Innebär detta att t.ex R6 25 kw kommer att bli eftertraktade till nästa sommar? För jag antar att reglerna inte påverkar redan in registrerade hojjar?
Jag tror det är tvärtom. Att de nya reglerna inte drabbar de som redan har körkort sen tidigare.
Så att om någon redan har A begränsad, så behöver de inte bry sig om de nya reglerna med att fordonet inte ursprungligen får ha mer än 70kW / 95 Hk. Men att nya körkortstagare med A2 blir drabbade av de nya reglerna även om de köper en gammal hoj.
Inte riktigt samma sak, men liknande. Läste om någon som hade någon gammal behörighet för 125cc. Så han fick bara köra 125
r, men kunde ha ostrypt 2 taktare med mer än 11 kW / 15 Hk till skillnad mot dagens A1. Har för mig personen tyckte det var dumt att han inte fick köra 250 4 takt även om de inte har mer effekt än ostrypt 125 2 takt.
Tror det är samma här. Det är ju inte så att R6
r inte får ha mer än 25kW, det är bara att du inte får köra motorcyklar med mer än 25kW (om du har A begränsad vill säga).
Det är alltså inte motorcykeln som är typbegränsad till den effekten, utan begränsningen är personlig för körkortsinnehavaren.
Lite som om en 17 åring vill gå på system för att köpa sprit. Det hjälper inte om han vill köpa 25årig whisky. Han är för ung även om whiskyn är gammal.
Jag tror inte att det hjälper att motorcykeln är gammal. Men för säkerhetsskull, kolla upp det med transportstyrelsen.