Aggressioner i trafiken - Tacksam för svar!

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Irritation, ilska och aggression är kvalitativt olika begrepp. Jag är aldrig aggressiv i trafiken, men jag kan bli irriterad och tom arg (även om de som känner mig har svårt att tro att jag kan bli det) ifall nån svänger ut rakt framför mig och riskerar mitt liv i onödan. Då åker jag ifatt personen ifråga och skäller efter noter.

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
1. :mad: Hastighetsöversträdelser vid 30 resp. 50 i tättbebyggt område. När jag själv gör ngt dumt. Jag borde veta bättre... Jag vill vara perfekt.

2. Försöker påtala mitt enorma missnöje, ges tillfälle så gärna direkt.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
1. Folk som inte lärt sig högerregeln, kan vara jobbigt även när det är jag som ska stanna smatidigt som trafikanten med företräde som inte fattar att han/hon ska köra.

2. Svär för mig själv bara , har hänta att jag nån gång har tutat.

En annan sak som kan vara jobbigt är när folk inte kan hålla sig lite till sidan när man ska köra om. Då brukar man dra på lite mer när man kör om som en protest eller nåt.

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
1. Det som gör mig mest arg: Bil svänger ut på 90 väg och hinner upp i 20 km/h innan jag är i fatt :kocko . Vänstersväng från 90 eller 70 väg där bilisten bromsar ner och börjar blinka ungefär samtidigt som han svänger.

2. Reaktion: blinka helljus, tutar eller teckenspråk :kocko .

Kleiv

Inte som dig...
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
R1 -04
Bilister!

Jag tycker att alla som kör bil är IDIOTER och därför så har jag översende med vad dom än skulle kunna tänkas göra för konstigheter i trafiken, ett enkelt sätt att överleva när man kör MC.

Hur jag hanterar situationen? Gapar och skriker, pekar finger, tutar, blinkar... :finger

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jo förresten, blinkar med helljuset när folk är inne på mitt körfält i samband med omkörning. Många bilister verkar tänka att "en mc tar så lite plats så jag kan nog gå ut i mötande körbana". Istället går jag så nära åt vänster jag vågar och blinkar... inte av ilska utan mer per automatik för att markera att uppträdandet inte är acceptabelt i trafiken (ser naturligtvis till att det finns marginaler; går åt vänster bara för att ge bilisten en tankeställare).

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
1.När man inte visar vart man ska, ex med blinkers eller med placering på
vägen före en avfart/korsning.
2. Blir inte särskilt arg längre, brukar sitta och försöka att räkna ut vad bilen
framför eller vid sidan av vägen tänker göra för dumheter och sedan
gratulera mig själv till att jag inte gick i fällan!

Captain_Insane

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2004
Hoj
Suzuki GSXR-750 (sold) Kawasaki ER-5 (BILLIG) Husaberg FS (lånad)
Hobby poliser och vägsniglar...

förstnämnda brukar jag bara skita i...

vägsniglarna brukar jag ge en rejäl dos buller iform av 14k rpm ej godkänd slipon ljudämpare...

har dom fönstrerna nere så blir det mjukt i brallan och saktar dom väll ner ännu mer iofs... :fatta!

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Kleiv skrev:
Jag tycker att alla som kör bil är IDIOTER och därför så har jag översende med vad dom än skulle kunna tänkas göra för konstigheter i trafiken, ett enkelt sätt att överleva när man kör MC.

Hur jag hanterar situationen? Gapar och skriker, pekar finger, tutar, blinkar... :finger

Jag kör bil dagligen. Tack. :kär

Jag bli mest arg på nonchalant betéende, skita i att blinka osv.
Alla är inte helt säkra på var de ska, håller de då 5km/h under tillåten hastighetsgräns tycker jag är bättre än att tvärnita när de upptäcker avfarten de ska in på.

Åtgärd, sparca in fönster !!!!!!!!! :mad: :kulspruta
Nä, åtgärd uteblir oftast, kanske en tut någon gång.

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
frekke skrev:
Oavsett om det är olagligt eller inte så händer det förbannat ofta att man möter bilar som håller på att köra om. Kanske tycker du att man skall hålla intill mittlinjen istället då för att "den jäveln minsann inte ska komma här och köra om"? Lekte du med en blå brandbil när du var liten? =)

Absolut inte!!! Jag e yrkeschafför o har kört tankbil i många år. Jag har själv mött många som har kört om trotts att dom möter mig :kocko o tror att jag ska veja för dom :va Jag har även själv varit med om en olycka där en bil som "bara" skulle köra om o fronta med en personbil framför mig (dom hade tur som överlevde den smällen...
Men jag åker sällan på vägrenen då det kan orsaka många typer av olyckor!!!

Folk måste lära sig att lugna ner sig i trafiken o inte göra idiotiska saker som man knappt tjänar ngn tid på....

.../Yoshi

mooslund

våga vägra vinter
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
nada just nu
När de förbannade EU-mopedisterna kör om en på innsidan i stan där det är 30.... även fast man själv kör i 50 !

Åker ifatt, ligger jämsides frikopplar varvar till varvstopp... varav det smäller i pipan så ungen skiter på sig och stannar vid kanten.

bilister som inte tycker att man har rätt att ställa sig först vid rödljus och försöker hindra detta.. även fast dom vet att dom ändå blir omkörda efter max ngn km..

kör efter o stressar.. (brukar sluta med att de försöker köra ifrån :lol )

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
1. Cyklister på övergångsställe som tror att företräde gäller dem.
2. Mittfilens riddare på trefilig motorväg, håll till höger för helvete.
3. Blinkersvägrare.
4. Hastighetskontroller.

Åtgärd i samtliga fall: Svär för mig själv.

PIX

Stolt Skåning
Gick med
3 Jul 2004
Hoj
R6 -03 BANHOJ
När bilister spolar ner mc med spolarvätska. Även enl föregående talare.

Oftast väldigt lugn och skiter i dom, men ibalnd går ju en och annan backspegel. :tungan :fatta!

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
1. I vilken eller vilka situationer blir du som mest irriterad/arg i trafiken?

När folk kör ut framför mig och inte har vett att acca ordentligt så jag måste bromsa kraftigt. (för övrigt det som gör mig mest irríterad i bil med, HATAR verkligen detta beteende :kocko)

2. När du befinner dig i en sådan situation hur hanterar du den, vad är ditt beteende?

Beroende på dagsform antar jag. Ibland sniffar man framför varande ordentligt i röven, ibland lackar man ut totalt tutar och hötter med näven men eftersom man är lite äldre nu för tiden blir det allt som oftast antingen en snabb omkörning eller så lägger man sig snällt bakom i laglig hastighet...beroende på hur långt man har kvar att köra dit man ska...

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
1) Svårt säga vad som är nr 1: folk som varken blinkar eller ser sig för, kanske.
(Blinka är ju gratis)
Hobbypoliser är en bra kandidat oxå, det är ju t.o.m. medvetet idiotiskt.
2) Svär, kanske tutar, håller mig på rejält avstånd från dom.
/u

Solan

PotatoesMc.com
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
CBR 600RR - nu lite nyare!
Jag blir arg när bilister svänger in mot mitten så att man inte ska komma förbi när man försöker köra om i köer... Det är så totalt meningslöst och jag förstår inte ens att man orkar...
Då svär jag för mig själv och glor på personen i bilen (inte för att jag tror att det hjälper men det känns bra).

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
frekke skrev:
......................

Off topic:
Var bara tvungen att nämna en sak till när vi pratar om beteende i trafiken. Kör man bil på en fin 90-väg med god sikt och man ser att man kommer möta en bilkö, varför inte hålla ut på sin vägren för att visa mötande bilar att man sett dem och ge dem gott om plats att köra om "köbildaren"?

För att i Sverige måste alla ligga i mitten på vägen, annars så börjar Svenssonpolisen att blinka och se arg ut :fakta

Najde

I smoke (two stroke)
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha RD350
1. En fet jäkla långfärdsbuss kör ut mitt framför en i en rondell !? Det är liksom inte så att han kör ut så att bakdelen blockerar mig utan mera fronten, och det ska vara en yrkesförare ?

2. Jag brukar bete mig sansat så länge ingen gör någe allvarligt mot mig. I detta fall kollade jag över vänsteraxel, växlade ner och bytte fil och vred rätt bra på gashantaget (käns i efterhand lite dumt gjort, men jag skulle ju ändå vänster i nästa rondell).

Konstigt att inga kvinnor svarat, fast det kanske bara är männ som känner att man måste göra någe när man blir "felbehandlad" ?

gaahh en han ju svara medans jag skrev :))

Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...