Aftonbladet...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nyhet?:va

Artikelförfattaren verkar aldrig ha hört talas om mellanklassen:D
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Fnys som vanligt är de unga!! nu kommer försäkringen att höjas lite till då I de mc kretsarna jag åker är de fan de som precis har eller ska knalla över 30 sträcket som kör som galningar.
 

Sparvöga

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 SM
Jag gillar den första meningen:

"Det rullar en dödsmaskin på de svenska vägarna"

Vilken gripande inledning, jag bara måste fortsätta läsa!

"Det är en motorcykeltyp som kallas Supersport"

Spännande grejer.

Sen blir det tyvärr lite lamt, det finns action och schyssta hojar, kunde de inte ha slängt in lite brudar också? "Denna typ av maskin ger föraren ökad dragningskraft vad gäller motstående kön", "Brudarna tycker dessa är riktigt coola". Då hade artikeln haft allt, plus lite omskrivning så det inte är så mycket moralkärring över det hela
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
sen kan ju allt ses ur olika perspektiv.... 475 döda på nio år kan ju jämföras med att ca 1400 begår självmord i sverige VARJE år... Kanske en ny rubrik i aftonblaskan kan vara : Dödsbesparingar i psykvården..
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Jag har en fundering över alla sådana här artiklar som kommer ut vart eviga år. Dom skriver alltid att det borde införas en åldersgräns eller dyligt för att få lov att köra dessa hojar och att man måste vara minst 25 år som det skrevs i denna. Varför görs det aldrig en liknande artikel att man måste inneha en viss ålder för att få lov att köra en ferrari, lambo, supror, skylines eller andra så kallade sport bilar??? Tänk på alla jävla stockholms bratts och förbannade stureplan wannabes som precis fått körkort och sticker ut med pappas bil eller tar mega lån för att få en sådan bil. Tror ju inte att dom är mycket bättre förare och har bättre koll på fordonet bara för att det finns fyra hjul.

Skulle verkligen vilja se en artikel som lyfter fram detta med att införa åldersgräns på vissa typer av bilar.

Och efter denna artikel borde man kunna hävda en jäkligt billig försäkring på R1:an och gixxern då dessa inte är några sporthojar eftersom att Yamaha och Suzuki inte verkar tillverka några sådana *hahaha*
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har en fundering över alla sådana här artiklar som kommer ut vart eviga år. Dom skriver alltid att det borde införas en åldersgräns eller dyligt för att få lov att köra dessa hojar och att man måste vara minst 25 år som det skrevs i denna. Varför görs det aldrig en liknande artikel att man måste inneha en viss ålder för att få lov att köra en ferrari, lambo, supror, skylines eller andra så kallade sport bilar??? Tänk på alla jävla stockholms bratts och förbannade stureplan wannabes som precis fått körkort och sticker ut med pappas bil eller tar mega lån för att få en sådan bil. Tror ju inte att dom är mycket bättre förare och har bättre koll på fordonet bara för att det finns fyra hjul.

Skulle verkligen vilja se en artikel som lyfter fram detta med att införa åldersgräns på vissa typer av bilar.

Och efter denna artikel borde man kunna hävda en jäkligt billig försäkring på R1:an och gixxern då dessa inte är några sporthojar eftersom att Yamaha och Suzuki inte verkar tillverka några sådana *hahaha*

Varför skulle det bli bättre av att reglerna skärps även för bilar?

Är det någon slags kommunistisk tanke om att alla ska ha det lika dåligt för då är det rättvisast?

Så vitt jag vet har vi redan flera gränser på A kortet Lätt, tung begränsad (25KW), samt tung MC obegränsad.

Kan man inte inom ramen för det även införa att alla oavsett ålder när dom tar kortet får köra begränsad hoj i tre/fem år och skaffa sig MC-vana (dock tycker jag att man kan höja begränsningen till kanske 50KW)
och då inte godkänna strypningar utan bara orginaleffekter.

Det tror jag skulle kunna vara ett bra sätt att få ner olycksstatistiken, och dessutom skulle fusket med pappersstrypta hojar försvinna.
(dock finns ju alltid risken att någon trimmar en 50KW hoj, men so be it, det blir inte en fyrdubbling av effekten som det blir då man avstryper en supersporthoj från 25KW)
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top