Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
..........
Med dom i det närmaste försumbara kostnaderna för några elektroniska komponenter (4 dioder i en likriktarbrygga) så misstänker jag att allt fler LED-lysen kommer levereras med inbyggd likriktare. Det enklaste och billigaste sättet slippa supportsamtal och reklamationer.Att det blev 1N4007 beror på att jag har såna hemma till likriktning i gitarrförstärkare men 1000V är väl att ta i https://www.electrokit.com/1n4007-do-41-1000v-1a
Sen vet jag en forummedlem som bara kopplat in LED-baklyset i form av en sån där enduroskärm med lyse på AC och det har funkat det med, men jag valde som sagt att sätta en diod innan lyset. LED-lyset lär väl då lysa på halva vågen, sen hur bra det är med AC till lysdioder vet jag inte så jag valde att likrikta innan.
Som Comeback skriver lär väl TEMU prylen funka men tycker det är ju lite overkill istället för en diod för 1.25 kr.
Fram valde jag en lampa som funkade med både AC och DC, troligtvis har väl den lampan inbyggd likriktning.
En diod och ett motstånd har jag själv satt i kopplingsledningen mellan trampcykelns navgenerator i framhjulet och LED-bakljuset.
(Det finns batteri i Bakljuset men slipper använda batteriet med den här lösningen.)
Blinkar när jag går med cykeln (det är ju halvvågslikriktning) men när jag cyklar tror jag inte det blinkar.
Last edited: