A2-kortet 2013

ThereseLindberg

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
06 Honda Cbr
Tjennix!

Finns säkert redan tråd om detta, men hade varken ork eller lust att leta.
Jag har förstått reglerna med A2-kortet osv, vad jag undrar är om jag överhuvudtaget kommer hitta en Gixxer eller Cbr 600cc som har en effekt på 70kW eller mindre då den bara får strypas till hälften. Om inte, vad fanken ska jag steka på för hoj då?

Svar vore awesome

Last edited:

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Här har du en CBR 600 du kan köra med

Honda%20CBR600F%2087%203.jpg

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Men vadå, får man bara strypa hojen till hälften av ursprungseffekten? Är det någon ny regel? :va

Larsø

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
CBR 600 rr + yamaha yzf r1 bancykel
Nye KAWA ninja 300.

Tjennix!

Jag har förstått reglerna med A2-kortet osv, vad jag undrar är om jag överhuvudtaget kommer hitta en Gixxer eller Cbr 600cc som har en effekt på 70kW eller mindre då den bara får strypas till hälften. Om inte, vad fanken ska jag steka på för hoj då?

Svar vore awesome

Nye Kawa ninja 300 som kommer 2013.

Larsø

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
CBR 600 rr + yamaha yzf r1 bancykel
Tjennix!

Svar vore awesome

Baneracing.:yoparty

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.

Bifogat

• CBR500RAD3_w800.jpg
    CBR500RAD3_w800.jpg
    43.4 KB · Visningar: 302

ThereseLindberg

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
06 Honda Cbr
En CBR500R kanske? Ny för 2013 och kommer klar med en tvin på 35 kw. Gjord just för A2.
http://www.hondamc.com/homc/templates/Model____20916.aspx

Annars går i princip alla supersport bort. Även många av nakenhojarna som baseras på supersport. En del sporttourers typ GSX650FA skulle funka och en del äldre hojar. Frågan är lite vad du hade tänkt dig för prisklass, ny eller begagnad?

Jag jobbar samt har en rätt generös far, så det ska nog lösa sig med pengar. Finns begagnad kan man ju dock lägga pengar på annat och spara det till en finare när man har A-kortet.
Men den där skulle visst kunna vara ett alternativ :)
Blir så trött på Sverige och dessa strama regler, låt mig leka ifred!
Supersport är min grej, ta det inte ifrån mig.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag jobbar samt har en rätt generös far, så det ska nog lösa sig med pengar. Finns begagnad kan man ju dock lägga pengar på annat och spara det till en finare när man har A-kortet.
Men den där skulle visst kunna vara ett alternativ :)
Blir så trött på Sverige och dessa strama regler, låt mig leka ifred!
Supersport är min grej, ta det inte ifrån mig.

Nu är det inte Sverige, det är europa. Vi har rätt fria regler vad gäller hojar här i Sverige. Det är ingen som tex säger att man inte får trimma hojen, eller annat sånt skoj, eller inte får bygga egna...
Vill du köra supersport innan du har A så är det bara att börja köra bana. Det är det enda stället där du faktiskt ens kommer i närheten av gränserna för en supersport. Min sporttourer kräver i princip bana för att komma till gränserna... Förutom när det gäller att nå maxhastighet, det går att göra på valfri motorväg, men det är ju samma sak med de flesta hojar. Har inte testat nån 35kw hoj själv, men jag misstänker att det finns tillräckligt med skjuts i dem för att du inte ska hinna komma upp till din egen gräns för vad du kan hantera i hastighet i kurvor (och det är kurvorna som är det bästa med att köra hoj, skitfort rakt fram blir tråkigt på förvånansvärt kort tid) förrän du ändå får köra supersport på allmän väg.

Köp en billig förstahoj däremot, för även om du lyckas undvika att lägga den (vilket i princip alla gör) så kommer du ändå vilja byta till något annat. Förstahojen är bra för att testa vad man verkligen vill ha ut av sin hoj. Jag trodde att jag ville ha något helt annat än vad jag nu har från början. Hade jag köpt vad jag trodde att jag ville ha från början hade jag absolut inte varit nöjd.

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Fast, tar jag ej för obeg så måste jag vänta till 24, vilket jag ej tänker göra.
Och min lilla 125skrutt kommer jag ej långt på då den inte är allt för rolig att köra, den är bara för transport.

Du har PM

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...