ABSOLUT bästa supermotarden????

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
aprillia 5.5 smiskar husa.
Bara det att de kostar att både köpa, äga o underhålla.

Kolvbyta är väll redan runt 60h? samt då äre dubbelt o byta mot husa oxå vilket svider rätt bra i plånkan om man kör rätt mkt gata.

Kom på en sak till föresten.

Service-intervall Husaberg 5 tim, Aprilia 15 tim.:tungan


En annan sak, de här med kolvbyte.
Kan man inte bara göra ett komp-test och där igenom se om kolvarna behöver bytas eller ej?:confused:

De kanske inte alls behövs vid 90 tim. Då gör man det bara vid 105, 120, 135 osv tills man ser att det börjar bli dags, eller???:va
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
En annan sak, de här med kolvbyte.
Kan man inte bara göra ett komp-test och där igenom se om kolvarna behöver bytas eller ej?:confused:

De kanske inte alls behövs vid 90 tim. Då gör man det bara vid 105, 120, 135 osv tills man ser att det börjar bli dags, eller???:va

Det handlar inte bara om kompressionen, det är utmattning mm också så väntar man alldeles för länge kan kolven spricka tex med mindre bra följder. Däremot är jag övertygad om att kolvarna går betydligt längre än vad tillverkarna anger, de lär ju ha en viss säkerhetsfaktor inräknad i det hela, någon får vara försökskanin för att ta reda på var gränsen går.. ;)
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Service-intervall Husaberg 5 tim, Aprilia 15 tim.:tungan

Byta olja går på max nån min, klyva motorn tar Tid, jobbigt o Dyrt.
Hade gärna haft en 5.5 men det kostar för mkt för mig, båda att köpa samt hålla igång o serva (då menar jag inte bya olja/kolla ventiler)

Så husa tkr jag är ett bra alternativ, lite billigare o köpa, äga o serva.
Och lite rör den ju på sig :)
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Det här har säkert sagts i åtskilliga trådar redan. Men på nyare husor så är det olja+filter var 15:e timma. Hur långt mellan ventiljustering, kolvbyte, lagerbyte mm är det då?

Mvh
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
560:in är ren Race, så då får du köpa en 525 Exc, och bygga vidare på den, om du skall köra gata.
//J
Inte helt korrekt. Ring KTM och beställ CoC-intyg -> lv-reg, förregga hos VV, köp allt som behövs, bygg och beställ sen tid för registreringsbesiktning. Klart !!! En hel del jobb och pengar men det går.
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
SXV:n verkar vara grymmast.
MEN måste man inte plocka ner motorn från ramen vid ventiljustering:skrämd
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
SXV:n verkar vara grymmast.
MEN måste man inte plocka ner motorn från ramen vid ventiljustering:skrämd

V.v läs mitt inlägg http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3018454&postcount=31

Byta olja går på max nån min, klyva motorn tar Tid, jobbigt o Dyrt.
Hade gärna haft en 5.5 men det kostar för mkt för mig, båda att köpa samt hålla igång o serva (då menar jag inte bya olja/kolla ventiler)

Så husa tkr jag är ett bra alternativ, lite billigare o köpa, äga o serva.
Och lite rör den ju på sig :)

Man behöver inte klyva motorn för att byta kolvar, det räcker med att lyfta toppen, dessutom behöver inte lagren bytas, så vettefan om det skiljer så mycket på en 100-timmars renovering på en Husa och en Aprilia.
 
Last edited:

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
De kanske inte alls behövs vid 90 tim. Då gör man det bara vid 105, 120, 135 osv tills man ser att det börjar bli dags, eller???:va

Vem som inte tävlar, river av topparna vid 90h, säger nä det går att köra lite till, efter nästa körning river av dem igen och kollar läget osv... Låter ju helt galet!

Jag vidhåller att Husa är bättre än Aprilian för den som inte tävlar, utan mekar och betalar själv. Husan är billigare att köpa,äga samt enklare att meka med. Vikt/effekt är snarlik, men Husan är över 15 kg lättare :tummenupp
 
Last edited:

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Vem som inte tävlar, river av topparna vid 90h, säger nä det går att köra lite till, efter nästa körning river av dem igen och kollar läget osv... Låter ju helt galet!
Nu va de väl inte så jag sa, utan jag frågade om det räkte med ett komptest, och de gör man ju på ca 1 min. Bara skruva ur stiften och kolla.

Men så va ju inte fallet, så de spelar ingen roll.

Jag vidhåller att Husa är bättre än Aprilian för den som inte tävlar, utan mekar och betalar själv. Husan är billigare att köpa,äga samt enklare att meka med. Vikt/effekt är snarlik, men Husan är över 15 kg lättare :tummenupp
...och ca 10-15 hk svagare.:tummenupp
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Nu va de väl inte så jag sa, utan jag frågade om det räkte med ett komptest, och de gör man ju på ca 1 min. Bara skruva ur stiften och kolla.

Men så va ju inte fallet, så de spelar ingen roll.

...och ca 10-15 hk svagare.:tummenupp

Precis det är riva som gäller.

Min poäng är att förhållandet mellan vikt och effekt är snarlik, men att Husan är mkt lättare, vilket jag ser som ett plus.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Vikt är prestandadödaren nummer ett. En lättare hoj är smidigare osv osv.
Jag skulle vilja vända på argumentet, varför skulle man vilja ha en tyngre hoj?
I just detta fallet handlar de om knappast märkbara 10-15 kg för att få en hoj som är 100ggr snyggare och har en motorkarraktär som är nåt i hästväg.

Hela hojen är ju unik i sitt slag, med nytänkande vad gäller både motor, ram och chassie. Husan ser ut som vilken annan motard som hellst, det gör verkligen inte Aprilian.

Dessutom så säger alla jag har pratat med som provat båda två att Aprilian är vassare.

Plus att den har 180-bakdäck:yoparty bara en sån sak:D .
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
I just detta fallet handlar de om knappast märkbara 10-15 kg för att få en hoj som är 100ggr snyggare och har en motorkarraktär som är nåt i hästväg.

Hela hojen är ju unik i sitt slag, med nytänkande vad gäller både motor, ram och chassie. Husan ser ut som vilken annan motard som hellst, det gör verkligen inte Aprilian.

Dessutom så säger alla jag har pratat med som provat båda två att Aprilian är vassare.

Plus att den har 180-bakdäck:yoparty bara en sån sak:D .

Det är bra att du är nöjd med din hoj, jag är oxå nöjd med min och jag valde bort Aprilian pga dem skäl som jag har tagit upp tidigare.

Tror inte vi kommer så mkt längre i den här disskutionen, vore kul att höra vad trådskaparen tänker välja... Förmodligen varken Husa eller Apan :D
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Det är bra att du är nöjd med din hoj, jag är oxå nöjd med min och jag valde bort Aprilian pga dem skäl som jag har tagit upp tidigare.

Tror inte vi kommer så mkt längre i den här disskutionen, vore kul att höra vad trådskaparen tänker välja... Förmodligen varken Husa eller Apan :D
Japp, vi har olika åsikter om detta, och de som skiljer oss åt är att du har fel:tungan . (OBS skojar bara)
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Även om den har en förmåga att läcka lite olja och få dess husse att köra för fort! :D

Ja den var lite fjantig i början, som en nervös valp.
Men nu är den en riktig attackjycke och husse får hålla i sig! :D
 
Last edited:

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Herregud.

Servicen är ingen jättestor skillnad på någon av hojarna ni nämner & hur man servar dom beror mer på hur man använder & hur dom sköts i övrigt än vad som står i en bok.

Ingen hoj är heller speciellt överlägsen ngn annan. Iaf inte till den grad att skiten bakom styret fortfarande är det som avgör mest.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top