AEM Uego bredbandslambda och andra bredbandlambdamätare

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Postar en tråd här med mina problem. Har en AEM Uego bredbandslambda som köptes för drygt två år sen, har legat i kartongen fram till i höstas då den monterades på mitt kompressorbygget men det visar sig att den nog aldrig funkat.

Mätaren låser sig på på 13,8-14,2 inte 14,7 som då man inte kopplat in sonden men kan växla lite mellan 13,7-14,2. Flyttade över den till KLR:en för att testa och efter lite om och men lyckas jag få den att mäta men jag måste ha igång motorn en stund så den blir varm och sen stänger av och direkt startar upp motorn igen men det räcker att motorn är av i 10-20 sek för att dem ska sluta mäta och låsa sig på 14 igen och så får man varmköra och starta om igen för att få sonden att mäta. Verkar misstänkt att det är nåt knas med värmen i sonden. Testade att ha sonden lös och det tog då säker en minut innan den blev så varm att man inte kunde hålla konstant i den men man kunde rör vid den kortare stunder.

Då jag googlat så verkar det som att ganska många har haft problem med AEM, köpte AEM för att slippa kalibrera sonden men efter att nu läst Innovaite manualen så verkar det ju inte speciell jobbigt att kalibrera sonden lite då och speciellt inte på min hoj där man kommer åt allt väldigt lätt.

Förmodligen är det nog sonden som är trasig i mitt fall och varit den hela tiden men jag funderar lite på om AEM inte är så bra? Jag lär ju knappast få nåt på nån garanti även om jag ska ringa till firman jag handlat av och höra imorgon
, så frågan är ska man bara ska köpa ny sond eller byta till Innovaite eller nån annan mätare? Två bredbandslambdor är väl lite lyxigt för mig men vore ju fint ibland om man vill hålla på med olika projekt och slippa flytta mellan.

Vill höra vad ni för erfarenheter av bredbandslambda överlag.

Som du säger, vore det fint att ha två sonder. Så varför inte köpa en till. Då borde du kunna prova om det är Bosch eller AEM som jäklas med dig.

Kolla här https://www.google.com/search?q=bos...OYAQCgAQHIAQjAAQE&sclient=mobile-gws-wiz-serp andra länken uppifrån. Verkar finnas lite mer info i den pdf:en

Dubbla mätare vore ju inte helt fel, får kanske omprioritera hade tänkt köpa digitaskalor till fräsen och Mosko packväskväskor. Men man kan ju annars motivera köpet med att det finns viss risk för inflation i och med med coronan och då är det ju lika bra att ha grejer och inga pengar :)

Last edited:
hej vet inte vad som är fel på din aem,, har bytt till aem (som funkar) har dock haft 3st logitech som slutat fungera första var med sond 4,2 som gick några år , sedan två st med sond 4.9 båda bara ett par månader innan sondfel.. summa sumarum man vet inte vems nitlott det blir

Ringde mrtuning idag och frågade lite om lambdanmätarna, hade då redan fått svar via mail att min garanti gått ut och som väntat hade jag inget att hämta, känns väl lite surt att man köpt kassa grejer som sen legat i drygt ett och ett halv år för att sen visa sig vara trasiga. Kan väl i och för sig förstå dom för det låter ju lite misstänkt om nån ringer och säger att en mätare inte funkar efter drygt två år efter inköpet.

Köpte en Innovate mätare nu så får jag se hur det funkar för jag vill ju få en mätare hyfsat fort. Frågade om sonderna om att använda Innovate sonder till AEM men då menade killen jag talade med att det inte bara var att byta sonder hur som helst fast det är Bosch LSU 4.9 till både AEM och Innovate då dessa skulle vara olika och inte funka mjukvarumässigt.

Nån som har koll på detta om man kan köpa vilken Bosch LSU 4.9 som som helst och byta kontakt så den passar till mätaren eller om man måste ha specifika sonder för att de ska funka? AEM sonden verkar ju dyr att köpa vare sig man köper den i Sverige eller på eBay och får lägga på tull och moms.

Jag kan inte tänka mig annat än att är det samma beteckning så är det garanterat samma sensor.

Det vore ju förödande för Boschs varumärke om kunder köper sensorer med rätt beteckning men som sen har en annan specs med följden att saker går sönder. Kanske rent av väldigt mycket dyrare prylar än en sensor.

Det skulle ju till och med kunna leda till felleveranser från Bosch om dom hade sensorer med samma specs men olika specifikationer.

Möjligen om dom i så fall anger ytterligare någon kod så kan det ju betyda annan specs men då går det ju att hitta den specen från Bosch.

Kolla här
och ett annat inlägg efter sök på "cars uses bosch lsu 4.9"

Most Ford products that either had a facelift, new body, new engine, etc post 2010-ish have a Bosch LSU 4.9. They're all varying part numbers due to mostly different length cables, but they're mostly the same sensor.

Looks like trucks have two widebands post-2009, Focus/Fusion/Escape have one post-2013.

Pretty much everything in the past 10 years with a turbo should have a wideband.

Dvs, kolla bilskrot, IKEA eller valfritt köpcentrumsparkering etc etc... ;)

Är alla Bosch LSU 4.9 samma som sensor men olika kontakter och olika kabellängd men? Varför skulle killen på mrtuning säga att givarna inte passar om man byter ut kontaktdonet?

Har kollat sonden som var AEM mätaren och den är märkt 1928 404 687 då man googlar och kolla eBay kommer det upp ganska många olika sonder till bilar frågan är vad detta nr är. Verkar gå att hitta sonder med detta nummer på eBay i Ungern för ca 700 kr frågan är om man vågar chansa på nån av dessa?

Är alla Bosch LSU 4.9 samma som sensor men olika kontakter och olika kabellängd men? Varför skulle killen på mrtuning säga att givarna inte passar om man byter ut kontaktdonet?
Det som Steffe länkade till säger i princip allt. Att sonderna fungerar under lång tid i en bil säger mer om sondernas tillförlitlighet än om apparajten den ansluts till - som förmodligen bara är en kopiering av referensdesignen utan något förfinande öht.

Det lär finnas hopers LSU4.9 på sveriges skrotar.

Vanligast på bilar är ju binära lambdasensorer. Och jag vet inte om någon lyckats mappa motorer framgångsrikt med en sån.
Så kolla noga och beställ inte första bästa lambdasensor från skroten.

Men det borde väl vara lugnt att beställa en sån där sond på eBay där man även uppger samma nr som på min sond 1928404687, om jag sen får byta ut kontakten är väl inte hela världen.

Jag får väl se hur sonden till Innovate mätaren ser ut då jag får den, men jag tycker det är lite konstigt att killen på mrtuning säger att sonden till Innovate inte passar AEM eller tvärt om och nåt om att man var tvungen att ha exakt rätt sond att det skulle bli fel med mjukvaran i mätaren. Kan förstå det om det är olika kontakter att man inte bara kan byta rakt av men inte om man flyttar över kontakten.

Man borde väl våga prova sonden från Innovate till AEM mätaren utan att riskera att elda upp sonden eller mätaren om kontakten och kopplingen i den är den samma på bägge sonderna. Är ju ingen panik med att få en sond till AEM mätaren men jag vill ju gärna få igång den mätaren att ha till övriga hojar så man kan flytta runt den mellan dessa.

Vad menas med detta? Har alla Bosch 4.9 sönder detta motstånd eller är det bara modellen till AEM mätaren?

These sensors have a laser-etched, calibrated resistor in the sensor’s connector body. This resistor is specifically created for the exact sensor that it is attached to. Modifying this will invalidate the sensor’s output.

Kolla i denna länk https://www.aemelectronics.com/prod...ensors/bosch-lsu-4-9-o2-sensor-with-connector

Vad menas med detta? Har alla Bosch 4.9 sönder detta motstånd eller är det bara modellen till AEM mätaren?
Alla LSU4.9 är kalibrerade från fabrik mha laser. Det är inte resistorn som går sönder. Resistorn sitter "in the sensor’s connector body" och inte externt. Det som går sönder är det som mäter, dvs zirkoniumdioxiden/keramiken. Chockar man materialet med diverse vätskor som vatten/kondens/bränsle eller blir förorenad av kol kan den sluta fungera och bli trasig. Kolet kan brännas bort men sprucken keramik går inte att laga.

AEM vill sälja sensorer och tjäna pengar.

Okej, så det är det bara att hitta en LSU 4.9 9ch se till att få en fungerande kontakt så ska den funka med AEM mätaren.

Det tar ju en viss tid att få igång hojen för mig med kompressorn, vid uppstarten krävs det att man pumpar med accpumpen och så startar motorn upp och dör och detta får upprepas säg 3-5 gånger innan den orkar hålla sig vid liv. Med tändningen på så värms ju sonden upp så frågan är ju då om sonden hinner värmas under tiden mellan startförsöken och inte mår bra av detta?

Vore det läge att varmköra motorn så den går utan sonden i och sen montera dit sonden och koppla på spänningen till mätaren?

En simpel strömbrytare med inbyggd INTENSIV lampa för "nu mäts lambda".
Men funkar det? Hur bra är det att ha sonden i avgassystemet utan att ha på värmen till sonden i avgassystemet, är inte det dålig för sonden att den kleggar igen?

Men funkar det? Hur bra är det att ha sonden i avgassystemet utan att ha på värmen till sonden i avgassystemet, är inte det dålig för sonden att den kleggar igen?
Själv skulle jag ha kopplat strömförsöjningen via neutrallampan och relä så att strömmen till mäteriet bara är aktiverat när man har lagt i en växel. Då får kermiken hettas upp gradvis efter att eventuellt kondensvatten ansamlats så att sensorn slipper kylchocken.

Men hur är det med detta att inte ha på mätaren då man kör, det verkar ju stå i instruktionerna till både AEM och Innovate att man inte ska köra utan att ha på mätaren så den är spänningssatt utan kan skada sonden? Anser ni det vara hyfsat lugnt att starta upp hojen med sonden i avgassystemet för att sen börja mäta? Vad är det som störst risk att knäcka sonden är det att den snabbt värms upp då man vrider på tändningen för att starta och att den sen träffas av kondens och oförbränt bränsle eller köra utan värmen på så den sotar igen?

Att koppla med ett relä som drar och bryter kontakten via neutrallampan vore kanske inte så dumt då man kan starta upp hojen. Men i första läget lär jag bara plocka ur säkringen alternativt sätta en brytare lite provisoriskt.

Enligt postmord appen ska den nya bredbandslambdan dyka upp imorgon så nu hänger det på vädret om det blir nån provkörning.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back