Den sista meningen håller jag inte med om. ABS ska motverka låst hjul. Ett litet lyft på bakhjulet kan göra bromsningen effektivare. Bra ABS-system tillåter bakhjulslyft i sport/race-läge åtminstone, inte för att det är coolt med stoppies, utan för att det är mer effektivt ibland.Du måste bli rätt snabb för att känna att ABS:en inte vore en fördel för att reducera krascher.
Vartefter du ökar farten så kan det vara så att ABS:en stiger in för tidigt för att bromsa "mjukt" medan en riktigt hård inbromsning ofta kan lyfta bakhjulet lätt, vilket ABS ska direkt motverka.
Det var felet tror jag på ABS:en på min Street Triple, hojen hade ingen IMU och hade därför inte koll på lutning, så så fort den kände att bakhjulet snurrade fritt så gick ABS in.
Detta är det som är problemet när vi diskuterar ABS. Det är en så ofantligt mycket mer komplicerad grej idag än vad det var för bara 10-15 år sedan, då alla system var i princip på eller av.