till Motuls olja. Nu är problemet borta!

Jag hade oxå rivit ner koppligen och inspekterat kopplingskorgen efter slitage och givetvis mellanskivorna och lamellerna.

Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
När kopplingen är av kan du lägga stålskivorna mot en glasskiva och kolla om de är raka. Borde funka tror jag.

Är du lite inne på att stålplattorna skulle ha blivit skeva? I sånt fall kan kopplingen hugga en del.

Japp, precis. Glömde skriva det :död

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S

Jag hade oxå rivit ner koppligen och inspekterat kopplingskorgen efter slitage och givetvis mellanskivorna och lamellerna.

ok,

Menar du att din gjorde likadant? och att problemet försvann när du bytte olja?

Kanske man ska byta olja och filter till att börja med och se om det försvinner.

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250

Jag kan oxå rekomendera Motuls oljor har kört med det både i min gsxr, R1 och 929an. Och då har kopplingen fungerat perfekt.

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Jag kan oxå rekomendera Motuls oljor har kört med det både i min gsxr, R1 och 929an. Och då har kopplingen fungerat perfekt.

Ok, drar iväg till bröderna nilsson i helsingborg idag efter jobb och ser om jag kan få fatt i lite motulolja och ett filter.

Surt om det inte hjälper och jag måste ge mig på kopplingen, då ryker den nya oljan igen.

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
öhhh kan du inte bara ta en ren pyts o slå oljan i då kan du ju använda den igen. jag tror inte på att det är oljan, den är bytt i våras o då skulle problemet ha kommit mycket tidigare. du får justera koplingen korekt om du justerar för mycket så slirara den när du gasser iväg, släpper du då lite på den så den inte slirar o det är samma klonk är tyvärr nock kopligen sliten o bör bytas

ninjazx9r-97

Medlem
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
kawasaki zx12r -01
kolla så inte tomgången e för hög.
den behöver inte vara så mycket högre för att det ska klonka och rycka ordentligt när man lägger i växeln.
ryckutjämnarna fyller ingen funktion vid stillastående.
en motor ger ju kraft stötvis vid varje tändning, ryckutjämnarna är till för att jämna ut dessa ryck.

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
kolla så inte tomgången e för hög.
den behöver inte vara så mycket högre för att det ska klonka och rycka ordentligt när man lägger i växeln.
ryckutjämnarna fyller ingen funktion vid stillastående.
en motor ger ju kraft stötvis vid varje tändning, ryckutjämnarna är till för att jämna ut dessa ryck.

ok,

Ja, jag såg precis att 4l Motul helsynt racing olja kostar 869:- på bröderna nilsson. Kanska är bättre att lägga dom pengarna på en ny koppling?! Skulle ju gärna få konstaterat om det verkligen är kopplingen innan jag byter.

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Jaha... En dunk motulolja och filter införskaffat.
Plugga verkstadhandbok ikväll och försöka lura fram lammeler/stålplattor för rengörning imorgon.

Är det någon som har stenkoll och har gjort detta innan så får ni gärna skriva en lathund/guide för hur jag ska göra. hade varit evigt tacksam....

Vågar liksom inte köra vidare när det smäller till som det gör när jag lägger i vxl

zolander

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2006
Hoj
K5
Jag hade problem med min 929:a i höstas, startade en tråd här och fick en massa tips på vad det kunde vara. Men så var det en som sa åt mig att köra till närmsta mc-verkstad och be dom testa hojen.

Mekanikern hoppade på hojen, körde 5 min. Sedan kom han tillbaka och sa vad felet var och gav mig ett pris på vad det skulle kosta att fixa...

Sålde den ist, berättade givetvis om felet...
Saknat den hela sommaren :(

Men som sagt, kör till närmsta mc-verkstad och be dom lyssna / testa....

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Jaha... En dunk motulolja och filter införskaffat.
Plugga verkstadhandbok ikväll och försöka lura fram lammeler/stålplattor för rengörning imorgon.

Är det någon som har stenkoll och har gjort detta innan så får ni gärna skriva en lathund/guide för hur jag ska göra. hade varit evigt tacksam....

Vågar liksom inte köra vidare när det smäller till som det gör när jag lägger i vxl

Om du har verkstadsmanualen så ska det inte vara några problem. Men i stort sett är det väl följande:

-Tappa ur oljan?
-Lossa höger motorkåpa (se bild 1)
-Lossa tryckplattan med dom 5 guldfärgade bultarna med brickor och fjädrar på (bild 2)
-Tag av tryckplattan (bild 3)
-Tag ur lamellerna och stålskivorna (bild 4) lägg dom i ordning och återmontera i samma ordning, efter rengöring och kontroll.

Kontrollera även kopplingskorgen och tryckplattan efter synliga skador när du tagit isär kopplingen.

Detta är bara en förenklad beskrivning, men kanske kan underlätta lite.
Men följ verkstadsmanualen så blir det nog bra!
Och köp en ny packning till motorkåpan, för den går alltid sönder när man lossar den!

Bifogat

• 20100810256.jpg
    20100810256.jpg
    243.9 KB · Visningar: 71
  • 20100810257.jpg
    20100810257.jpg
    245.3 KB · Visningar: 67
  • 20100810258.jpg
    20100810258.jpg
    243 KB · Visningar: 78
  • 20100810259.jpg
    20100810259.jpg
    242.6 KB · Visningar: 71
Last edited:

Zorken17

Radical Riders
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
Yamaha R1
Det är inte säkert att han måste tappa ut oljan, har han tur räcker det med att han lutar hojen på stödet så rinner oljan över i vänster nedre halva.
Det är bara att kolla i oljefönstret, är där inget olja när hojen lutar och kopplingskåpan ligger över fönstret är det bara att öppna kopplingskåpa och plocka ut lamellerna som Mr_Firestorm skriver.

Jag tappar ALDRIG ur oljan när jag bara ska kolla kopplingen (lameller/stålskivor)…

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Om du har verkstadsmanualen så ska det inte vara några problem. Men i stort sett är det väl följande:

-Tappa ur oljan
-Lossa tryckplattan med dom 5 guldfärgade bultarna med brickor och fjädrar på (bild 2)
-Tag ur lamellerna och stålskivorna (bild 4) lägg dom i ordning och återmontera i samma ordning, efter rengöring och kontroll.

Kontrollera även kopplingskorgen och tryckplattan efter synliga skador när du tagit isär kopplingen.

Och köp en ny packning till motorkåpan, för den går alltid sönder när man lossar den!

På somliga cyklar, tex fzr1000, så behöver man inte tappa ur oljan för att byta lameller förutsatt att man ställer den på sidostödet, men cbr900 är kanske inte en av dom?

Last edited:

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Detta har jag faktiskt aldrig tänkt på. Har bara tappat ur oljan direkt utan att kolla. Men har för mig att det var på min R1 -02 som man inte kunde göra så. Men sätter ett ? på att tappa ur oljan...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag hade problem med min 929:a i höstas, startade en tråd här och fick en massa tips på vad det kunde vara. Men så var det en som sa åt mig att köra till närmsta mc-verkstad och be dom testa hojen.

Mekanikern hoppade på hojen, körde 5 min. Sedan kom han tillbaka och sa vad felet var och gav mig ett pris på vad det skulle kosta att fixa...

Sålde den ist, berättade givetvis om felet...
Saknat den hela sommaren :(

Men som sagt, kör till närmsta mc-verkstad och be dom lyssna / testa....
Och felet var alltså?

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S

-Tappa ur oljan?

Tackar så mycket för guiden.

Inte så att du kan tala om vad jag ska kolla efter för skador på stålplatta/lameller? samt eventuell åtgärd? Typ hur jag ska rengöra dem osv

Nissin

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Hoj
Fireblade 929
Precis så betedde sig min låda på Bladen jag köpte i maj.. plus att den var trög i uppväxlingar å klonkig i nerväxlingar! Frågade en Honda mek här i stan vad han trodde det berodde på och han sa att det tveklöst var kass olja i den, så att lamellerna inte släpper utan kletar fast och inte frikopplar som dom ska.. På hans inrådan (så klart från en honda mek) så köpte jag denna..
http://www.hondamc.com/upload/19904/oljekit_bas.jpg
Och herregud en sån skillnad det blev....!!:yoparty

Och är det som tidigare inlägg säger att du inte behöver tömma oljan för att kolla lamellerna, så hade jag börjat med ett olje byte..

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC