Adapter till radial-ok

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Så sant men då blir det en helt annan budget som man ska ha.... Men rätt tänkt!
Nä, troligen billigare än att trixa ihop nya ok, låta tillverka adapter, nya skivor och bromspump. Komplett R6 gaffel från skroten eller blocket kanske 6.000:-
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Nä, troligen billigare än att trixa ihop nya ok, låta tillverka adapter, nya skivor och bromspump. Komplett R6 gaffel från skroten eller blocket kanske 6.000:-
Om man inte har egen verkstad och själv kan rita/konstruera så blir kostnaden bara för det tämligen hög. Ninja 650 är knappast så speciell att det lönar sig att kasta pengar på den.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om man inte har egen verkstad och själv kan rita/konstruera så blir kostnaden bara för det tämligen hög. Ninja 650 är knappast så speciell att det lönar sig att kasta pengar på den.
Jag skulle väl sträcka mig så långt att säga att flexet i bromsoken inte är relevant att pyssla med att få bort, det är ju inte direkt en knivskarp hoj, så jag tror att alla andra delar i hojen flexar så mycket att det lilla flexet i bromsarna garanterat försvinner i mängden.
Bromsarna från fabrik är hyfsade, vill man göra känslan bättre tror jag det ger många gånger mer att först testa andra bromsbelägg, sedan bättre slangar och pump, och bättre axialok, och on man fortfarande inte är nöjd, en zx636. :hihi
För en annan gaffel gör ju inte ramen eller svingen styvare.
 

shirra

Medlem
Gick med
29 Aug 2018
Ort
Vittsjö
Hoj
FZ6
Förmodligen så blir de att jag köper axial ok som är 4 kolv och sedan fixar nån adapter till dessa.
Blir billigast så och som någon tidigare skrev så är inte hojen så speciell. Men enormt rolig o köra!
 

shirra

Medlem
Gick med
29 Aug 2018
Ort
Vittsjö
Hoj
FZ6
Glömde fråga om de va nån i Skåne trakten som kunde hjälpa mig med att tillverka adaptern
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Börja med att mäta noga.
CC skruvhål, mått till skivan osv.
Sedan kollar du om det inte finns färdiga ok som passar utan adapter.
Brembo, Bybrem, Nissin, Tokico??? m fl har säkert något som funkar.
Byt sedan slangarna och huvudcylindern på samma gång.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det borde finnas fler som fixat eftersom det är en vanlig och populär modell utomlands. Borde finnas bättre grejer som passar på original om de är dåliga
 

shirra

Medlem
Gick med
29 Aug 2018
Ort
Vittsjö
Hoj
FZ6
Det borde finnas fler som fixat eftersom det är en vanlig och populär modell utomlands. Borde finnas bättre grejer som passar på original om de är dåliga
Kan hålla med men jag hittar faktiskt inte mycke på nätet tyvärr, kunde inte ens hitta en färdig CAD ritning.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Kan hålla med men jag hittar faktiskt inte mycke på nätet tyvärr, kunde inte ens hitta en färdig CAD ritning.

Nu har jag inte läst allt som skrivits här. Men vad är det som är dåligt med nuvarande bromsar. Borde finnas bättre grejer som passar på original fästpunkter.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Jag tolkar det som att mittersta kitet passar alla dessa hojar.
Kawasaki:
ER6f/n – ’06~’15
Versys 650 – ’06~’14
ZR750 Zephyr – ’96 Onwards
ZR7 + ZR7S ’99~’04
KLV1000 – ’04~’05
ZR1100 Zephyr – ’96~’02
Suzuki:
GSX600F – ’98~’06
GSF600 Bandit 600 / 650 – ’00~’06
DL650 V-Strom – ’04~’15
SV650 + Gladius – ’99~’15
GSX750F – ’98~’06
GSX750 (Inazuma) – ’98~’03
DL1000 V-Strom – ’02~’10

Med tanke på priset kan man väl iofs lika gärna köpa ok och/eller bromsskivor från ISR.
Men jag gissar baserat på den länken följaktligen att man kan söka efter "upgrade brakes" till vilken som helst av dessa hojar.
Alternativt, några av de hojarna verkar ha fyrkolvsok som vad jag förstår borde passa bolt on på ER6. Men man måste ju då även beakta storleken på kolvarna.

Ja kan naturligtvis ha gjort en feltolkning.

Vidare har jag sett att hojen fick bättre bromsar 2019, passar kanske oken från 2019 på de äldre modellerna?

Till SV650 som verkar passa säljs dessa adaptrar
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top