ABS + bankörning = dåligt?

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Du måste bli rätt snabb för att känna att ABS:en inte vore en fördel för att reducera krascher.

Vartefter du ökar farten så kan det vara så att ABS:en stiger in för tidigt för att bromsa "mjukt" medan en riktigt hård inbromsning ofta kan lyfta bakhjulet lätt, vilket ABS ska direkt motverka.
Den sista meningen håller jag inte med om. ABS ska motverka låst hjul. Ett litet lyft på bakhjulet kan göra bromsningen effektivare. Bra ABS-system tillåter bakhjulslyft i sport/race-läge åtminstone, inte för att det är coolt med stoppies, utan för att det är mer effektivt ibland.

Det var felet tror jag på ABS:en på min Street Triple, hojen hade ingen IMU och hade därför inte koll på lutning, så så fort den kände att bakhjulet snurrade fritt så gick ABS in.

Detta är det som är problemet när vi diskuterar ABS. Det är en så ofantligt mycket mer komplicerad grej idag än vad det var för bara 10-15 år sedan, då alla system var i princip på eller av.
 
Nyheter
Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Top