A2 beh. 35 kw 0.20kw/kg. Vilka hojar?

rasmussen

Guest
ingen motard, men honda nc700 har precis 35kw så den klarar dom nya kraven :fakta

Fel, många Husor är reggade med 6kw eller om det var 9kw. KTM 625/640/660 har mindre än 35kw på pappret. Sen finns det säkert fler.:7peta


En fråga som någon kanske har koll på. KTM 525 exc är reggade som 12kw allihopa verkar det som. (dom har dock mycket mer). Är det bara att tuta och köra på en sån? :Bugar

Ja, men om polisen eller försäkringsbolaget får för sig att kolla upp det så lär det bli problem.
 
Last edited:

Kimban

Babados Endurance Racing Team
Gick med
11 Oct 2010
Ort
Hemma
Hoj
Italienskor och Tüsk
''om provfordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.''
Vad gäller är det bara provfordonet som inte får strypas ner om den har över 70 kW eller gäller det också på en hoj som man inte ska göra körprov på? :confused:
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Ja, men om polisen eller försäkringsbolaget får för sig att kolla upp det så lär det bli problem.

Hur ska dem kolla upp det då? Kraschar man hojen så lär den ju inte direkt gå att bänka liksom. Och tror väl knappast att snuten (eller försäkringsbolag :S ) stoppar dig på gatan och känner på hojen och snabbt och enkelt kommer fram till hur många kw du har i gasrullen..
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Innebär detta att t.ex R6 25 kw kommer att bli eftertraktade till nästa sommar? För jag antar att reglerna inte påverkar redan in registrerade hojjar?

Jag tror det är tvärtom. Att de nya reglerna inte drabbar de som redan har körkort sen tidigare.
Så att om någon redan har A begränsad, så behöver de inte bry sig om de nya reglerna med att fordonet inte ursprungligen får ha mer än 70kW / 95 Hk. Men att nya körkortstagare med A2 blir drabbade av de nya reglerna även om de köper en gammal hoj.
Inte riktigt samma sak, men liknande. Läste om någon som hade någon gammal behörighet för 125cc. Så han fick bara köra 125:eek:r, men kunde ha ostrypt 2 taktare med mer än 11 kW / 15 Hk till skillnad mot dagens A1. Har för mig personen tyckte det var dumt att han inte fick köra 250 4 takt även om de inte har mer effekt än ostrypt 125 2 takt.

Tror det är samma här. Det är ju inte så att R6:eek:r inte får ha mer än 25kW, det är bara att du inte får köra motorcyklar med mer än 25kW (om du har A begränsad vill säga).
Det är alltså inte motorcykeln som är typbegränsad till den effekten, utan begränsningen är personlig för körkortsinnehavaren.

Lite som om en 17 åring vill gå på system för att köpa sprit. Det hjälper inte om han vill köpa 25årig whisky. Han är för ung även om whiskyn är gammal.

Jag tror inte att det hjälper att motorcykeln är gammal. Men för säkerhetsskull, kolla upp det med transportstyrelsen.
 

rasmussen

Guest
Hur ska dem kolla upp det då? Kraschar man hojen så lär den ju inte direkt gå att bänka liksom. Och tror väl knappast att snuten (eller försäkringsbolag :S ) stoppar dig på gatan och känner på hojen och snabbt och enkelt kommer fram till hur många kw du har i gasrullen..

Nja, det beror på hur hårt du kraschar. Vet inte vad polisen kan göra, ombesiktning? Hur som hur, helt idiotsäkert är det inte =)
 

nextpeanut

Landsherre
Gick med
11 Feb 2011
Ort
Gävle
Hoj
CBR F4I Stunt
Du kan i princip köra vilken rejsmotard du vill... KTM 450 och Husa 450 brukar vara reggade på 8 kw, så kör du med rätta strypningnen i dom så kör du lagligt :)
 

eriksmedberg

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2012
Ort
kil
Hoj
ktm 625 sxc -05
funderar själv på en ktm 625 -02 :tummenupp problemet är väl bara att den har mindre än 25kw i regbeviset så man får väl inte ha den på uppkörningen :( rätta mig om jag har fel..

mvh erik
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
funderar själv på en ktm 625 -02 :tummenupp problemet är väl bara att den har mindre än 25kw i regbeviset så man får väl inte ha den på uppkörningen :( rätta mig om jag har fel..

mvh erik
Du har fel

Den får ha MAX 25kw förutsatt att vikt/effektförhållandet inte är över 0.16, om den så är reggad på 3kw kommer den gå som en påse nötter men du får ändå köra upp med den:tummenupp
 

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
yamaha XT660R (och X?) R har iaf 35 kW prick och 185 kg tjänstevikt, ingen raket men den är iaf piggare än suzuki DR650...
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Du har fel

Den får ha MAX 25kw förutsatt att vikt/effektförhållandet inte är över 0.16, om den så är reggad på 3kw kommer den gå som en påse nötter men du får ändå köra upp med den:tummenupp

detdär stämmer inte finns en lägsta hastighet en motorcykel ska klara med för att få användas vid uppkörning.

detta gäller för A-begränsad
"En motorcykel som används vid körprovet måste vara tvåhjulig och den får inte ha sidvagn. Motorcykeln ska kunna köras i minst 100 km/tim.
Provfordonet ska ha en cylindervolym på minst 375 cm³ och en motoreffekt på högst 25 kW. Förhållandet mellan effekt och tjänstevikt får vara högst 0,16 kW/kg."

efter som en mc på 3kw inte klarar 100km/h kan de neka dig att använda den
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
detdär stämmer inte finns en lägsta hastighet en motorcykel ska klara med för att få användas vid uppkörning.

detta gäller för A-begränsad
"En motorcykel som används vid körprovet måste vara tvåhjulig och den får inte ha sidvagn. Motorcykeln ska kunna köras i minst 100 km/tim.
Provfordonet ska ha en cylindervolym på minst 375 cm³ och en motoreffekt på högst 25 kW. Förhållandet mellan effekt och tjänstevikt får vara högst 0,16 kW/kg."

efter som en mc på 3kw inte klarar 100km/h kan de neka dig att använda den
Valde 3kw som ett exempel på att de inte fanns någon undre gräns bara :7peta
 

lumpan2

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
västerås
Hoj
inget
Det finns en hel hög sena 90- talare som importören strypte innan modellen typades in i Sverige. Man kan t.ex. hitta gammla Fireblades med 68 Hk i typintyget vill jag minnas. Dessa borde vara möjliga att regga som A2 hoj.

Orginaleffekten från fabrik låg på 130 Hk vill jag minnas.
Satt och kolla på gammla fireblades nu och alla jag hittat så står det i tillägsinformationen att dom är strypta från 94 kw eller vad det är :/
 

Raffe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Ort
Linköping
Hoj
01 suzuki sv650s
En cbr 600 f2 verkar ju då vara en utmärkt hoj? :tuttar 67 kw original och ändå sportig :) billig försäkring också :krama
 

Vicc

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Ninja zx6r
Suzuki gs500f, har 35kw som ursprungseffekt o tjänstevikt 200 om jag inte minns helt fel
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Nytt eller begagnat?

Siktar du på nytt, så varför inte någon av Hondas CB500? Reportage i sista numret av Motorrad. Maxad A2 där åtminstone CB500-R ser riktigt trevlig ut.
 

Raffe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Ort
Linköping
Hoj
01 suzuki sv650s
Hittar mig ingen hoj som passar med de nya reglerna :( var lite inne på en cbr 600 93a för att kunna ha råd med förssäkringen, men den är ca 2kw för stark i originalutförandet... Horneten är ju perfekt rent kraftmässigt men det är ju inget jag som 18 åring har råd att försäkra... Hjälp mig gärna hitta något liknande. Inget motard det sport/street är jag ute efter :tuttar
Kawasaki ER6-n hade inte varit fel, men kostar ju 40k... tyvärr inget jag har råd med annars hade den varit perfekt :(
 
Last edited:

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Trampcykel numera
Hittar mig ingen hoj som passar med de nya reglerna :( var lite inne på en cbr 600 93a för att kunna ha råd med förssäkringen, men den är ca 2kw för stark i originalutförandet... Horneten är ju perfekt rent kraftmässigt men det är ju inget jag som 18 åring har råd att försäkra... Hjälp mig gärna hitta något liknande. Inget motard det sport/street är jag ute efter :tuttar
Kawasaki ER6-n hade inte varit fel, men kostar ju 40k... tyvärr inget jag har råd med annars hade den varit perfekt :(

ZXR400, GSXR400, FZR400, VFR400, RVF400, CBR400

Sällsynta här i vårt avlång land men ibland ploppar de upp på blocket. Riktig plasträser med 400cc :banana
 

Raffe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Ort
Linköping
Hoj
01 suzuki sv650s
ZXR400, GSXR400, FZR400, VFR400, RVF400, CBR400

Sällsynta här i vårt avlång land men ibland ploppar de upp på blocket. Riktig plasträser med 400cc :banana
Av alla de modeller fanns det endast en ZXR400 på blocket ;) kanske att de andra ploppar upp i framtiden, men hur ligger de andra i pris? runt 40k(?) :) sen hur är försäkringen på dessa plastraketer? tack :)
 

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Trampcykel numera
Av alla de modeller fanns det endast en ZXR400 på blocket ;) kanske att de andra ploppar upp i framtiden, men hur ligger de andra i pris? runt 40k(?) :) sen hur är försäkringen på dessa plastraketer? tack :)

Classica försäkring hos bilsport mc, 1500kr

Frågan är hojens skick, 6000mil är ganska mycket.

Rad4-modellerna ligger väl runt 20k medans V4(RVF/VFR) ligger runt 30-40k.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top