Jag bytte från Karoo 3 till Mitas E-10 för 50 mil sen. Precis som Nothingrider skriver så försakar man alltid nånting. Karoo 3 är ett riktigt bra 50/50 däck, framförallt med bra egenskaper på asfalt. Hojen är neutral och lättkörd med dessa däck. Förstår varför KTM valde det som OEM på 790 Adv.
Med Mitas E-10 så blev hojen trögstyrd, som att det var slut luft fram. Dessutom vandrar det i lägre farter rakt fram på asfalt, funkar däremot bra i högre fart på kurvig väg där man pressar lite grann i kurvorna.
På grus däremot!!!! Fästet var sjukt bra både på slät "betonggrusväg" och rullgrusväg, däremot så hade jag gärna haft 30 hästar till! Jag fick stänga av Traction Control helt för att det skulle ställa upp ordentligt i kurvorna. Inget för en äldre och motorsvagare hoj...
Nå, det är bra när man byter däckstyp att kolla och jämföra profil och höjd på däcket. Mitas E-10 är spetsiga och ca 8 mm högre än Karoo 3 så jag sänkte helt sonika framdelen (höjde gaffeln i kronorna) ca 4 mm plus att jag dra på lite ride height bak. Nu fick jag tillbaka den fina balansen och hojen blev också lite livligare i styrningen, dvs roligare att köra!
Så, kolla, mät och justera så hojen får samma höjd fram som däcket innan, om man trivdes med dessa egenskaper såklart