A-torp RR1800kr/SM1000kr???

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
oFFkeFF skrev:
2045646Säg att KGA anordnar två sm/so-rejs på gelleråsen, varför skulle det vara förkastligt om man körde r600 på ena tävlingen och r1000 på andra?

Så är det i år.... Iaf så är R1000 inte med på den första...

Supermoto skrev:
....Sen en synpunkt bara på avgifterna som jag ser det. Från min synvinkel. Vi kör tre rejs ihop och de banorna är stora dyra anläggningar. Därför kostar det mycket. Övriga rejs kommer kosta oss 600:- i avgift. Mycket pga mindre anläggningar (en nybyggd bana med supermoto som enda syfte [Örebro], ett flygfält [Strängnäs] och en stor gocartbana [Östersund]). Ni kan ju gissa hur gärna vi hux flux skulle förväntas betala TRE gånger så hög avgift mot vad som annars är nödvändigt.

Kanske priset ni får betala för att köra på dom "stora fina anläggningarna", och tillsammans med RR.....

björn.e skrev:
....Det fans en diskussion om att vi ev skulle ta ut en smyg avgift för att det skulle bli samma kostnader...

En "sop-avgift" kanske? För att arrangören måste hyra in sopmaskiner och vatten tankar för att rengöra banan efter varje heat?
 

6008pro

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
aprilia rs
#space skrev:
2045830 På Svemos sida står fortfarande RR o SM i Göteborg! Jag har mailat RR sektionen på Svemo i januari -06 ang arena/bana i Gbg som har roadracing status, dock utan att få ett svar! Förstår att tryckfelsnisse bör ha varit framme men att det trotts mail osv fortfarande ligger kvar på deras hem sida verkar ju milt sagt underligt..Varför är det så här!?


Preliminär kalender för Svenska mästerskapen 2006 i Roadracing och SuperMoto:

30/4 Anderstorp, Roadracing och SuperMoto
21/5 Falkenberg, Roadracing
28/5 Linköping, Roadracing och SuperMoto
18/6 Göteborg, Roadracing och SuperMoto
23/7 Östersund, SuperMoto
6/8 Strängnäs, SuperMoto
13/8 Knutstorp, Roadracing och SM-final i SuperMoto
10/9 Karlskoga, SM-final i Roadracing

SVEMOs Roadracingsektion
SVEMOs Motocrossektion

Om du i stället skulle bemöda dig och titta i den officiella tävlingskalendern, så är de datum du hänvisar till helt ute i det blå. Den preliminära listan har för läääääänge sedan bytts ut mot en mer officiell.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
6008pro skrev:
2046275 Om du i stället skulle bemöda dig och titta i den officiella tävlingskalendern, så är de datum du hänvisar till helt ute i det blå. Den preliminära listan har för läääääänge sedan bytts ut mot en mer officiell.
Ja jag satt på en gammal sparad svemosida o var mer sovande än vanligt i morrse :tungan Ska genast ta bort min inaktuella fråga!! förlåt förlåt :Bugar
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Macke skrev:
2045892 Så är det i år.... Iaf så är R1000 inte med på den första...

Kanske priset ni får betala för att köra på dom "stora fina anläggningarna", och tillsammans med RR.....

En "sop-avgift" kanske? För att arrangören måste hyra in sopmaskiner och vatten tankar för att rengöra banan efter varje heat?
Jepp, exakt vad jag menar. Frågan är om det är vad vi vill/behöver....
Jag själv är lååångt ifrån övertygad om det. Världens största supermoto-rejs går varje höst i Belgien på en temporär landsvägsbana med gruspartiet på närliggande cykelbanor (typ).
Tyvärr är det ju så att ni är jäkligt begränsade till de få banor som finns med den monopol-liknande situation som är idag...
 

Yellow

Medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Hemma
Hoj
4.5
Monopol :va
En helt avgörande faktor vid besiktning av RR-banor är att säkerhetskrav ska uppfyllas. Å andra sidan ser jag inget behov av F1-status men bra beläggning, air fence, avåknz., tillf. tidtagn och bra absol :D .
I depåer har std på duschar och eltillgänglighet hög prio., gärna :öl -tält och rockband för publiken så de stannar lör-sön.

Vi har för få banor i Norden, RR och Supermoto, men att köra på allt som liknar eller har liknat en asfaltsbana är inget alt och har inget med säker MC-sport på asfalt att göra, som jag ser det.
Min åsikt är att Supermoto, m ökande hast, ställer högre krav på säkerhet än vad som kan tolkas mellan raderna, då känns inte Kinnekulle, gamla flygfält m höbalar eller folkracebanor up to date 2006, snarare 1966.

Y

Supermoto skrev:
2047906 Jepp, exakt vad jag menar. Frågan är om det är vad vi vill/behöver....
Jag själv är lååångt ifrån övertygad om det. Världens största supermoto-rejs går varje höst i Belgien på en temporär landsvägsbana med gruspartiet på närliggande cykelbanor (typ).
Tyvärr är det ju så att ni är jäkligt begränsade till de få banor som finns med den monopol-liknande situation som är idag...
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Strider skrev:
2048558 -Mindre antal klasser, dvs mer körtid, högre startavgift
-Dubbla race i huvudklassen, tex Superbike
-Enbart A-förare
-Tv enbart om det är en "stor" kanal
-Låt en promotor driva serien och låt denne ha möjlighet att göra vinst på verkamheten-Håll tävlinghshelgerna strikt till lördag,söndag.
-Svemo skall hålla sig till att skriva reglementen och sköta det tävlingstekniska
Många vettiga synpunkter här, en renodlad B-serie vore enklare att administrera, att fylla ut SM med B-förare för att få ner startavgiften åt A-förarna är ingen bra lösning.

Vad som krävs är att någon i Luffs kaliber jobbar som RR promotor och håller i trådarna för SM så att det blir lite ordning på torpet.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
GSXR1100R skrev:
2048605 Många vettiga synpunkter här, en renodlad B-serie vore enklare att administrera, att fylla ut SM med B-förare för att få ner startavgiften åt A-förarna är ingen bra lösning.

Vad som krävs är att någon i Luffs kaliber jobbar som RR promotor och håller i trådarna för SM så att det blir lite ordning på torpet.

Skulle nog säga att det behövs någon med krallig kaliber inom marknadsföring och promoting, inte en arrangör av tävlingar.
Bara att ut och leta, gäller bara att hitta någon med tillräckligt mycket stålar som är villig att satsa.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Strider skrev:
Tex:
-Mindre antal klasser, dvs mer körtid, högre startavgift
-Dubbla race i huvudklassen, tex Superbike
-Enbart A-förare
-Tv enbart om det är en "stor" kanal
-Låt en promotor driva serien och låt denne ha möjlighet att göra vinst på verkamheten
-Håll tävlinghshelgerna strikt till lördag,söndag.
-Svemo skall hålla sig till att skriva reglementen och sköta det tävlingstekniska

"förmodligen" kommer det i framtiden bli åtskillda A och B tävlingshelger, personligen tror jag att i år är bara ett "mellanår" för att nästa år köra ren A serie och B-race helger.
Det var på tal om det redan tills i år om ni minns, men eftersom SVEMO inte sa nåt om det utan det kom ut "ryktesvägen" i december/januari så var det lite väl sent påtänkt och protester följdes av det.
Resultatet av detta ser vi i år, hoppas SVEMO tar åt sig kritiken och annonserar sånna förändringar i tid nästa gång... fast det vore ju att hoppas på för mycket :hihi
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Ja vi får väl se hur det blir med Supermotard tillsammans med RR.
Men innan vi kommit dit kanske vi alla skall försöka sträva åt samma håll, nu känns det mest som att folk blir irriterade på varandra.
Om vi jobbar tillsammans mot samma mål kan det bli hur bra som helst. Alla vill vi att RR skall bli en sport som syns, vi får jobba lite på det med de små medel man som privatperson har. Sätta upp affischer i städerna, prata om tävlingarna/sporten etc etc.

Lustigt att supermotard ska vara billigare, men då får vi försöka fightas för att också nå det priset en vacker dag. Det funkar inte att sitta på röven med armarna i kors, då händer ingenting, tyvärr.

(förresten, snart är våren här ordentligt, då får vi köra massor med motorcykel igen!)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top