Aggressioner i trafiken - Tacksam för svar!

Trottel

Medlem
Gick med
26 Sep 2003
Hoj
KTM 250 EXC-F -07
Skickar in detta åt en polare som pluggar till trafiklärare och behöver så många svar som möjligt. Vore hyggligt om ni tog er tid och svarade! :tummenupp
Bra tillfälle att få ur sig lite aggressioner samtidigt! :huvet
______

Hej
Jag heter Jesper Franzén och pluggar till trafiklärare.
För att klara den här utbildningen måste vi göra ett ganska stort arbete som ska vara baserat på ett större eller mindre trafikproblem. Jag har valt ”Aggressioner i trafiken”. Det jag skulle vilja få hjälp med är att utifrån dig själv som Mc-förare svara på två frågor. Även om du har andra behörigheter så är det bra om du kan svara enbart efter en Mc-förares åsikter.

Frågorna är:

I vilken eller vilka situationer blir du som mest irriterad/arg i trafiken?

När du befinner dig i en sådan situation hur hanterar du den, vad är ditt beteende?

Jag skulle vara väldigt tacksam för svar!

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
1 När något blindstyre kör ut framför mig.

2 Brukar dra en lättnadens suck...

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Trottel skrev:
När folk inte signalerar. När folk gör jävligt dumma, farliga grejer. När folk kör obotligt långsamt. När folk inte uppmärksammar när man kommer.

Trottel skrev:
När du befinner dig i en sådan situation hur hanterar du den, vad är ditt beteende?
Gapar, skriker, gestikulerar. Försöker lösa situationen så smidigt och säkert som möjligt.

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
När bilister ligger i vänsterfilen och kör samma hastighet som mitten/högerfilen på motorväg, :mad:

brukar göra en "fatta!" :kocko symbol med handen vid omkörning.

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
1. När man som motorcyklist (som vanligt) inte syns av sina medtrafikanter på 4 hjul.

2. Tackar min lyckliga stjärna att man än en gång överlevt. Ett finger efter att ha tutat frenetiskt brukar avsluta situationen

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
1. När en bilist kommer i hög hastighet mot mig och vinglar. När folk tutar på en fast DOM har glömt/struntat i att blinka.

2. Fingret, tutan, åka framför "puckot" och ligga under 30 km/h.

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Som tidigare nämnts är det otrevligt när folk svänger ut framför en på vägen.
Det är väl bara att nypa bromsarna så hårt det behövs och hoppas att föraren förstår att det blivit lite tight.

En annan sak som jag inte gillar är när bilar inte håller till höger då man kommer ikapp och vill köra om. Det krävs så lite av föraren för att ge så mycket till mig, går han/hon lite åt höger får jag bra med utrymme att köra om och jag vet säkert att föraren sett mig. En sak jag ofta funderar över är om bilister ser en lika sällan som de håller till höger eller att de bara struntar i att "hålla till sig lite".
Även i denna situation är det inte mycket att göra, någon gång har jag väl själv hållt in överdrivet mycket åt höger för att visa bilisten vart jag vill ha honom annars är det bara att vänta till ett lämpligt stället och låna av mötande trafiks väghalva.

---------------

Off topic:
Var bara tvungen att nämna en sak till när vi pratar om beteende i trafiken. Kör man bil på en fin 90-väg med god sikt och man ser att man kommer möta en bilkö, varför inte hålla ut på sin vägren för att visa mötande bilar att man sett dem och ge dem gott om plats att köra om "köbildaren"?

MasseK

Ofta och mycket...
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
CBR 929 RR -00
1. När bilar inte blinkar innan någon manöver, t.ex. filbyte, rondell mm..

2. Reagerar inte så mycket längre, förväntar mig hela tiden dumma och oannonserade manöver från alla.

/M

Danne fart kul

Hardcore mc
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
cbr929-01 rs250-02
bilar som tutar när man tränger sig fint i köer, som om man e ivägen eller?
visar fingret :kocko typ :arsele skulle vilja kan bli jobbigt bara

Solid snake

Guest
1.När man står still vid rödljus så ska dom börja dela körfält o försöker köra upp brevid en, t.ex. om man ska svänga vänster eller höger.

Då vill dom gärna ställa sig brevid en i SAMMA fil. :kocko

2. Fingret, :kocko och ställer mig i mitten så dom inte kan köra upp brevid, fast att filen går både rakt fram och till höger/vänster.

Jag ska ju egentligen ställa mig långt till vänster/höger beroende på vilket håll jag ska till. :fakta

newbee

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
Något nytt på G
Jag har lärt mig att tänka att bilister är imbiciler, så man räknar med allt. Man är så van så man reagerar inte längre utan kör vidare.

Texas

Somnadsbudsbetend'e
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Nightrod-08
1. När man är först på en parkeringsficka och ska parkera, och blir snodd på platsen...*Fruktansvärt irriterrande*

2.Svär högt i bilen, -jävla idiot satans jävla idiot......

Annars så är man ganska beredd på allt annat som kan hända och behåller lugnet!

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Trottel skrev:
Frågorna är:

1. När bilister kör som om ingen annan fanns i närheten, dvs utan att se sig för, blinka, kolla döda vinkeln etc. Dessa bilister är högriskobjekt för motorcyklister.

2. Oftast kocko-signal på hjälmen, alternativt pekar på ögonen (dvs "se upp för helvete").

Dock så har man ju lärt sig att alla bilister är idioter i trafiken, så av ren självbevarelsedrift försöker jag förutse det oförutsägbara, att idioten i plåtburken framflr/mitt emot kan få för sig att göra exakt vad som helst som äventyrar min livslängd.

hjelmfrillan

En otrolig blick för spelet
Gick med
15 Oct 2003
Hoj
xt660r
detta har jag varit med om.

1. bilist kör om mig på motorvägen när jag ligger i vänsterfilen, han passerar mellan mig och betong-muren i cirka 160 kmh :skrämd , 4 decimeter från mig.

2. jag skiter först ner mig sedan kör jag efter honom, gestikulerar vilt bla att jag har en :machinegu

:tummenupp

Honda#1

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2004
Hoj
kawa z750
Trottel skrev:
Skickar in detta åt en polare som pluggar till trafiklärare och behöver så många svar som möjligt. Vore hyggligt om ni tog er tid och svarade! :tummenupp
______

Hej
För att klara den här utbildningen måste vi göra ett ganska stort arbete som ska vara baserat på ett större eller mindre trafikproblem. Jag har valt ”Aggressioner i trafiken”. Det jag skulle vilja få hjälp med är att utifrån dig själv som Mc-förare svara på två frågor. Även om du har andra behörigheter så är det bra om du kan svara enbart efter en Mc-förares åsikter.

Frågorna är:

¨

Gamla käringar och gubbjävlar som inte hittar gasen eller bara ligger ivägen
tar mig om dessa så snabbt som möjligt

ps kan du svara på mitt inlägg jag just lagt in ds

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
frekke skrev:
Off topic:
Var bara tvungen att nämna en sak till när vi pratar om beteende i trafiken. Kör man bil på en fin 90-väg med god sikt och man ser att man kommer möta en bilkö, varför inte hålla ut på sin vägren för att visa mötande bilar att man sett dem och ge dem gott om plats att köra om "köbildaren"?

Därför det e olagligt att köra om när man har möte!!!!!
Dessutom e det stor risk att ngn missbedömer det hela o det resulterar i en krock...

.../Yoshi

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Yoshi_gixxeRR skrev:
Därför det e olagligt att köra om när man har möte!!!!!

Oavsett om det är olagligt eller inte så händer det förbannat ofta att man möter bilar som håller på att köra om. Kanske tycker du att man skall hålla intill mittlinjen istället då för att "den jäveln minsann inte ska komma här och köra om"? Lekte du med en blå brandbil när du var liten? =)

RuffRyder

RIP Nino aka Lion
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hade: CBR 600 RR-04, CBR 600F -97, GSX 400E -84

1. När någon som har absolut väjningsplikt/stopp/rött kör ut framför mig så jag håller på att krocka med ärthjärnan.

2. Den allra värsta:
Tvåfilig rondell, när man själv ska rakt fram och valt den vänstra filen (där både filerna är avsedda för raktfram - den högra filen självklart även för högersväng), och där bilisten parallellt med en inte ger något tecken - man tolkar detta som att han ska rakt fram - väljer det IDIOTISKA att svänga VÄNSTER i rondellen PRECIS framför en när man ska ut ur rondellen... och alltså är ett hårsmån från att köra på en från höger. :mad: Hängde ni med??

3.Privatpoliser (som P@trik syftar på), såna som "minnsann ska visa mig att så får man inte göra" vid mindre förseelser t.ex. om man kör med helljus på under dan (av ren självbevarelsedrift) eller om man passerar förbi en kö vid rödlljus och ställer sig längst fram.

Förvåning, suckande, tuta, någon av dessa eller alla 3 beroende på humöret.
Ger nästan aldrig :finger i trafiken.

Tillägg:
Jag anser själv att man MÅSTE tuta i såna fall där bilisten gjort ett grovt fel, tex kastat ut sig framför en när man kör i rondell... reaktionen är ofta förvåning.. vilket tyder på att bilisten körde med hjärnan avstängd eller var borta i tankar.. och tutar man inte kommer inte bilisten att få sig en läxa och nästa gång hinner man inte tvärnita i tid för att undvika en krock. Så mitt råd till alla är TUTA så fort en bilist gjort något som är livsfarligt för er, det är viktigt att den människan får sig en läxa... troligen kommer denne ihåg händelsen varje gång han kommer till den korsningen... rädslan kan sitta i ett bra tag.

Peace!
/Ruff Ryder
PS! Bra tråd!

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Kawa ZX12r
1. När jag blir hindrad i trafiken
2. Olika, allt från att nonchalera till att markera med att hindra tillbaka (jag vet, det är ingen bra reaktion men ibland blir man bara så dj.... förbannad).

Trottel skrev:
______

Hej

Frågorna är:

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka