Akta er för bilar med släp

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Landet
Hoj
Yamaha R1 -05
Vadå, måste man spänna fast sakerna på kärran?
Hur ska folk kunna tänka på detta när de inte ens klarar av att backa med släpet? :kocko
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
goodspeed skrev:
Vadå, måste man spänna fast sakerna på kärran?
Hur ska folk kunna tänka på detta när de inte ens klarar av att backa med släpet? :kocko


De allra flesta har fan inte i trafiken att göra.
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
goodspeed skrev:
Vadå, måste man spänna fast sakerna på kärran?
Hur ska folk kunna tänka på detta när de inte ens klarar av att backa med släpet? :kocko

Jag kan inte backa med släp, men jag spänner fast mina grejjer ordentligt. Ditt resonemang är konstigt. Att inte kunna backa med släpvagn innebär inte att man är en trafikfara, utan att man får planera sin körning lite bättre.
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
anja skrev:
Jag kan inte backa med släp, men jag spänner fast mina grejjer ordentligt. Ditt resonemang är konstigt. Att inte kunna backa med släpvagn innebär inte att man är en trafikfara, utan att man får planera sin körning lite bättre.


jag tror han skoja lite bara! :7peta
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Mjo, folk som har dålig koll på lasten har man ju råkat ut för några gånger. Men det är inte bara "Svensson" som sjabblar, det inträffar även för yrkeschaufförer att de klantar sig.

* En gång åkte jag bakom en lastbil som hade flaket lastat med grus och inte täckt över lasten. Ljudet av grus som smattrade mot huven och framrutan var inte trevligt. Det var otäckt... :tungan

* En annan gång hamnade jag bakom en lastbil vid ett rödljus. När lastbilen drog iväg så tappade han ett ganska kraftigt järnrör på min bilhuv.

* En tredje gång så hamnade jag bakom en lastbil som tappade en mediumstor plåtbit, men den gången hann jag väja.

* Och sedan var det den gången som jag kom körandes bakom en släpvagn som hade kapell. Det var vinter och den som körde fordonet hade nog glömt att städa av taket på kapellet för rätt vad det var så kom det ett isflak som var ca 40x40cm och träffade vindrutan. Vindrutan höll, men man blev ju en aning kallsvettig... :brinnerup

Oftast när "Svensson" har dålig koll på lasten så har jag en känsla av att de tänker "nä, jag ska ju bara så kort bit, och det verkar ju ligga stadigt, och jag kör ju så försiktigt och föredömligt, det går nog bra...".

Om en yrkeschaufför klantar sig så kan det nog bero på deras chefer som utsätter dem för en så pressad arbetssituation att de inte prioriterar vissa säkerhetsåtgärder eftersom de är tidsödande.


/Emil, nu även med BE-kort
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
anja skrev:
Jag kan inte backa med släp, men jag spänner fast mina grejjer ordentligt. Ditt resonemang är konstigt. Att inte kunna backa med släpvagn innebär inte att man är en trafikfara, utan att man får planera sin körning lite bättre.
Hur gör du när ett hinder dyker upp på din välplanerade rutt då?
Kliver du ur och ber närmaste medtrafikant att backa åt dig?
Jag skulle föreslå att du drar ut och övar på att backa med släpet om du har behov av att köra med det.
Så visst ska man vara petig så kan du nog iaf bli ett rejält hinder i trafiken om du inte behärskar släpet.
//Tobbe
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
här var det mycket "kul" läsning.
själv har jag mött en takbox i kanske 200 knyck på autobahn. sen har vi ett 4*2*o,2 meters isblock som kom ner frå¨n en lastbil, och en traktor som bromsar hårt mitt framför mig och min morfar, vi tokbromsar och pustar ut med en halvmeter till godo, (trallen hade snökedjor men vi hade bara dubbdäck) då släpper bondjävlen ner snöslungan nästan mitt i huven på bilen :rolleyes: så håll alltid avstånd.
min bilskolelärare berättade om en mc-kille som låg bakom en buss och tryckte i regn och kyla, bussen gränslade en ljuddämpare som låg på vägen, bikern prickade den klotade och dog.
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
tobbeviking skrev:
Hur gör du när ett hinder dyker upp på din välplanerade rutt då?
Kliver du ur och ber närmaste medtrafikant att backa åt dig?
Jag skulle föreslå att du drar ut och övar på att backa med släpet om du har behov av att köra med det.
Så visst ska man vara petig så kan du nog iaf bli ett rejält hinder i trafiken om du inte behärskar släpet.
//Tobbe

Jag har övat på att backa med släp, och jag fixar det inte. Det får vara. Behöver jag backa så kliver jag ur bilen och viftar på ögonfransarna. Funkar utmärkt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top