Aggressioner i trafiken - Tacksam för svar!

Gabor

Guest
Iskall...beräknande...hugger som en cobra...sen bort.

1 Ingen ide att bli arg i trafiken, kostar bara en massa energi.
kan ha åsikter om , svängande fordon framför utan att visa signal, bromsklossar. O-uppmärksamma fordonsförare som verkar vara i sin värld och inte i våran. Ignoranta individer som ska hävda sin rätt . den ökande respektlösheten och aggresiviteten hos vissa klienten med bilar, framförallt från ett stort eu land....

" Hantera situationen varierar ...oftast bryr jag mig inte...men.....har hänt att jag stannat och frågat efter vägen till Polisstation, märkesverkstad , och till en trafikskola.....när jag sedan inte förstod deras väg beskrivning så bad jag dom vid dessa tillfällen om hjälp att hitta och visa vägen...inte ett ont ord utväxlades.
Väl framme lade jag fram mitt "ärende" , polisstationen: för att han hade ett fullständigt j-ä livsfarligt sätt när han utan kontroll bytte körfällt då han till slut lyckades nästan trycka in mig i en annan bil ...ingen koll. Anmäl dig själv..typ.... märkesverkstaden: bad honom reparera körriktningsvisaren efterssom den uppenbarligen inte fungerade......körskola: vilt utsvängande utan att stanna från lämnaföredträde som gjorde så att en hel hop med blandade fordon höll på att bli blandade i en seriekrock, själv var jag nere i vägrenen för att slippa bli på körd bakifrån...lite kör lektioner skadar inte....
Fan va lack dom var, men jag tackade för hjälpen att dom visade mig till respektive plats och önskade dom en bra dag...hela tiden trevlig och glad...
Fan va en var arg alltså....när han dessutom kom på att jag drev med han ytterligare på det sättet.....

Last edited:

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
I vilken eller vilka situationer blir du som mest irriterad/arg i trafiken?

När folk kör rakt ut framför en i korsningar utan att titta först, när folk skiter i att blinka i rondeller eller folk som kör saktare än hastighetsbegränsningen.

När du befinner dig i en sådan situation hur hanterar du den, vad är ditt beteende?

När folk kör ut framför en och läge ges så åker jag upp jämsides med bilen och :kocko och eller drar upp fingret och kör därifrån, annars är det mest att man sitter och skriker för sig själv inne i hjälmen...

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
1. När en annan trafikant till synes avsiktligt gör något som äventyrar min säkerhet. T ex chansar på att hinna före eller tränger en eftersom dom tydligen inte alltid anser att en MC har rätt till hela sitt körfälts bredd.

2. Tutan, ibland kombinerat med fingret eller en lååång blick.

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
smasseman skrev:
Kör du över fotgängare som går mot rött också, och kommenterar incidenten med "skyll dig själv"?

Jajje... det är därför invånarantalet inte stiger här i stan! :kocko

Är man bilist så ska man fan veta vilka regler som gäller och inte skita i, som i det här fallet, högerregeln! Blir duktigt förbannad!

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Fireblade
I måndags kväll hamnade jag bakom en buss (877)som vinglade hela tiden och höll sig MINST en meter från sin kant, vilket resulterade i att han stup i ett, i både höger o vänstersvängar körde på mötande trafiks vägbana. :kocko Körkorts-och nykterhetskontroll på den snubben hade nog vart lämpligt...

När tillslut omkörningstillfälle ges, kör jag om och :arsele och pekar finger (omoget, ja vet :rolleyes: ) inte för att jag tror att han såg, eller brydde sig om det sista, men det kändes bra just då.. :näsblod

/Anneli - nu med dåligt samvete

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
spaceman skrev:
Det värsta är ju att en fordonsförare som kör på en fotgängare som går mot rött får betala eventuella skador på sitt fordon själv eftersom fotgängaren, eller cyklisten för den delen, inte genomgått trafikutbildning, och framförallt saknar trafikförsäkring som täcker dina skador.

Nej, fast om en fotgängare går in i en parkerad bil tex får ju han betala.

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Det värsta måste vara cyklister.
Dom är inte rädda om livet,

De som cyklar rakt över obevakade övergångställen utan att ens titta åt sidorna är värst.

vad jag gör åt saken ?
Jag anser inte det vara mitt jobb att vara hobbypolis,
tvärnitar oftast så däcken tjuter. Då reagerar dom! Och förhoppningsvis går dom hem för att ventilera sig och blir påpekade av någon annan att dom gjorde fel.

Trottel

Medlem
Gick med
26 Sep 2003
Hoj
KTM 250 EXC-F -07
smasseman skrev:
Citat:
mjukis skrev:
Inskickat av mjukis

Kör jag bil så kör jag bara ut när jag har företräde (om inte bilen kommer för fort), kör dom in i mej så får dom skylla sej själva!

Kör du över fotgängare som går mot rött också, och kommenterar incidenten med "skyll dig själv"?

Det tror jag inte han gör, för då får han stå för kalaset själv (han blir vållande - rätta mig om jag har fel), både bilens och fotgängarens skador, till skillnad från i fallet med en annan bil som missar sin väjningsplikt.

Last edited:

Anderson

Det är farligt o leva, man kan dö
Gick med
7 Jun 2004
Hoj
CBR 900 Streetfighter
För några år sen när man höll på och ta kortet så blev man duktikt förbannad på en på väg mot smögen.
Övningskörde med farsan till smögen och det blev kö, låg på väggrenen i ca 20-30 km/h när vi kommer ikapp en buss. Precis när jag skulle köra förbi (låg först) så svänger bussen och trycker ut mig till höger så jag provar på vänster sida och då tränger han mig mot mötande trafik.
Då blir t.o.m paragrafryttar´n farsan förbannad så när jag sen försöker på högern igen så passar farsgubben på o kör förbi på vänstern.
När bussen ser det och försöker preja honom passar jag på o ta höger sida och så var vi båda förbi. Han fick fingret och han blinka o vinka så glatt tillbaka speciellt när han såg övningsskylten.
Kanske inte var en klockren omkörning på insidan men det ger honom ingen rätt o utsätta oss för större fara och att spela mini polis.

Mezzanine

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
CBR900RR -97
Pendlar med bågen till och från jobbet varje dag inne i stan (Stockholm), en klockren grejj man blir förbannad på är när bilisterna måste slänga sig ut i en korsning när det är gult, trots att korsningen är full! Så meningslöst. Det absolut värsta är dock cyklister i trafiken och då misstänker jag att de allra värsta saknar körkort. I full fart, gärna nedförsbackar, ut från cykelbanan (för det är cyklister som kör normalt ivägen där) upp på vägen, mot rött som en skenande olycka! De verkar inte ens tänka på sig själva!

De cyklisterna brukar försvinna riktigt fort och jag har inte en chans att läxa upp dem så ilskan blir mest uppgivenhet över att de är så blåsta.

Bilister som saknar speglar och inte kan vrida på huvudet för fem öre kommer som stark tvåa, aggressionerna då blir oftast en hetsig omkörning som är mer riskfylld för mig själv och eftersom bilisten oftast inte ens sett mig så tycker de självklart att jag är en idiot och de har absolut inte gjort något konstigt.

En annan sak, på vinterhalvåret pendlar jag bil jobbet och försöker att tänka på hur jag inte skall bete mig, tänk på det ni som åker bil!

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
När folk ligger för nära, inte använder blinkers, parkerar i kurvor, leker hobbypoliser, byter fil utan att titta, inte fattar detta med blixtlås, bilar som tror att dom kan dra en hoj vid rödlyset.

Ja detta gör MÅNGA Skåningar dagligen.

Marsipulami

Guest
1. Folk som inte följer vanlig trafikvett och ofta som oftast bara kör rakt ut framför en.

2. Tja, det rycker en och en annan backspegel på bilen. Jag vet, det är ingen lösning och det är jag som blir syndare, men jag lugnar mig snabbt sen.

nicce

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Hoj
hojlös
när folk ska tränga sig förbi till vilket pris som helst. särskilt när man kör lastbilen!
jag ställer mig på kompressorhornet.

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Yoshi_gixxeRR skrev:
Därför det e olagligt att köra om när man har möte!!!!!
Dessutom e det stor risk att ngn missbedömer det hela o det resulterar i en krock...

.../Yoshi

Det är tillåtet att köra om vid möte förutsatt att du håller dig kvar på din sida av mittlinjen. :fakta

Solid snake

Guest
Kom på en ny.

När bilister klipper en i sidan för att dom inte stannade för väjningsplikt! :mad:

De ni!

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart

SVAR: Ett inte sällan förekommande irritationsmoment är ju när någon utan uppenbar motivering kör anmärkningsvärt under tillåten hastighet och samtidigt inte på något sätt underlättar för bakomvarande att köra om. Sedan finns det ju de som utsättar andra för risker genom att uppträda direkt vårdslöst vilket självklart motiverar en starkare reaktion men detta råkar man ju tack och lov inte ut för lika ofta.

När du befinner dig i en sådan situation hur hanterar du den, vad är ditt beteende?

SVAR: Kör om så snart det är möjligt och slänger en blick på föraren för att få en uppfattning om vad det kan vara för nån. Detta genom att indikera genom fordonsplacering, lite närmare till vänster, att jag är intresserad av att köra om. Om detta inte ger ett snart resultat så får man ju helt enkelt lägga sig bakom med lagom avstånd, muttra lite och försöka vid ett bättre tillfälle med ev mindre mötande trafik.

/Olzki

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
CHROLO skrev:
Det är tillåtet att köra om vid möte förutsatt att du håller dig kvar på din sida av mittlinjen. :fakta

Jag svara på en person som tyckte att man skulle åka i vägrenen så att MÖTANDE bilar kunde köra om :kocko
Vad jag vet så e det olagligt att köra om bilar så att MÖTANDE e tvungna att veja in på vägrenen!!!!
O hur många ställen kan två bilar köra i samma körfält UTAN att korsa mittlinjen????
Finns INGEN lag som tvingar NÅGON att köra i vägrenen (förutom LGF)

Läs om LÄS RÄTT!!!!

.../Yoshi

LiCrO

.....
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
ER6n
När någon kör ut framför mig utan att titta.

Blinkar med helljuset, Tutar. Försöker på något sätt få personen att förstå att så gör man inte.

GSX-R Micke

ADHD member
Gick med
28 Oct 2003
Hoj
GSX-R 1000 -03 TRE
när ja körde lastbil me släp!!

1 folk fattar inte hur stor plats vi tar å när dom kör ut framför en i en korsning när man typ har tågvikt på 60 ton...

2 starkhornet ibland men oftast satt man å svor i hytten!!

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
När folk ligger för nära bakom en.

Motorbromsar och sedan drar på för att öka avståndet. Samtidigt som jag ibland svär så det osar... :mad:

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka