954-tråden

Sunka

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
R1 -00
Har en liten undran när det gäller ventilkontrollen på min 954. E det samma spel som på 929 dvs 0.16 pluss minus 0.03 in och 0.27 pluss minus 0.03 ut. Hittar bara gör det själv bok till 929:an

Samt vad ska det där "verktyget" till spännaren va bra till?
Tacksam för svar


Det ska vara som på 929:an;
IN: 0.16 +/- 0.03 (0.006 +/- 0.001)
UT: 0.27 +/- 0.03 (0.011 +/- 0.001)
Enligt servicemanual.

Vilket verktyg och spännare menar du?
Du kanske menar vertyget som spänner upp kamkedjesträckaren när den justeras?
 

fzrjonte

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
Honda CR 125 -99, CBR 954 -02, Yamaha FZR 600 -93
Det ska vara som på 929:an;
IN: 0.16 +/- 0.03 (0.006 +/- 0.001)
UT: 0.27 +/- 0.03 (0.011 +/- 0.001)
Enligt servicemanual.

Vilket verktyg och spännare menar du?
Du kanske menar vertyget som spänner upp kamkedjesträckaren när den justeras?

Tackar.
Ja ett litet plåtbleck som stoppas in nån stans... Har bara manual på eng... Så om man bara ska kolla och det inte behöver sjusteras så behövs det inte?
 

Sunka

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
R1 -00
Tackar.
Ja ett litet plåtbleck som stoppas in nån stans... Har bara manual på eng... Så om man bara ska kolla och det inte behöver sjusteras så behövs det inte?

Blecket du menar är till för att låsa kamkedjesträckaren om/när du tar bort kamkedjan och sedan ska sätta tillbaka sträckaren. Vet inte riktigt vad du planerat göra men om du bara ska kolla ventilspelet så tror jag att det räcker med att du öppnar ventilkåpan.
 

fzrjonte

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
Honda CR 125 -99, CBR 954 -02, Yamaha FZR 600 -93
Blecket du menar är till för att låsa kamkedjesträckaren om/när du tar bort kamkedjan och sedan ska sätta tillbaka sträckaren. Vet inte riktigt vad du planerat göra men om du bara ska kolla ventilspelet så tror jag att det räcker med att du öppnar ventilkåpan.

Jo me lite tur så ska jag bara kolla det...
 

Backis R1

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBR 954 RR
Fäste

Tjena allihop. Har nyligen köpt en 954:a och är riktigt nöjd.
Har en öhlins styrdämpare liggandes som jag tänkte sätta på, men saknar fästen till 954:an. Är det någon som mot förmodan har det och gärna vill bli av med dem så pm:a mig, allternativ någon som vet vart man kan köpa fästen billigt.

Mvh Niklas
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Är det bara jag som tycker att 954:ans bromsar är sinnessjuka? Går upp på framhjulet när som helst vid lite hårdare bromsning :yoparty

Nåväl, ingen som har en blå/svart 954 med blåeloxerade fälgar?
 
Last edited:

RoCKarn

Mot nya Mål 2007....
Gick med
4 Oct 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Honda Fireblade-02 med Yoshi
Jag har en Fireblade 02:a med Yoshimura bolton + powercommander. Enligt mätningen skall den ge 137 hkr på hjulen. Vad motsvarar det i motorn ? Vad är orignal effekt på 02:eek:rna ?
Tacksam för svar.
/Niklas
 

janos

There can only be three
Gick med
22 Aug 2003
Ort
stockholm
Hoj
> Honda crf250rx 2011 > Honda crf450r 2012 supermoto > Honda crf250rx enduro
Framskärmstabben

Då var man med i klubben av 954-åkare som sabbat framskärmen med skivbromslåset.
Någon som vet var man kan få tag i en ny?
Är även lite sugen på ett helt krashset.

JL
 

Klyka

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2007
Ort
Västervik
Hoj
954
Jag har en Fireblade 02:a med Yoshimura bolton + powercommander. Enligt mätningen skall den ge 137 hkr på hjulen. Vad motsvarar det i motorn ? Vad är orignal effekt på 02:eek:rna ?
Tacksam för svar.
/Niklas


Vill minnas att 152 hkr i motorn är original för 02,an.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Lägg till och köp svensksålt så har du garanti oxå. Jag skulle aldrig köpa impoterat som dessutom är omlackad. Jag skulle nojja ihjäl mig. Men man kan ju ha tur oxå. Bra val av hoj annars

Trams att vara orolig för importerat, det är det ju iaf så att Honda görs i Japan, sen vilket land i Europa det är kört i tidigare, vem bryr sig om det? Är det fin välservad hoj för det priset 47K löjligt billigt för en sådan så slå till, är den inte välservad el dålig dokumentation så kan du ändå köpa på känsla, så är den fin har du guldläge att börja dokumentera och spara kvitton! Så kan du ha kul i några år och få tillbaka pengarna!

Jag har en Fireblade 02:a med Yoshimura bolton + powercommander. Enligt mätningen skall den ge 137 hkr på hjulen. Vad motsvarar det i motorn ? Vad är orignal effekt på 02:eek:rna ?
Tacksam för svar.
/Niklas

Det är ca 10-14% tapp från veven till bakhjulet Beroende på omständigheter(kedja, drev, däck). så 151-156 hk ca då, hoj med några år på nacken, så detta skall du nog vara nöjd med då den har effekt som en ny. T om nya hojar med uppgiven effekt på 180 hk, har visat sig haft effekt på 160+ hästar vid mätiningar..
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Är det bara jag som tycker att 954:ans bromsar är sinnessjuka? Går upp på framhjulet när som helst vid lite hårdare bromsning :yoparty

Nåväl, ingen som har en blå/svart 954 med blåeloxerade fälgar?

Mina var grymma när jag hade originalbelägg men sedan jag bytte, tror det var till SBS, så är de lite svampiga, trots stålspunna slangar. Men stoppies är ju inget problem.
 

RoCKarn

Mot nya Mål 2007....
Gick med
4 Oct 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Honda Fireblade-02 med Yoshi
Någon som vet om det är olika storlek på gaffelbenen till 954:an 02:a ? Anledningen är att jag skall tjacka depåstöd fram och då är det isåfall annan modell.. Sedan vilken storlek det skall vara på bobbinerna till depåstödet bak ?
6,8 eller 10 mm ?
Tacksam för snabbt svar
/Niklas
 

RoCKarn

Mot nya Mål 2007....
Gick med
4 Oct 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Honda Fireblade-02 med Yoshi
Nu har jag löst frågan om gaffelbenen ! Så nu är min nästa fråga vad är det för storlek man skall ha på bobbinerna bak ?? 6,8 eller 10 mm ??
 

Romi34

Äntligen hoj igen
Gick med
15 May 2007
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZZR 1400-07
Packutrustning

Finns det någon som har tips på bra tankväska och/eller sadelväskor till 954. Vill inte ha allt för stora , skall kunna köra sportigt ändå . Vill ta en längre tur med övernattning typ ca 3-5 dagar och behöver få med lite grejer.
Säg inte bara att man skall köpa touringhoj för det är uteslutet.:)
mvh
Micke
 

Pelle81

Luktar smegma, mysk och svett
Gick med
22 May 2005
Ort
Hva
Hoj
Veteranare av olika slag
tjenna!

så var man ägare till en vit 954... det är världens näst snyggaste hoj och jag har viljat ha en sen den kom 02, Äntligen hittade jag en med bra prislapp!

Den är dock lite bucklig på tanken efter en vurpa så jag skulle vilja ha tips på var man kan hitta en begagnad!
känner ni till någon som känner någon som kanske har en tank så vore jag tacksam för hjälp!

Rock On / Per
 

janos

There can only be three
Gick med
22 Aug 2003
Ort
stockholm
Hoj
> Honda crf250rx 2011 > Honda crf450r 2012 supermoto > Honda crf250rx enduro
knack/vibration

Hej

Jag har ett litet problem. När jag rullar i svagt nedförslut med växel i så hör jag emellanåt ett litet knack eller väldigt kort rassel. Det låter som om man skulle knacka till på swingen med en skruvmejsel ungefär. Ibland så känns även knacket i fotpinnarna. Först trodde jag att det var kedja/drev som kunde vara slitna och köpte nytt bak/fram drev och kedja. Problemet kvarstår. Jag har sträckt kedjan med ett spel på 40mm stående på sidostödet efter rekomendation, men det är fortfarande samma sak. Det hörs inget eller är något som helst problem under övrig körning.
Någon som vet vad det är ??

mvh: Janos
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
tjenna!

så var man ägare till en vit 954... det är världens näst snyggaste hoj och jag har viljat ha en sen den kom 02, Äntligen hittade jag en med bra prislapp!

Den är dock lite bucklig på tanken efter en vurpa så jag skulle vilja ha tips på var man kan hitta en begagnad!
känner ni till någon som känner någon som kanske har en tank så vore jag tacksam för hjälp!

Rock On / Per

Kolla med skrotar, de brukar ha tankar. Men tankar är bland det första som går så det kan vara knivigt att hitta en.

Däremot kan en duktig plåtslagare göra underverk med en bucklig tank så du kan alltid börja med att kolla med en sådan om det går att göra något med din befintliga tank.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Crash-kåpor...

Ja... as topic. Någon som har ett tips på var man får tag på en uppsättning crashkåpor, 954 -03? Eller ett extra kåpset orginalkåpor till ett bra pris. Skicka PM eller så.. TACK! :)

//KaliZ
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top