Adventure, rally, GPS offroad kåpa eller vad man nu ska kalla det

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag tycker den sitter för långt ned, alternativt bara är för lång nedåt, ser lite klumpigt ut på din nedersta bild.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lyset sitter ju där det sitter så man har inte så mycket att soela på om man nu inte ska byta till ett stående dubbellyse.

Tanken är att vika in nedrekanten på sidorna och då blir smäckrare från sidan men man kanske kan trimma ner den lite under lyset, får väl testa mig fram. Kanske den upplevs som klumpigare då jag förlängde den något i bakkant mot gaffelbenen. En tanke som jag har är att trimma kåpan så den går snett bakåt uppåt i underkant men då måste jag göra separata fästjärn för att nå skruvhålen med kåpan om man inte kan göra fäst öron i plasten som bockas till så dom går skruvhålen.

Dock så tror jag också att foto vinkeln spelar viss roll hur det är ut.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tanken var ju inte att det skulle bli en byggtråd utan tips på lämplig kåpor men det brukat ju gå som det gå för mig.

Köpte lite plast igår, fick bli 3 mm nylon då jag vet att denna plast är lätt att formas värme. Lite synd att glasmästaren inte hade vit plast då den nog hade funkat direkt men blir kåpan bra så låter jag trycka en lämplig dekal i kanske lila och grönt eller lila och vitt som sido kåporna

Idag har jag skridit till verket med sticksåg, dremmel, tejp, spritpenna och ett avgasrör. Började med att grovt såga ut formen och tejpade sen och drog stödlinjer var bockarna skulle vara och sen bockade jag plasten med varmluftspistol runt ett 45 mm avgasrör. Efter det sågade jag grovt ut formen och sist sågades och slipade jag ut hålet för lyset. Anledningen till att jag valde att bocka innan jag tog och sågade ut formen och hålet för lyset är att jag tror det är lättare att få till bockarna.

Pausade för ikväll då jag kände att jag började bli lite ofokuserad, i detta läge är kåpan väldigt grovt formad men jag tror att den även ska få en liten knäck framåt i överkanten då jag tror den styr bort vinden bättre men även ser ut bättre.

Lite bilder på projektet
20220404_203852.jpg20220405_171856.jpg20220405_190128.jpg20220405_190141.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har fortsatt ikväll med att bygga själva fästet för kåpan, kommer att punkta fast bussningar i mellan fästet och kåpan i de övre skruvarn sen blir det nog bussningar och nya hål i i det stående plattjänet för neder fästskruvar för kåpan. Gör man så kan man ha kåpan kortare i nedre kanten under lyset.

Tog och grovt sågade till överkanten och sen för att få styvhet i kåpan började med konststycket att göra en bock på mitten och sen en bock i överkanten. En hel del tjorv då man ska lyckas men att sträcka plasten lite på mitten men det blev hyfsat, kan behövas lite finjusteringar.

Nu ser det ut så här, nästa steg är nog nu att få fast kåpan i fästjärnet och sen kan man börja med själva profilen på kåpan. Ritade lite på sidan för att korta ner den och sen blir det nog en radie mot gaffelbenet där delen under blinkers får följa gaffelbenen och ovan för blinkers gå parallellt med framkanten.

Så här ser det ut nu.
20220406_192554.jpg20220406_192823.jpg20220406_192838.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tycker det ser helt OK ut för att vara en skyddskåpa till GPS'en på en geggmoppe.

Folk har köpt saker som är fulare än din hemsnickrade kåpa.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tycker det ser helt OK ut för att vara en skyddskåpa till GPS'en på en geggmoppe.

Folk har köpt saker som är fulare än din hemsnickrade kåpa.

Kåpan är ju nu grovt formad, ska testa lite mer hur den ska kapas i bak kanten mot gaffelbenen och undersidan mot skärmen. Möjligen kan en rak kant som följer gaffelbenet så den passerar framför blinkersen vara ett alternativ som gör att kåpan upplevs smäckrare och följer hojen linjer.

Tycker det blev stor skillnad då jag gjorde den svaga bocken på mitten och bockarna i överkanten, blev lite mindre povemössa nu?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fortsättningen idag har varit att kapa till kåpan kanter, har försökt få den så smäcker det går men ändå dölja fästjärnet.

Sen har jag borrat fästhål för de övre skruvarn i kåpan, svarvade spetsiga M6 skruvar så jag kunde trycka märken I plasten var hålen skulle vara. Har också svarvat distanser så övre fästet är klart nu. Till de nedre skruvarn för kåpan måste jag svetsa på vinklade öron i fästjärnet då vilkeln annars blir helt galen mot plasten här tror jag attan väljer att gänga hålen i öronen med M6 gänga för att slipa ha lös mutter på baksidan.

Är faktiskt hyfsat nöjd än så länge, tycker väl inte att den ser helt fördjävlig. Synd bara att den inte var vit för jag bävar för att foliera kåpan grön.
20220407_190406.jpg20220407_190255.jpg20220407_190242.jpg
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vissa plaster går ju att tvätta/primea så att dom går att lackera med någotlunda resultat, men annars funkar ju en foliering av den också

Jag såg någon på YouTube som vattenskar ut och bockade ihop (bland mycket mycket annat krafs) torn till Himalayan för att montera utrustning på.

Det behöver ju inte vara så tjock plåt om man bockar ihop det till en lådform.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Denna plast är sjukt fet så att lacka tror jag inte på, möjligen skulle det gå att lacka om man först sprutade thinner på plasten så att ytan löses upp och sen sprutar på färgen direkt medan ytan är upplöst och inte hunnit torka. Men detta känns som en väldig chansning där risken för misslyckanden är väldigt stor, kåpan är också ganska mjuk ungefär som övriga plast detaljer pä hojen så ska det funka lär man måsta ha mjukgörare i färgen. Känner att jag inte riktigt har koll på detta.

Då kåpan är klar ska jag designa en dekal och låta lokala reklambyrån trycka den och sen foliera med den. Är inne på att göra en två eller tre färgad dekal till kåpan
Tror det skulle vara snyggare med tex grön och vit, eller grön, vit och lila mot hel grön kåpa.

Ett annat alternativ jag funderar på är om man bara skulle foliera nedre delen av kåpan runt lyset så man skulle ha kvar en mindre "svart vindruta", detta skulle nog vara betydligt lättare att göra för det är överkanten av rutan som lär vara värst att foliera.

Fördelen att foliera med en dekal är ju att det är lätt att riva bort om det blir dålig och man ångrar sig.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har varit igång då övriga familjen sover.

Nu är själva kåpan klar (tror jag) så när som på att kanten måste putsas jämn. Det här med att göra liksidiga grejer är ju inte så bara men med kåpan på plats i fästena så finjustera jag formen med varmluftspistol och en blöt trasa för att kyla så det blev hyfsat.

Kåpan är inte hundra liksidig men tror man får stå och söka felen för att se dom.

Nu ska jag göra fästöron med gängor i och svetsa fast i fästjärnet så man får nåt att fästa panelen i och sen blir det att börja göra en lämplig dekal till kåpan.

Nån som är duktig med Photoshop som lite snabbt kan göra kåpan grön runt lyset och med "svart" vindruta? Annars tror jag att grön med vit överdel "ruta" eller grönt runt lyset, en lila rand och vit överdel hade blivit bra. Det är just överkanten är jag lite tveksam hur man får till en dekal på utan veck eller bubblor.

Hade varit kul att se lite olika designer

Så här blir kåpan
20220410_084200.jpg20220410_083916.jpg20220410_083755.jpg
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tanken var ju inte att det skulle bli en byggtråd utan tips på lämplig kåpor men det brukat ju gå som det gå för mig.
Äsch, passa på att kompressormata KLR:en när du ändå håller på. Jag menar, hur svårt kan det vara? ??
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Äsch, passa på att kompressormata KLR:en när du ändå håller på. Jag menar, hur svårt kan det vara? ??

Nån måste väl redan gjort det? KLR650 är ju en ganska vanlig hoj i staterna.

702 cc kit, portad topp, HSR42 (finns redan) och sen kompressor på det vore kanske nåt för att matcha den nya rally kåpan?

Har I alla fall nu börjat med panelen invändigt i kåpan så med lite tur kanske jag närmar mig slutet på själva byggandet imorgon. Då återstår "bara" lackering av fästet och sen nån form av foliering av kåpan.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Panelen blev nästan klar men det blev en miss, fästjärnet kommer ganska mitt i panelen då jag gjorde det efter kåpan bredd. Räknade att USB-uttaget skulle få plats under fästjärnet vilket det gjorde men hamnade lite under hastighetsmätaren.

Då panelen ändå var "förstörd" så flyttade jag det ovanför fästjärnet i tron att det inte skulle få plats men det gjorde det, för att täcka det felaktiga hålet just nu satte jag dit en voltmätare men den hamnar också lite bakom hastighetsmätaren.

Lite irriterande miss men det får nog bli en ny panel, nu har jag ju en mall att gå efter.

20220411_195741.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är kåpan klar så när som på finishen, ska måla fästjärnet, tror det får bli Jotun skopfärg torkar fort och håller bra. De flesta sprayfärg av standard typ tycker jag är ganska dåliga.

Var om på reklambyrån och kollade in färgkartorna så nu håller jag på att designa en dekal att klistra på kåpan. Har gjort två olika designer en grön runt lyset med vit överdel, sen en med grönt runt lyset, en lila rand mellan det gröna runt lyset och den vita överdel.

Har kopplat elen nu, fick bli Amp Superseal kontakter till USB-uttaget och Garmin fästet. Valde att ha två kontakter en till USB-uttaget och framtida el på hojen och en till GPS:en då jag vill kunna flytta GPS:en med fästet mellan hojarna då dessa fästen inte precis är billiga. Nu kan man även använda GPS-fästet med original kåpan med en Ram kula på styret om man skulle vilja det.

Ny panel utan voltmätare och elen bakom kåpan
20220416_112145.jpg20220413_195930.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu får ni gärna tycka till, har gjort en design som jag ändå tycker verkar hyfsat vettigt för denna hoj. Hade dock ingen transparent tejp så det är lite tejpbitar överallt och sen är det lite pill med att skriva ut på fyra A4 papper där av en röd stödlinje på mitten.

Tror att en lila linje blir snyggare än att vara ha grön och vit kåpa, funderade på om jag kunde göra den lila linjen lite mer 90-tals flashigt men jag vet inte riktigt hur.

Vad tycker ni om detta?
20220416_183122.jpg20220416_183021.jpg20220416_183041.jpg20220416_183010.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ska du ha linjen mellan det gröna och det vita fältet så kan du inte vinkla upp linjen sådär på sidorna, den måste fortsätta någotlunda vågrätt...

Det vete fan, jag tyckte nästan den var snyggare svart.
Med färgade dekaler på ändrades formerna på något sätt.

Men det är ju bara vad jag tycker
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kul att ni tycker till.

Här kommer alternativ två med bara vit och grön kåpa, har hållit på att laborera med den gröna färgen är inte lätt. Lutar nog nästan åt bara vitt och grönt än så länge.

Kanske kommer ett tredje alternativ med vit och lila kåpa. Tror att den lila färgen är lättare att matcha in hyfsat än den Kawa gröna.

20220417_084800.jpg20220417_084746.jpg
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Något på sidan på det gröna som lättar upp det stora gröna fältet, kanske en klisterlapp från Kawa eller något. Lila blixt, what ever.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Något på sidan på det gröna som lättar upp det stora gröna fältet, kanske en klisterlapp från Kawa eller något. Lila blixt, what ever.
28f9e8665accfdda77db58275a1f31e5.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Något på sidan på det gröna som lättar upp det stora gröna fältet, kanske en klisterlapp från Kawa eller något. Lila blixt, what ever.

Är nog värt att testa, tänker mig då en nåt liknande den lila "kantiga tagg" som sitter på det gröna på kylarvingen, motsvarande gröna taggar sitter på tanken.

Tänker att man skulle placera den så dess överkant hamnar i överkant på tanken och sen ner mot blinkersen. Får väl testa lägga dit en lila "tagg" nu.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top