ABS + bankörning = dåligt?

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Du måste bli rätt snabb för att känna att ABS:en inte vore en fördel för att reducera krascher.

Vartefter du ökar farten så kan det vara så att ABS:en stiger in för tidigt för att bromsa "mjukt" medan en riktigt hård inbromsning ofta kan lyfta bakhjulet lätt, vilket ABS ska direkt motverka.
Den sista meningen håller jag inte med om. ABS ska motverka låst hjul. Ett litet lyft på bakhjulet kan göra bromsningen effektivare. Bra ABS-system tillåter bakhjulslyft i sport/race-läge åtminstone, inte för att det är coolt med stoppies, utan för att det är mer effektivt ibland.

Det var felet tror jag på ABS:en på min Street Triple, hojen hade ingen IMU och hade därför inte koll på lutning, så så fort den kände att bakhjulet snurrade fritt så gick ABS in.

Detta är det som är problemet när vi diskuterar ABS. Det är en så ofantligt mycket mer komplicerad grej idag än vad det var för bara 10-15 år sedan, då alla system var i princip på eller av.
 
Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

Top