A2 sporthoj/sport-Touring Vad ska man kika på? 25 - 40 K budget

Cyprezzizt

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2015
Ort
Linköping
Hoj
KTM 660
Tjena har lite funderingar kring vad för mellanhoj jag ska köpa. Har varit inne på ninja 250R, Är 1,83 lång 77KG. 20 år gammal. ingen förälder med MC kort så har tänkt stå på hojjen själv ( räknar med att klara kortet i juli )

Har börjat snegla lite på Kawasaki er6 då dom verkar ligga runt 6k Helförsäkring på mig. Alltså samma som en ninja 250R. Sedan ska väll er6 gå rätt friskt ostrypt.

Vad finns det som jag bör tänka på om jag ska köpa en sån eller annan hojj. Verkar vara 600 mils intervaller på servicarna. Ni med er6, ninja eller annan liknande hojj, kan gärna höra av er vad jag ska tänka på vid ev köp osv.

tack på förhand :)
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Tror inte du blir jätteöverraskad av farten i en ER6! Men jag tycker du borde kolla vidare på andra märken också. Ducati har ju många trevliga -90 och -00 talare som lämpar sig för detta(Monster, SS mm), och försäkring brukar ju inte vara en dealbreaker när en hoj är reggad strypt. Det viktigaste är att du gillar hojen skulle jag vilja säga. Vill du ha en fyrtakts 250, så go ahead. Men det finns en hel del att välja mellan!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Honda har några 500cc hojar för A2.
Det finns inga egentliga småkubikiga sporthojar längre, de är sporttourers/streethojar hela bunten sett till geometri, chassiprestanda, bromsar och motorkaraktär, för att inte tala om sittställningen.

250R är förvisso en trevlig hoj, speciellt när det svänger, men det finns annat som antagligen är mer prisvärt. Det finns drösvis med trådar om hojtips för A2 här på forumet redan, så söker du lite (använd google med site:sporthoj.com som sökalternativ) så kommer du få många uppslag.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Kolla på 400cc 4-cylle hojarna. brukar producera allt från 55-70hk (beroende på hoj och årsmodell). finns bla honda "hornet" liknande, Suzuki Bandit, Yamaha FZR. eller så går du direkt på 400cc supersport hojarna. Honca CBR400RR. Kawasaki ZZR/ZXR400, Suzuki GSXR 400, Honda VFR400 (V4 på 400cc är smaskigt i ljud).

Det finns bra hojar i Polen för import, runt 10000kr styck eller billigare (om man vill ha i sämre skick) kostar 2500kr i import om du inte hittar i sverige :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag är av åsikten att när man väljer strypt cykel så är chassie och vikt det mest intressanta. Effekten är ju som den är. Så välj en lätt cykel med bra chassiekomponenter. Kan du tänka dig en motard så är de nog minst tråkiga med effektbrist.

Sen får man också värdera hur länge man tänker ha cykeln? Är det så att man tänker kasta strypningen åt helvete när du får köra A eller är det en interimlösning till riktigt körkort är på plats? Och givetvis om du tänker köra med strypningen monterad?
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Kolla på 400cc 4-cylle hojarna. brukar producera allt från 55-70hk (beroende på hoj och årsmodell). finns bla honda "hornet" liknande, Suzuki Bandit, Yamaha FZR. eller så går du direkt på 400cc supersport hojarna. Honca CBR400RR. Kawasaki ZZR/ZXR400, Suzuki GSXR 400, Honda VFR400 (V4 på 400cc är smaskigt i ljud).

Det finns bra hojar i Polen för import, runt 10000kr styck eller billigare (om man vill ha i sämre skick) kostar 2500kr i import om du inte hittar i sverige :)

Med bortslipat ramnummer och sågspån istället för olja.
Glöm aldrig bort att stöldgods (med motorer) oftast skeppas till baltländerna.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Den 600 mila servicen kan du ofta göra själv när garantin har gått ut. Den är ofta bara en säkerhetskontroll och justering av kedja m.m.

Er 6 har förövrigt ganska långa service intervaller på tunga jobb såsom ventilerjustering m.m. ( tror det är 4200 mil).

Ducati monster är ganska dyr att äga om man vill sköta den efter boken med ventiljustering och kamremsbyte. Men skruvar man själv, då är inte dyr att äga.

Er 6 är ganska trevlig att köra strypt med sina vridstarka motor på låga varv. Strypningen består av en skruv / plåtbit och ev. En kabelbygel under sadeln som skall dras ur. Då ökar effekten från 48 HK till 72 HK. Toppfarten är kring 200 km/ h ostrypt, F modellen något snabbare.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Om du vill toura, kolla om det finns hårda väskor & hållare att köpa till den modellen du väljer, de är guld värda. Hondas 500 serie och er6 har baggagesystem som originaltillbehör. Bra hojar är de också. För mer bus, kika in på yamaha R3, ninja 300 eller duke 390. Yamahan är det närmaste man kommer en vass småkubiks sporthoj, men den är inte billig.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top