Diametern på skruvhålen är 8mmVad är avstånd mellan skruvhålen? Vad är skivdiameter?
Från ena skruvhålets ytterkant till den andra är det 63mm
Broms skivan är på 300mm
Diametern på skruvhålen är 8mmVad är avstånd mellan skruvhålen? Vad är skivdiameter?
Borde vara 65mm - det är iaf ett av de hålavstånd som bla Brembo har på sina ok. Om du letar begagnat så är det troligen ett ganska vanligt mått ( ex har min BMW från 2006 det måttet - men 320 skivor)Diametern på skruvhålen är 8mm
Från ena skruvhålets ytterkant till den andra är det 63mm
Broms skivan är på 300mm
Har en bra deal på ett par ok från en fireblade. Den ska ha bromsskivor på 296mm. 4 kolvs såklart.Borde vara 65mm - det är iaf ett av de hålavstånd som bla Brembo har på sina ok. Om du letar begagnat så är det troligen ett ganska vanligt mått ( ex har min BMW från 2006 det måttet - men 320 skivor)
(jag tolkar det måttet du angivit som måttet mellan hålens centrumlinje)
...och behov av nya gaffeltätningar? ?Min son har radialmonterat fyrkolvsok på sin.View attachment 492014
Nee, det är ingen olja alls i den gaffel, bara smörjfett. Dom la krutet på bromsoket....och behov av nya gaffeltätningar? ?
Inget av det på bilderna är radialmonterade ok, men det kanske inte var meningen? En mekanisk verkstad kan säkert fräsa adaptrar åt dig, men räkna med en rätt rejäl slant om de dessutom ska mäta upp och göra designen.Hej allihopa
Har fått hem mina broms ok som kommer från en fireblade.
Min fråga är hur ritar man eller gör man för att få till en adapter till dessa?
Vet inte riktigt vart jag ska börja nånstans.....
Finns de någon i Hässleholmstrakten så är det ju kanon för jag bor här osså
Nej jag bestämde mig för axial ok efter diskussioner här på forumet.Inget av det på bilderna är radialmonterade ok, men det kanske inte var meningen? En mekanisk verkstad kan säkert fräsa adaptrar åt dig, men räkna med en rätt rejäl slant om de dessutom ska mäta upp och göra designen.
Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
Bra val! Är måtten bara tillräckligt exakta duger oftast en måttsatt skiss på papper.Nej jag bestämde mig för axial ok efter diskussioner här på forumet.
Jag vill helst göra så mycke som möjligt själv eller få hjälp från folk på detta forum.
Har inte råd att punga ut en massa pengar till en verkstad utan tanken är att kunna bygga detta med en begränsad budget.
Det ser OK (ha-ha) ut!Är inte världens bästa fotograf men har jag placerat oket någorlunda rätt?
HahahahDet ser OK (ha-ha) ut!
Tejpa/limma fast en kartongbit som är ungefär som du tror att den ska se ut på oket, håll sen oket där du vill ha det och rita/märk sen.Hahahah
Men en dum fråga.... Hur fan håller ni oket samtidigt som ni ska rita mot en pappersbit.
Man behöver fan 4 händer!!
Du kan såga till ett par träkilar o köra in på vardera sidan av skivan o beläggenHahahah
Men en dum fråga.... Hur fan håller ni oket samtidigt som ni ska rita mot en pappersbit.
Man behöver fan 4 händer!!
Dessa oken från fireblade är nog bra mycke bättre än de jag har idag. Axial oken har ju tyvärr inte utvecklats lika mycket som radial oken.Jämför med hur det ser ut innan bytet - beläggen skall ligga mot skivan på samma sätt - ung. såhär - dvs kant i kant med skivans perifieri
View attachment 492662 o skivan skall löpa mitt i "urtaget" för beläggen i oket.
BTW - det där är ganska gamla ok? Fireblade fick radialmonterat redan 2003, funderar bara på om de är bättre än de oken du redan har - som är minst 15 år yngre
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|