bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Postar en tråd här med mina problem. Har en AEM Uego bredbandslambda som köptes för drygt två år sen, har legat i kartongen fram till i höstas då den monterades på mitt kompressorbygget men det visar sig att den nog aldrig funkat.
Mätaren låser sig på på 13,8-14,2 inte 14,7 som då man inte kopplat in sonden men kan växla lite mellan 13,7-14,2. Flyttade över den till KLR:en för att testa och efter lite om och men lyckas jag få den att mäta men jag måste ha igång motorn en stund så den blir varm och sen stänger av och direkt startar upp motorn igen men det räcker att motorn är av i 10-20 sek för att dem ska sluta mäta och låsa sig på 14 igen och så får man varmköra och starta om igen för att få sonden att mäta. Verkar misstänkt att det är nåt knas med värmen i sonden. Testade att ha sonden lös och det tog då säker en minut innan den blev så varm att man inte kunde hålla konstant i den men man kunde rör vid den kortare stunder.
Då jag googlat så verkar det som att ganska många har haft problem med AEM, köpte AEM för att slippa kalibrera sonden men efter att nu läst Innovaite manualen så verkar det ju inte speciell jobbigt att kalibrera sonden lite då och speciellt inte på min hoj där man kommer åt allt väldigt lätt.
Förmodligen är det nog sonden som är trasig i mitt fall och varit den hela tiden men jag funderar lite på om AEM inte är så bra? Jag lär ju knappast få nåt på nån garanti även om jag ska ringa till firman jag handlat av och höra imorgon
, så frågan är ska man bara ska köpa ny sond eller byta till Innovaite eller nån annan mätare? Två bredbandslambdor är väl lite lyxigt för mig men vore ju fint ibland om man vill hålla på med olika projekt och slippa flytta mellan.
Vill höra vad ni för erfarenheter av bredbandslambda överlag.
Mätaren låser sig på på 13,8-14,2 inte 14,7 som då man inte kopplat in sonden men kan växla lite mellan 13,7-14,2. Flyttade över den till KLR:en för att testa och efter lite om och men lyckas jag få den att mäta men jag måste ha igång motorn en stund så den blir varm och sen stänger av och direkt startar upp motorn igen men det räcker att motorn är av i 10-20 sek för att dem ska sluta mäta och låsa sig på 14 igen och så får man varmköra och starta om igen för att få sonden att mäta. Verkar misstänkt att det är nåt knas med värmen i sonden. Testade att ha sonden lös och det tog då säker en minut innan den blev så varm att man inte kunde hålla konstant i den men man kunde rör vid den kortare stunder.
Då jag googlat så verkar det som att ganska många har haft problem med AEM, köpte AEM för att slippa kalibrera sonden men efter att nu läst Innovaite manualen så verkar det ju inte speciell jobbigt att kalibrera sonden lite då och speciellt inte på min hoj där man kommer åt allt väldigt lätt.
Förmodligen är det nog sonden som är trasig i mitt fall och varit den hela tiden men jag funderar lite på om AEM inte är så bra? Jag lär ju knappast få nåt på nån garanti även om jag ska ringa till firman jag handlat av och höra imorgon
, så frågan är ska man bara ska köpa ny sond eller byta till Innovaite eller nån annan mätare? Två bredbandslambdor är väl lite lyxigt för mig men vore ju fint ibland om man vill hålla på med olika projekt och slippa flytta mellan.
Vill höra vad ni för erfarenheter av bredbandslambda överlag.