AC till DC omvandlare från TEMU

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Att det blev 1N4007 beror på att jag har såna hemma till likriktning i gitarrförstärkare men 1000V är väl att ta i https://www.electrokit.com/1n4007-do-41-1000v-1a

Sen vet jag en forummedlem som bara kopplat in LED-baklyset i form av en sån där enduroskärm med lyse på AC och det har funkat det med, men jag valde som sagt att sätta en diod innan lyset. LED-lyset lär väl då lysa på halva vågen, sen hur bra det är med AC till lysdioder vet jag inte så jag valde att likrikta innan.

Som Comeback skriver lär väl TEMU prylen funka men tycker det är ju lite overkill istället för en diod för 1.25 kr.

Fram valde jag en lampa som funkade med både AC och DC, troligtvis har väl den lampan inbyggd likriktning.
Med dom i det närmaste försumbara kostnaderna för några elektroniska komponenter (4 dioder i en likriktarbrygga) så misstänker jag att allt fler LED-lysen kommer levereras med inbyggd likriktare. Det enklaste och billigaste sättet slippa supportsamtal och reklamationer.
En diod och ett motstånd har jag själv satt i kopplingsledningen mellan trampcykelns navgenerator i framhjulet och LED-bakljuset.
(Det finns batteri i Bakljuset men slipper använda batteriet med den här lösningen.)
Blinkar när jag går med cykeln (det är ju halvvågslikriktning) men när jag cyklar tror jag inte det blinkar.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Sen vet jag en forummedlem som bara kopplat in LED-baklyset i form av en sån där enduroskärm med lyse på AC och det har funkat det med, men jag valde som sagt att sätta en diod innan lyset. LED-lyset lär väl då lysa på halva vågen, sen hur bra det är med AC till lysdioder vet jag inte så jag valde att likrikta innan.

Som Comeback skriver lär väl TEMU prylen funka men tycker det är ju lite overkill istället för en diod för 1.25 kr.

Fram valde jag en lampa som funkade med både AC och DC, troligtvis har väl den lampan inbyggd likriktning.
Jag tror att många färdiga LED-belysningar har en inbyggd diodfunktion.
Ser man på specarna för själva lysdioderna så är det många som inte klarar en bakspänning högre än ca 5V.
Men att säkra upp med en diod är ju enkelt, och man förlorar ingenting i praktiken vad gäller ljusstyrka (om vi pratar bak/bromsljus och blinkers).
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top