954-tråden

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
DR-Zätare skrev:
2581484 Den innehåller bland annat koll av ventiler men även den stora överraskningen: byte av tändstift vilket kan vara svindyrt (ca 2000:) på de hojarna beroende på vilken sorts stift det ska vara. Ska du ha iridiumstift så kostar de nästan 1700 hos en Honda-handlare i Sverige. Allt är dock inte nattsvart för det, ryktet säger att de går att beställa från USA för ca 20-30$.

ok, låter som man får kolla upp det...
ringde igår och frågade lite på Honda mc center utanför Hbg,

3200:- skulle servicen gå på och det var bl a ventilkoll och olja, bra pris eller?

oljan är ju redan precis bytt så det drog de av en 5-hundring för...
alltså 2700:- för att kolla ventilerna?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
knurra skrev:
2583449 ok, låter som man får kolla upp det...
ringde igår och frågade lite på Honda mc center utanför Hbg,

3200:- skulle servicen gå på och det var bl a ventilkoll och olja, bra pris eller?

oljan är ju redan precis bytt så det drog de av en 5-hundring för...
alltså 2700:- för att kolla ventilerna?

Du ha inte Haynes manual till din hoj? Där finns en förteckning över vad som görs vid respektive service. Jag är inte helt säkert på vad som görs på en 954:a vid 2400 mil eftersom de ändrar på servicarnas innehåll mellan varje modell verkar det som.

Det fanns en tråd för några månader sedan om en kille som fick ge 7000:- för 2400-milaservicen på en 929:a så jämfört med det verkar du ju ha fått ett mer humant pris. Jag tror att jag betalade 650:- för olja+filter när jag lämnade in min på en Honda-verstad i våras.

Du kan ju alltid prova att ringa till några olika handlare och kolla. Ligger alla kring samma pris så kan man ju anta att det är ett shysst pris. Kolla även med en icke-Honda verkstad, det kan ju skilja rätt mycket ibland och ibland får man betala mycket bara för att det ska stå "Honda" på kvittot vilket som sagt ibland krävs för garantin (eller inte enligt vissa men den debatten lägger jag mig inte i) så ibland kan det vara "värt" lite extra.

PS. Jag gillar verkligen lacken på din hoj, jag gillar "fabrikslooken" och din lack ser verkligen ut som något Honda borde ha erbjudit själva på 954:an!
 

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
DR-Zätare skrev:
2583482 Du ha inte Haynes manual till din hoj? Där finns en förteckning över vad som görs vid respektive service. Jag är inte helt säkert på vad som görs på en 954:a vid 2400 mil eftersom de ändrar på servicarnas innehåll mellan varje modell verkar det som.

PS. Jag gillar verkligen lacken på din hoj, jag gillar "fabrikslooken" och din lack ser verkligen ut som något Honda borde ha erbjudit själva på 954:an!

tackar! :cool:
köpte den som den ser ut nu, fastnade för den direkt när jag såg den på blocket för någon vecka sedan :)
har dock haft lite funderingar på om jag ska göra något mer (se photoshop-tråden)
tycker bla det är konstigt att inte svingen är svart på denna modellen...

ang manualerna så har jag ingen! försökte hitta en manual att ladda ner men inte lyckats :5sure
om någon har och vill dela med sig så blir jag jetteglad :)
nä nu får man nog jobba lite :tungan
 

klas killer

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2006
Ort
Karlstad
Hoj
CBR 600/CBR 954RR/XR 650R
knurra skrev:
2583493 tackar! :cool:
köpte den som den ser ut nu, fastnade för den direkt när jag såg den på blocket för någon vecka sedan :)
har dock haft lite funderingar på om jag ska göra något mer (se photoshop-tråden)
tycker bla det är konstigt att inte svingen är svart på denna modellen...

ang manualerna så har jag ingen! försökte hitta en manual att ladda ner men inte lyckats :5sure
om någon har och vill dela med sig så blir jag jetteglad :)
nä nu får man nog jobba lite :tungan


Har en om du vill ha.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
knurra skrev:
2583493 tackar! :cool:
köpte den som den ser ut nu, fastnade för den direkt när jag såg den på blocket för någon vecka sedan :)
har dock haft lite funderingar på om jag ska göra något mer (se photoshop-tråden)
tycker bla det är konstigt att inte svingen är svart på denna modellen...

ang manualerna så har jag ingen! försökte hitta en manual att ladda ner men inte lyckats :5sure
om någon har och vill dela med sig så blir jag jetteglad :)
nä nu får man nog jobba lite :tungan

Jag håller med om svingen. Jag skulle gärna pulverlacka svingen, och fotpinnarna svarta, jag tror det skulle bli skitsnyggt. Jag vet inte om jag skulle ta en mattsvart eller lacka med samma färg som ramen är lackad. Mattsvart är snyggast men jag tror det är snyggare om svingen matchar ramen. Sen skulle jag byta den lilla stänkan som sitter på svingen mot en i kolfiber, lacka om hela hojen svart (inkl. undertailen) tills jag har råd att byta ut så mycket som möjligt mot kolfiber (har bara ramskydd än så länge). Dock har jag varken tid eller förutsättningar för sådana ingrepp tyvärr.

Jag tror det skulle vara snyggt om du behåller tanken silver samtidigt som du skaffar stänka bak och och fram i kolfiber men som har nätinlägg med silvetfärgat nät och kanske även sätter nät i luftöppningarna i kåporna på sidan. Fälgstripes i silvet skulle också vara snyggt. På sätt går silvertemat igen över hela hojen.
...
 
Last edited:

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
nä, jag har nog inte tid eller ork eller pengar heller till sådana utsvävningar i vinter... men om hojen överlever nästa säsong så ska jag ta en funderare :tummenupp

har iaf kortat blåset en dm förra helgen, tyckte det blev ganska ok
låter lite mer också :yoparty fjortis som man e..:lol
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
knurra skrev:
2613824 nä, jag har nog inte tid eller ork eller pengar heller till sådana utsvävningar i vinter... men om hojen överlever nästa säsong så ska jag ta en funderare :tummenupp

har iaf kortat blåset en dm förra helgen, tyckte det blev ganska ok
låter lite mer också :yoparty fjortis som man e..:lol

Är det originalblåset du har kortat?

Jag tror egentligen inte att det är så himla mycket jobb med att ta loss svingen men man måste ju ha någon möjlighet att lyfta upp hojen utan depåstöd bak och sedan är det ett specialverktyg för att få loss svingaxeln, det ser ut som en sexkanthylsa fast ut och in, det vill säga axeln ser ut som hylsan och sedan måste man använda en "skruvskalle" för att lossa på axeln.

Jag undrar om det funkar att pulverlacka ett slip-on? Jag har ett Leo Vince i titan just nu men jag hade hellre haft ett svart.

När jag får tummen ur ska jag sälja lite grejer till 954:an som jag har liggande så jag får loss lite pengar att lägga på nya godsaker till den.
 

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
DR-Zätare skrev:
2613849 Är det originalblåset du har kortat?

Jag tror egentligen inte att det är så himla mycket jobb med att ta loss svingen men man måste ju ha någon möjlighet att lyfta upp hojen utan depåstöd bak och sedan är det ett specialverktyg för att få loss svingaxeln, det ser ut som en sexkanthylsa fast ut och in, det vill säga axeln ser ut som hylsan och sedan måste man använda en "skruvskalle" för att lossa på axeln.

Jag undrar om det funkar att pulverlacka ett slip-on? Jag har ett Leo Vince i titan just nu men jag hade hellre haft ett svart.

När jag får tummen ur ska jag sälja lite grejer till 954:an som jag har liggande så jag får loss lite pengar att lägga på nya godsaker till den.

Det var mitt arrow-slipon som jag tog isär och kortade.
Kan inte tänka mig att det skulle vara problem att pulverlacka slip on, plåtarna är ju hyfsat tjocka, 0.6mm kanske?? om det har någon betydelse öht, bara man tar isär allt innan...
vet dock inte om man måste glasblästra innan eller slipa någonting först, någon som vet får gärna berätta!
letar själv efter pulverlack runt helsingborg, skulle vilja skicka in lite småprylar så länge :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
knurra skrev:
2613877 Det var mitt arrow-slipon som jag tog isär och kortade.
Kan inte tänka mig att det skulle vara problem att pulverlacka slip on, plåtarna är ju hyfsat tjocka, 0.6mm kanske?? om det har någon betydelse öht, bara man tar isär allt innan...
vet dock inte om man måste glasblästra innan eller slipa någonting först, någon som vet får gärna berätta!
letar själv efter pulverlack runt helsingborg, skulle vilja skicka in lite småprylar så länge :)

Jag tänkte mer om pulverlacken tål värmen, jag är inte så haj på lack så jag har ingen aning.
 

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
jag VET inte till 100% men kan inte tänka mig att det skulle vara några problem, så varmt blir det ju inte... iaf inte burken, avgasröret fram till burken blir väl lite varmare äh jag bara gissar :tungan
 

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr1000RR - 06
Nån som kan dela med sig av sina mappningsresultat efter montering av powercommander på sin 954á?
På min skönhet sitter det nu en PC3á usb, K&N filter samt ett Jardine RT one bolt on. Mappningen och bänkkörningen ägde rum på Carlbarcks. Dom va riktigt nöjde med resultatet och det är väl jag med men jag har ingen aning om vad andra fått ut för siffror från sina 954ór.

143 hästar på slangen och 100 nm i vrid.
Tycker det är helt ok. Och så den där jämna kurvan som honda e så kända för. Gott:tummenupp
 

Tuben

Har inte tid!!!
Gick med
18 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
DSB
152hkr med acra bolt-on, pcIIIusb, bsm-filter
MP-Racing så även om det är en glädjebänk
så är resultatet väldigt bra:)
 

Bifogat

  • IM000705a.JPG
    IM000705a.JPG
    83.2 KB · Visningar: 100

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr1000RR - 06
Tuben skrev:
2617223 152hkr med acra bolt-on, pcIIIusb, bsm-filter
MP-Racing så även om det är en glädjebänk
så är resultatet väldigt bra:)

Shit 152 hästar på slangen låter mycket i mina öron. Kanske glädjebänk som du säger.
 

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Köping
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Ang 2400milsservicen.
Tändstiften (NGK iridium IMR9C-9H) köper ni ifrån daveknowsdeals på ebay.com. Kostar 10.95$ styck och frakten till Sverige ca 12$. Tog 4dgr att få dem. Lite skillnad i pris mot ockerpriserna här hemma. Tror honda tog 380kr/st för dom..helt sanslöst. Bara det gjorde att man valde att göra 2400mil-servicen själv.
Kan du byta ett bakdäck kan du kolla ventiler har jag kommit underfund med. Se till att ha en bra komplett verktygssats m.m, en sjysst momentnyckel och ladda hem manual till 954an och kolla dom "walkthroughs" (finns med bilder)som finns tex på cbrworld.net så kommer du väldigt långt. Det är mycket enklare än vad man kan tro.
(Om man mot förmodan skulle behöva ställa ventilerna kanske det kan vara bra att ha med någon som vet vad han pysslar med om man blir osäker själv).
Skönt att spara lite pengar, lära sig lite på vägen och så vet man att det blir gjort!

Om man vill ha lite ordning på allt under mektiden så är ju digitalkameran bra att dokumentera med, att ha tex lite återförslutningsbara påsar som man lägger skruvar i och märker (eller annat alt). Sen är det bara köra! Fixa ett blad /slitsmått som visar hundradelar från någon välsorterad affär eller liknande. Mitt kostade 24kr men det blir dyrare beroende på om du ska ha ett kalibrerat mått eller inte.
 

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
Tias skrev:
2618475 Ang 2400milsservicen.
Tändstiften (NGK iridium IMR9C-9H) köper ni ifrån daveknowsdeals på ebay.com. Kostar 10.95$ styck och frakten till Sverige ca 12$. Tog 4dgr att få dem. Lite skillnad i pris mot ockerpriserna här hemma. Tror honda tog 380kr/st för dom..helt sanslöst. Bara det gjorde att man valde att göra 2400mil-servicen själv.
Kan du byta ett bakdäck kan du kolla ventiler har jag kommit underfund med. Se till att ha en bra komplett verktygssats m.m, en sjysst momentnyckel och ladda hem manual till 954an och kolla dom "walkthroughs" (finns med bilder)som finns tex på cbrworld.net så kommer du väldigt långt. Det är mycket enklare än vad man kan tro.
(Om man mot förmodan skulle behöva ställa ventilerna kanske det kan vara bra att ha med någon som vet vad han pysslar med om man blir osäker själv).
Skönt att spara lite pengar, lära sig lite på vägen och så vet man att det blir gjort!

Om man vill ha lite ordning på allt under mektiden så är ju digitalkameran bra att dokumentera med, att ha tex lite återförslutningsbara påsar som man lägger skruvar i och märker (eller annat alt). Sen är det bara köra! Fixa ett blad /slitsmått som visar hundradelar från någon välsorterad affär eller liknande. Mitt kostade 24kr men det blir dyrare beroende på om du ska ha ett kalibrerat mått eller inte.

Det verkar ju väldigt bra med tändstiften där!
Jag ska ju lämna in min på 2400mils-service, men vill nog ha stämpeln i boken då jag har garanti kvar...
Kan väl bli problem annars om det inte är stämplat...

Appropå lack längre upp i tråden så har jag iaf plockat av fotpinnar, växelstag, handtag och lite annat för pulverlack :tuttar
Har fått tag i en kille är på forumet som kan fixa det men har ev en annan här utanför stan som kan göra det, får se hur det blir :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
knurra skrev:
2619294 Det verkar ju väldigt bra med tändstiften där!
Jag ska ju lämna in min på 2400mils-service, men vill nog ha stämpeln i boken då jag har garanti kvar...
Kan väl bli problem annars om det inte är stämplat...

Appropå lack längre upp i tråden så har jag iaf plockat av fotpinnar, växelstag, handtag och lite annat för pulverlack :tuttar
Har fått tag i en kille är på forumet som kan fixa det men har ev en annan här utanför stan som kan göra det, får se hur det blir :)

Släng gärna upp bilder när du får tillbaka grejerna. Jag behöver lite motivation för att komma igång med min! :)

Ang. servicen så är det mest kostnaderna för om något går med ventiljusteringen som hindrar mig från att prova själv. Jag tycker det var nog besvärligt att ställa ventilerna på min KTM och den hade ändå ställskruvar och var encylindrig. Shims och fyra cylindrar är för mycket för mig.

Som stöd för att hissa upp hojen om man ska ta bort svingen kanske man kan använda en motorlyft som man fäster i bakramen? Ramen borde väl vara nog stark för att hålla för att lyfta upp ena änden av hojen i? En motorlyft klarar väl några hundra kilo så vikten borde inte vara några problem för den.
 
Last edited:

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
Jo jag har aldrig helt själv kollat ventiler, är ingen mekguru direkt :tungan
så sånt känns säkrast att lämna bort men resten fixar man nog med lite öl och tålamod :)

ang svingen så kan man väl bara hänga hojen i passagerar-fotpinnarna i taket?

har funderat en massa och eftersom min tank nu är silvrig (eller alu eller nåt) så hänger det väl hyfsat ihop med svingen, det var nog en tanke bakom den lacken, så väntar jag med att lacka svingen (oj lite lång mening kanske)... :)

lovar att slänga upp nån bild när jag fåt grejerna fixade!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
knurra skrev:
2619368 Jo jag har aldrig helt själv kollat ventiler, är ingen mekguru direkt :tungan
så sånt känns säkrast att lämna bort men resten fixar man nog med lite öl och tålamod :)

ang svingen så kan man väl bara hänga hojen i passagerar-fotpinnarna i taket?

har funderat en massa och eftersom min tank nu är silvrig (eller alu eller nåt) så hänger det väl hyfsat ihop med svingen, det var nog en tanke bakom den lacken, så väntar jag med att lacka svingen (oj lite lång mening kanske)... :)

lovar att slänga upp nån bild när jag fåt grejerna fixade!

Lacka svingen svart och sedan sätter du något slags svarta dekaler på tanken (originaldekalen som sitter där skulle vara snygg) och kromade/silverfärgade dekaler på kåporna och baken så tror jag den där kommer att bli grymt snyggt. Då knyter du ihop allt riktigt snyggt och framlampan och gaffeln är fortfarande silverfärgad så då får du ett snyggt tema på hojen.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top