Adventure, rally, GPS offroad kåpa eller vad man nu ska kalla det

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Här kommer ett förslag på lila grafik, dock bara ritat med bläckpenna på nuvarande mall. Eventuellt kan man kanske flytta upp grafiken något men då hamnar den högre än den lila tanken.

Nu är kåpan testkörd då det är första dagen med bar väg och vackert väder så mallen är bortplockad just nu. Lite turbulens men inte farligt, svårt att säga om det var mer turbulens än med lilla original kåpan runt lyset.


20220417_122607.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag gjort en design med ungefär motsvarande mönster som grafiken på hojen har.

Detta är nog det vettigaste hittils20220417_210935.jpg20220417_210947.jpg
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Snyggt! Den lila detaljen på kåpan blev kanon!
En möjlighet är kanske att låta den i nuläget vita överdelen förbli svart/omaskerad. Svarta kåpglas har ju i alla fall jag haft några genom åren…
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Snyggt! Den lila detaljen på kåpan blev kanon!
En möjlighet är kanske att låta den i nuläget vita överdelen förbli svart/omaskerad. Svarta kåpglas har ju i alla fall jag haft några genom åren…
<------
Jag tänkte också den tanken, men jag vet med mig att jag är kass på design/färgsättning så jag tänkte inte komma med fler synpunkter, det är ju inte jag som ska bli nöjd med resultatet.
(jag hade nog kört omkring med hela kåpan svart, nöjd med funktionen)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har också funderat på svart överdel överdel men tror ändå att vit överdel passar bättre, dock kan det bli så att den får bli svart men det beror på hur det går att sträcka vinylen i topp av kåpan där den böjer på mitten och framåt. Ska få dekalen tryckt på nån lite bätte vinyl som lättare ska gå att sträcka med att värma så vi får se hur det går.

Ofta är det ju små detaljerna som gör skillnaden på resultatet i detta fall var det nog värt besväret att göra den lila grafiken då den gjorde skillnad i detta fall.

Är ju bra att ni tycker till, det ger ju idéer. Sen är det ju inte alltid att man tycker samma men som sagt det kan göra att man får nya infallsvinklar som tex i detta fall den lila grafiken, annars hade den nog bara blivit vit och grön.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Efter mycket om och men och ca 2 tim är dekaler på plats.

Området som jag trodde skulle vara värst i överkanten gick lättast. Nån liten bubbla är det men blev ändå helt okej. Absolut värsta jobbet var stt skära kanten för man vill ju ha dekalen en liten bit in på plasten.

Nu ska jag ut i garaget och måla fästjärnet och se om jag hittar lite snyggare skruvar.

20220420_170042.jpg
 

notrightrider

Only dimly aware of a certain unease in the air
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Fantastiskt snyggt jobb.
Länka från SOE över till denna tråden så kommer du få dela ut kölappar till alla ute på gatan som vill malla sin hoj hos dig och få en lika snygg kåpa till sin adventureräser.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Absolut värsta jobbet var stt skära kanten för man vill ju ha dekalen en liten bit in på plasten.
Skalpellblad fäst på en träbit med en lagom tjock distans (tunn bricka?) så får du jämn distans runt hela kanten

En rundad träpinne är bäst för att runda hörnen snyggt
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fantastiskt snyggt jobb.
Länka från SOE över till denna tråden så kommer du få dela ut kölappar till alla ute på gatan som vill malla sin hoj hos dig och få en lika snygg kåpa till sin adventureräser.

Ha ha, frågan är hur bra timmpenning man har av att tillverka kåpor?

Material kostnaden för denna kåpa bedömmer jag till max 500 kr med allt men vi ska nog inte fundera på att ha betalt för timtiden?

Jag får nog lägga upp en tråd på SOE också.

Skalpellblad fäst på en träbit med en lagom tjock distans (tunn bricka?) så får du jämn distans runt hela kanten

En rundad träpinne är bäst för att runda hörnen snyggt

Jag funderade på nåt liknande men kruxet är ju att kåpan inte riktigt är 100% jämn. Två verktyg skulle nog varit bra, ett med längre stödyta för rakare delarna för att ta bort lite små hack och sen en rund för snävare radier.


Nu är fästjärnet målat så imorgon blir det nog att montera med det hela med insexskruvar med rundat skalle. Får vid tillfälle köpa M5 insex med rundad skalle till panelen och ramkulan.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då får ni ge mig dommen, inte hundra prefekt men jag vågar ändå visa upp den I solljus? Med tanke på vad man brukar se på bla blocket så är nog denna kåpa hyfsat bra ändå. Vet inte riktigt men jag skulle nog nästan till och med våga men på att kalla den unik?

Färgmatchningen av det gröna var svår och den skulle ha varit något grönare, har några mindre bubblor i dekalen men på det stora hela ändå okej.

Är ändå nöjd nu hoppas jag bara på att dekalen sitter kvar då man egentligen ska speciell vinyl att klistra på fet plast men om man får byta dekalen nån gång då och då är väl inte hela världen.

Som sagt var ju inte tänkt att det skulle bli nåt kåpbygge men som ofta spårar det ju ur då jag ger mig in på nåt?

Lite dåliga bilder då skuggan från styret hamnar på den lila grafiken20220421_092439.jpg20220421_092802.jpg20220421_092736.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Detta med att vara sjuk och sitta och googla sätter ju griller i huvudet? Har funderat på detta med turbulens och googlat lite kåpor och då hittade jag denna svindyra sak till kåpa https://store.gammazinken.net/epages/161079.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/161079/Products/SM6010250

Denna kåpa verkar ju "väldigt lätt" att göra, en aluminiumprofil för 50 kr från Amazon, M6 T-mutter och skruv, lite aluminium plattstång, lite alumium rundstång och en bit polycarbonat verkar allt som behövs. Sen kan man ju kanske fundera på om man vill ha nytt lyse.

Nån som har nån uppfattning om detta kan vara en bra konstruktion? Den är ju väldigt enkelt mot att bygga upp sidor av tex aluminium plåt och lätt att anpassa hur man vill med att flytta och skruva om och av grejer? Verkar vara 20x20 profil den bygger runt då skruvsatsen på sidan har M6 skruv 40x40 profiler verkar ha M8 skruv.

I mitt fall skulle jag i sånt fall dit med fäste för original hastighetsmätare med kontrollampor, USB-uttag och Ram-kula till GPS:en. Sen funderade jag på om en eller två uppsättningar med projektor ljus som dessa https://ebutik.nccr.se/belysning/framlykta/shin-yo-projektionsljusstralkastare-parvis-h3 skulle ge bättre ljus än original lyset. Nu är det ju oftast ljust under hojsäsonen här i norr men bra ljus skadar väl inte att ha om nu dessa lysen kan tänkas ge bätte ljus.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Detta med att vara sjuk och sitta och googla sätter ju griller i huvudet? Har funderat på detta med turbulens och googlat lite kåpor och då hittade jag denna svindyra sak till kåpa https://store.gammazinken.net/epages/161079.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/161079/Products/SM6010250

Denna kåpa verkar ju "väldigt lätt" att göra, en aluminiumprofil för 50 kr från Amazon, M6 T-mutter och skruv, lite aluminium plattstång, lite alumium rundstång och en bit polycarbonat verkar allt som behövs. Sen kan man ju kanske fundera på om man vill ha nytt lyse.

Nån som har nån uppfattning om detta kan vara en bra konstruktion? Den är ju väldigt enkelt mot att bygga upp sidor av tex aluminium plåt och lätt att anpassa hur man vill med att flytta och skruva om och av grejer? Verkar vara 20x20 profil den bygger runt då skruvsatsen på sidan har M6 skruv 40x40 profiler verkar ha M8 skruv.

I mitt fall skulle jag i sånt fall dit med fäste för original hastighetsmätare med kontrollampor, USB-uttag och Ram-kula till GPS:en. Sen funderade jag på om en eller två uppsättningar med projektor ljus som dessa https://ebutik.nccr.se/belysning/framlykta/shin-yo-projektionsljusstralkastare-parvis-h3 skulle ge bättre ljus än original lyset. Nu är det ju oftast ljust under hojsäsonen här i norr men bra ljus skadar väl inte att ha om nu dessa lysen kan tänkas ge bätte ljus.
Känns som att en sån konstruktion tar rätt bra med stryk när du börjar hänga på grejer och utsätter för vibrationer dom flesta rallytorn brukar ju vara rätt biffiga i infästningen till styrhuvud oavsett om det är grova klämmor runt eller gängat i det. senaste åren känns som det är kolfiber istället i dom för alu kanske av den anledningen ?
 

Bifogat

  • 457866C2-987A-4806-BBF5-EF8E5182DDC6.png
    457866C2-987A-4806-BBF5-EF8E5182DDC6.png
    2.1 MB · Visningar: 17

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Givetvis så ska man ju ha rejält stadigt där man fäster det hela, skull jag bygga nåt sånt här så skulle jag nog har väl tillpasssade klämmor runt styrhuvudet att fästa tornet i. Infästningen kräver ju lika mycket oavsett om tornet är av aluminium eller nåt annat, tänker mer hur mycket 20x20 profilen håller men den håller nog en del, vill man biffa till det kan man ju gå upp till en 40x40 mm profil med M8 skruv.

Har funderat lite till och från på detta med rally torn och om man skulle göra ett torn med sidor av 3 mm aluminiumplåt som skruvas ihop med distanser antingen av aluminium eller stål, dock så verkar ju fördelen med en skena att det mesta blir justerbart och ombyggnad på ett helt annat sätt än om man bygger ett torn.

I mitt fall så skulle tornet få bära vikten av, hastighetsmätaren, framlampa, LED-blinkers, USB-uttag och en Garmin Montana 700i GPS. Visst blir det lite vikt men så farligt tunga grejer är ju inte detta.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är jag inne på en rally kåpa 2.0, har haft lite turbulens som är irriterade om jag sitter och kör och crosshjälm på lig vilket jag för det mesta brukar ha då jag kör denna hoj. Ett hål i rutan minskade turbulensen men idag på morgonen har jag tagit tag i problemet och är på gång med en ny version 2.0.

Tanken är att dela kåpan till en underdel runt lyset och som täcker kablage mm och en ruta eller "rutdel" som sla gå att byta ut om man åker på turbulens eller annat elände.

Har lite snabbt grovt tillverkat en ny underdel, delen under lyset, gick hyfsat fort då man kan ha min första kåpan som mall. Det återstår dock att slipa till profilerna på kanterna mwm det får vara så länge.

Fortsatte med att projektera rutan som jag dessutom tänkte göra vinklingsbar så man kan justera lutningen då jag starkt misstänker att den raka rutan är boven till turbulensen.

Så här ser det hela ut just nu med en grov papp mall till ruta. Tanken är att pivot punkten för rutan ska bli en skruv vid den svarta fläcken vid på sidan.

20240413_105923.jpg20240413_105603.jpg
20240413_110007.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Skulle gå ik och dricka kaffe men det gick ju sådär, kunde inte hålla mig utan sågade till rutan grovt och värmde till den.

Verkar väl ändå ut halvlovade ut, en hel del kvar att göra men någorlunda som jag tänkte blir det. Hojen blir ju inte snygg med mycket bakåtlutande rutan men funderar på att om man kan göra snabbjustering och bara ha skruvar med vred på sidorna för justering.

Men nu får det bli kaffe och en paus innan det blir nån fortsättning med detta.

20240413_120533.jpg20240413_120415.jpg20240413_120404.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Igår testade jag kåpan 2.0 i nån form av minde vetenskapligt test men det är märkbar skillnad på hur man vinklar rutan. Helt klart minskar turbulensen då man vinklar rutan bakåt och ökar då man rätar upp den men jämfört med version 1.0 så är det märkbart mindre turbulens

Vinkeln på bilden är den som verkar vara behövs för att bli av med turbulensen dock blir det ju inte lika snyggt som en mer stående ruta men i detta fallet får nog funktionen då först. Kapade av nederkanten på rutan lite för att få mindre "näsa" ovanför lyktan och se. Har jag putsat till konturerna på de två delarna och allt rensades från maskeringstejp.

Nu ska jag kolla upp så dekalen jag lät trycka förra gången täcker även denna kåpa men jag tror det så då blir det att beställa en ny dekal.

Då man har vinkeln mått och liknande så skulle man nog kunna göra en snyggare kåpa i glasfiber men frågan är ju den hur en glasfiberkåpa klarar smällar och sånt som det blir på denna typ av hoj. Fort har det tagit i nåt mindre träd eller så har man lagt den mot nåt mindre bra underlag. Fast en glasfiberkåpa går ju att plasta ihop igen om den går sönder.

20240413_145123.jpg
20240414_113506.jpg20240414_113448.jpg
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Tror säkert du har rätt med minskad turbulens med en mer nedvinklad ruta men jag killgissar på att det blir rätt mycket giljotinvarning med den lutningen Tar det stopp kan det bli lite otrevligt kanske?
Brukar ju hända ibland när man åker offroadhoj :-/
Kul projekt annars,turbulensdiskussioner är ju ett rätt vanligt förekommande ämne på div
adventureforum.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tror säkert du har rätt med minskad turbulens med en mer nedvinklad ruta men jag killgissar på att det blir rätt mycket giljotinvarning med den lutningen Tar det stopp kan det bli lite otrevligt kanske?
Brukar ju hända ibland när man åker offroadhoj :-/
Kul projekt annars,turbulensdiskussioner är ju ett rätt vanligt förekommande ämne på div
adventureforum.

Risken för gilotinering är nog minimal med tanke på att "rutan" är justerbar och bara ledad på sidorna och sitter inte hårdare är att den justeras med en hand under färd, så flyger man in i rutan kommer den garanterat att vika sig framåt. Även att jag tillverkat i nylonplast ser jag som en fördel då den inte är hård utan även kan vika sig vid eventuella krascher eller marksyningar.

Vill man kan man sänka den genom att räta upp rutan så den står rakt upp ungefär som version ett av kåpan men då får man rutan några cm framför underdelen med lyset. Detta kan säkert vara bra i vissa fall om det är trång eller man vill öka på synfältet framför hojen maximalt.

Fördelen med denna version 2.0 är ju den utbytbara överdelen, eller rutan. Jag är lite sugen på att testa göra en till ruta som monteras rakare men då fortsätta experimentera med hål i rutan och "vindstyrare" på baksidan av rutan. Jag är kanske övertygad att man skulle lyckas men att det kommer att krävas ganska många rutor med olika utforming på hål vindstyrare innan man är är utan turbulens.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är version 2.0 klar eller egentligen är nog versionen 1.2. Har tagit tid att få dekalerna men med tanke på priset är det förståeligt, tyvärr så stämmde färgen dåligt då den nya dekalen är tryckt på en annan vinyl så den blev väldigt grön vilket syns på bilden. Kapade iställlet ner min första kåpa och monterade den vinklingsbara "rutdelen" på den.

pPassade även på att göra ett nytt fäste för GPS:en då ett rörfäste gör att jag enkelt kan flytta fästet mellan KLR:en, Trajan och GSX:en. Eventuellt blir det ett nytt fäste med vridbar axel med snabblåsning där GPS:en monteras för att kunna ändra vinkeln vid stående respektive sittande körning.

20240825_201308.jpg20240825_201336.jpg20240825_201619.jpg
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top