ABSOLUT bästa supermotarden????

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
OK! Fattar, ordet snabbast är kanske inte det bästa! Men jag tänkte mig en helt hypotetisk situation då man är ute efter att sätta de absolut bästa varv tiderna på en given bana! Då en, säg duktig förare ska köra med olika maskiner, och det MÅSTE ge ett resultat! Bara EN maskin kan va bäst!
Jag är ute efter smidighet, karaktär, styrka…… jag fattar att snabbast är inte alltid bäst!!!

Till din fråga! Ja jag funderar starkt på att börja köra (tävla) !!!

du raffe är det du på bilden så förstår jag varför du ställer dom här frågorna:rolleyes: :pannkyss
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Aprilian hade jag valt. Annars är Husaberg och Husqvarna rätt nära men hade jag haft råd att köpa nytt så hade det blivit Aprilia.
 

tellskog

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Husaberg FS650, Aprilia RS250, Fiddy Motard
Nu kanske jag är lite partisk då jag ej provat Aprilian än. Men jag har kört hela LC4 programet, och Husa såklart och kan bara säga att Husan slår allt. Polaren får sin 5.5 snart då ska jag provköra och vem vet kanske ändrar uppfatting.

Kanske lite offtopic men hur är det med reservdelar/väntetider/priser osv på Aprilian. Eftersom det är en race maskin känns det som att någon gång kommer man att få renovera den och då vill man ju inte vänta i ett halvår på en kolv eller i det här fallet två.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Kanske lite offtopic men hur är det med reservdelar/väntetider/priser osv på Aprilian. Eftersom det är en race maskin känns det som att någon gång kommer man att få renovera den och då vill man ju inte vänta i ett halvår på en kolv eller i det här fallet två.

Man behöver tydligen ta ut motorn ur ramen bara för att ställa ventilerna på Aprilian, har inget emot att skruva men där går faan gränsen.

Köpte en flongny 640 år 2004, sålde den samma säsong, köpte min Husa i år, den stannar!!!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Man behöver tydligen ta ut motorn ur ramen bara för att ställa ventilerna på Aprilian, har inget emot att skruva men där går faan gränsen.

Köpte en flongny 640 år 2004, sålde den samma säsong, köpte min Husa i år, den stannar!!!

Även om den har en förmåga att läcka lite olja och få dess husse att köra för fort! :D
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Nu kanske jag är lite partisk då jag ej provat Aprilian än. Men jag har kört hela LC4 programet, och Husa såklart och kan bara säga att Husan slår allt. Polaren får sin 5.5 snart då ska jag provköra och vem vet kanske ändrar uppfatting.

.

Du kommer ändra uppfattning..:D
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Kanske lite offtopic men hur är det med reservdelar/väntetider/priser osv på Aprilian. Eftersom det är en race maskin känns det som att någon gång kommer man att få renovera den och då vill man ju inte vänta i ett halvår på en kolv eller i det här fallet två.

Förra året när hojen var ny så blev det en hel del vänta men nu sen det blev nya ägare till importören så har det fungerat bra, inte behövt vänta länge på nåt sen dess, ofta inom en vecka och som mest 2-3 kanske när inte importören haft det hemma, klart acceptabelt.
 
Last edited:

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Jämshög
Hoj
Gasgas EC300 05
Förra året när hojen var ny så blev det en hel del vänta men nu sen det blev nya ägare till importören så har det fungerat bra, inte behövt vänta länge på nåt sen dess, ofta inom en vecka och som mest 2-3 kanske när de inte haft det hemma, klart acceptabelt.

Nu är jag helt opartisk men jämför det mot många KTM och Husa Åf dom skickar så du har delarna i brevlådan dagen efter du beställer.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Man behöver tydligen ta ut motorn ur ramen bara för att ställa ventilerna på Aprilian, har inget emot att skruva men där går faan gränsen.

Köpte en flongny 640 år 2004, sålde den samma säsong, köpte min Husa i år, den stannar!!!

Fast å andra sidan så ska du inte kolla ventilerna förräns du byter kolvar och då lär du ändå plocka ur motorn, alla mina ventiler var inom intervallen när jag bytte.

Det är trångt på bakre cylindern men vill man så kan man kolla ventilerna utan att lyfta ner motorn, men som sagt det behövs inte. Det går att justera också, alla utom insugsventilerna på den bakre som jag tror kan bli lite väl avancerat, enklare ta ner motorn isf. :)
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Nu är jag helt opartisk men jämför det mot många KTM och Husa Åf dom skickar så du har delarna i brevlådan dagen efter du beställer.

Tiderna jag gav var när handlaren inte har det på hyllan men självklart är det bättre om det går fortare, jag tycker ändå det är acceptabelt. :)

Just nu håller förresten KTM på att flytta sitt lager så om du vill ha något som inte handlarna har på hyllan så lär du få vänta länge, det är många som redan gör det.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Nu är jag helt opartisk men jämför det mot många KTM och Husa Åf dom skickar så du har delarna i brevlådan dagen efter du beställer.

Husa kan jag väl inte svara för men KTM tar minsann god tid på sig också och har gjort sen jag köpte min i januari... :3freak
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Den här frågan måste ju vara kopplad till _vad_ hojen skall användas till:
Smiska på motardtävlingar; Aprilia
Men för gata: Något större med längre serviceintervall :tummenupp
En LC8 eller varför inte en svensk twin :D
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
aprillia 5.5 smiskar husa.
Bara det att de kostar att både köpa, äga o underhålla.

Kolvbyta är väll redan runt 60h? samt då äre dubbelt o byta mot husa oxå vilket svider rätt bra i plånkan om man kör rätt mkt gata.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
aprillia 5.5 smiskar husa.
Bara det att de kostar att både köpa, äga o underhålla.

Kolvbyta är väll redan runt 60h? samt då äre dubbelt o byta mot husa oxå vilket svider rätt bra i plånkan om man kör rätt mkt gata.

Det beror på vart man kollar, i de allra första handböckerna som gick att ladda ner stod det 60h men efter det har det stått 90h så vitt jag vet.

Visst är den lite dyrare men med tanke på vad man får för pengarna är jag förvånad att det inte skiljer mer i pris. ;)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top