Akta er för bilar med släp

Pont

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
sv1000s
Hej och hå.
Igår var jag och min spätta med om en lite otäck sak, eller den hade kunnat bli riktigt otäck.

Kommer ikapp en bil med släp på en landsväg, fin bred väg med bra sikt, jag går tidigt ut för en omkörning. Släpet i fråga var fullastat med bråte, förmodligen på väg till en tipp.

Jämsides med släpet eller strax innan ser jag i ögonvrån hur en bokhylla eller liknande helt enkelt blåser av släpet rakt bakåt! Såg sedan i backspegeln hur något mer blåste av. Hade jag legat kvar bakom bilen i säg tre-fyra sekunder till så hade grejerna från släpet med stor sannolikhet kunnat orsaka en rejäl olycka som jag helst inte vill tänka på.

Karln (eller fruntimret) i bilen hade alltså antagligen inte surrat lasten det minsta, utan glatt gett sig ut på landsvägen, i blåsigt väder dessutom.
Jag vill med detta inlägg säga att var uppmärksam när ni hamnar bakom ett släp, jag hade då inte tidigare funderat på huruvida en bokhylla skulle komma och flyga mot mig när jag är ute och kör.

MVH
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Du stannade alltså inte föraren och gjorde denna uppmärksam på att han tappar last?
Det hade jag utan tvekan gjort.
Att folk tappar last från cykelställ och släp, mm är vidrigt nonchalant.

Ngt annat med släp inblandat är ju att en del skiter hejdlöst i om bilen och släpet blinkar åt samma håll.
Har själv stannat ett sånt ekipage när jag höll på att hamna i sidan på det, släpet blinkade höger och bilen vänster :mad:
Ytterligare en anledning att inte lita på folk i trafiken, ALLA medtrafikanter är älgar.
Prova tänk som en älg :va
//Tobbe
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Mattias skrev:
So, didja kill him?

eller åtminstonde uppmärksammade denne på vad som hände?? folk har ingen koll...

det är för övrigt GROV vårdslöshet i trafik...

om inget hade trillat av hade det bara blivit vårdslöshet i trafik...
 

Pont

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
sv1000s
Mattias skrev:
So, didja kill him?

Jag stannde inte, det slog mej först efter ett tag hur illa det hade kunnat sluta. Jag är förövrigt en fredlig sinnad person.

Edit: jag såg i backspegeln att bilen bromsade in, han såg alltså att han tappade grejer.
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
tobbeviking skrev:
Ytterligare en anledning att inte lita på folk i trafiken, ALLA medtrafikanter är älgar.
Prova tänk som en älg :va
//Tobbe

Alla trafikanter är som älgar, fast dom är fler. :fakta
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Fluxir skrev:
Alla trafikanter är som älgar, fast dom är fler. :fakta

Kan det bero på att det är hyfsat olagligt att skjuta medtrafikanter? De har inte ens någon lovlig tid på året....

:huvet
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Pont skrev:
Hej och hå.
Kommer ikapp en bil med släp på en landsväg, fin bred väg med bra sikt, jag går tidigt ut för en omkörning. Släpet i fråga var fullastat med bråte, förmodligen på väg till en tipp.

Förr förra sommaren beslöt sig en blomlåda att hoppa av en lastbil precis framför mig på essingeleden här i Stockholm. Duktig och rutinerad som jag är så höll jag tillräckligt avstånd (som man ska göra, jag kör alltid bra) för att hinna väja i tid.

Sensmoral: Undvik att öht ligga bakom något transportfordon med lastat öppet släp, eller Roller som skjutsar flikkor.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Pont skrev:
Hej och hå.
Igår var jag och min spätta med om en lite otäck sak, eller den hade kunnat bli riktigt otäck.

Kommer ikapp en bil med släp på en landsväg, fin bred väg med bra sikt, jag går tidigt ut för en omkörning. Släpet i fråga var fullastat med bråte, förmodligen på väg till en tipp.

Jämsides med släpet eller strax innan ser jag i ögonvrån hur en bokhylla eller liknande helt enkelt blåser av släpet rakt bakåt! Såg sedan i backspegeln hur något mer blåste av. Hade jag legat kvar bakom bilen i säg tre-fyra sekunder till så hade grejerna från släpet med stor sannolikhet kunnat orsaka en rejäl olycka som jag helst inte vill tänka på.

Karln (eller fruntimret) i bilen hade alltså antagligen inte surrat lasten det minsta, utan glatt gett sig ut på landsvägen, i blåsigt väder dessutom.
Jag vill med detta inlägg säga att var uppmärksam när ni hamnar bakom ett släp, jag hade då inte tidigare funderat på huruvida en bokhylla skulle komma och flyga mot mig när jag är ute och kör.

MVH

Jag körde bakom en bonde för några dagar sedan, Stod en stor (läs: stor) behållare med vätska på hans släp och plötsligt öppnar sig skiten och det känns som jag kör rakt in i en stor våg, slog fruktansvärt + inget visir nere, typ hela jag och hojen dyng blöta. Första tanken var "Är detta piss?" eftersom han var påväg ut på landet precis som ut på nån åker, jag stannade honom helt dyng blöt och frågade
-Vad har du i den stora behållaren där bak?
-Nja, det är bara vanligt vatten, hurså?
-Tittar ner på hojen och vrider ut lite vatten ut stället ungefär
-Bonden får skratt anfall och börjar skratta som en häst..
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Man ska alltid hålla avstånd till släpvagnar, just av denna anledning.
Detsamma gäller lastade timmerlastbilar, en sten kan lätt ha kommit med när föraren lastat bilen.. inget kul att få en sån på motorhuven :gnissla

Förresten, håll avstånd till all trafik, så klarar man sig fint:nicka
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Padde skrev:
Jag körde bakom en bonde för några dagar sedan, Stod en stor (läs: stor) behållare med vätska på hans släp och plötsligt öppnar sig skiten och det känns som jag kör rakt in i en stor våg, slog fruktansvärt + inget visir nere, typ hela jag och hojen dyng blöta. Första tanken var "Är detta piss?" eftersom han var påväg ut på landet precis som ut på nån åker, jag stannade honom helt dyng blöt och frågade
-Vad har du i den stora behållaren där bak?
-Nja, det är bara vanligt vatten, hurså?
-Tittar ner på hojen och vrider ut lite vatten ut stället ungefär
-Bonden får skratt anfall och börjar skratta som en häst..
hahaha, det kan jag tro att han gjorde :D
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Yepp, jag fyller på med en erfarenhet från någon gång i maj eller juni i år.

Ligger med min bil norrgående i ytterfilen :tungan precis vid Järva Krog (Sthlm) och tre filer längre ner ligger en pickup med massa bråte på flaket. Det är morgontrafik och ganska så tätt mellan bilarna men inte värre än att folk klarar hålla avstånd och kan svänga enkelt mellan filerna.

Efter en listen stund så ser jag nått som jag uppfattar som en stor kartongbit som flyger upp i luften från pickisen hur snabbt som helst för att sen fladdra lite i luften innan den drar ner i backen med ett riktigt KAAAABLAAAAAAAM !!! :brinnerup

Det var ingen kartong utan något av metall, som en stor skiva plåt eller motorhuv. Det vart en j*vla smäll och lyckligtvis så träffade den inte någon utan bilarnas bromsljus tändes på rad och dom han väja/bromsa in utan att nått hände.

Själv kände jag direkt att "oj den där hade jag inte velat ha på bilen eller i rutan" innan jag kom på att om jag valt att ta min mc till jobbet istället för bilen och det där hade hänt då jag åkte bakom... ja det vågar jag inte ens tänka på :3freak :död

(Föraren fortsatte sin färd utan att han märkte nått!)
 

mgrant

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 620S i.e
Jag brukar köra efter devisen "Det finns inga medtrafikanter bara mottrafikanter" och det har jag klart mig ett tag på. Sen ska man ju alltid tänka på att minimera exponeringstiden, men det är ju inget nytt, det är därför man kör hoj. :yoparty
 

Erol

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2003
Ort
Västerås
Hoj
Såld
Detta har hänt mig med vid två tillfällen. Första gången tappade dom ett sånt där runt ute-plastbord. Andra gången var det några som formligen strödde trädgårdsavfall efter sig. Man fick kryssa mellan buskar och grenar...

Man blir lite irriterad :mad:
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ska även passa er o ligge brevid släpkärra.
brorsan var ute o åkte sin bemmer i godan ro oså kommer en snubbe o kör om på utsidan som man ska...men han glömde att han hade släp så han vek in direkt efter o kärran plocka hela sidan på brorsan. :3freak
han sa att den ba studsa o flög o de gnistra.

de värsta med detta var att gubben o brorsan stanna..gubben lite längre fram..
han går fram till brorsan o plockar upp en list på vägen.
kommer fram ti brorsan o säger.
håll rätt på grejerna dina!.
sen körde han därifrån... :rolleyes:
 

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Hyosung GT650R
Mötte en golf med ett par ungdomar i på ölandsbron för ett tag sen..
Jag på väg ner från högbrodelen och dom upp.

Ser helt plötsligt hur bilen med husvagn bakom dom tvärgirar ut i mittfilen
trodde helt allvarligt att husvagnen skulle välta(säger kanske lite om panikväjningen)..
Undrar om han är lite efter som tänker köra om där, och på det sättet..

När jag kommer fram nåt ögonblick senare ser jag att dom har haft två byråar
LIGGANDES staplade på släpet.. Den ena låg ju bra, den andra hamnade på det
sättet över eller i kant med lämmen och hade helt sonika kasat av när det började luta.

Skönt att se sånt från mötande håll för en gångsskull!
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
ozeo skrev:
ska även passa er o ligge brevid släpkärra.
brorsan var ute o åkte sin bemmer i godan ro oså kommer en snubbe o kör om på utsidan som man ska...men han glömde att han hade släp så han vek in direkt efter o kärran plocka hela sidan på brorsan. :3freak
han sa att den ba studsa o flög o de gnistra.

de värsta med detta var att gubben o brorsan stanna..gubben lite längre fram..
han går fram till brorsan o plockar upp en list på vägen.
kommer fram ti brorsan o säger.
håll rätt på grejerna dina!.
sen körde han därifrån... :rolleyes:

Solklar smitning.. polisanmälan så ryker lappen på studs...
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
sir Urban skrev:
Kan det bero på att det är hyfsat olagligt att skjuta medtrafikanter? De har inte ens någon lovlig tid på året....
:huvet

Känns stundtals som en stor brist i lagstiftningen... :rolleyes:
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Kahobe skrev:
Solklar smitning.. polisanmälan så ryker lappen på studs...


jopp vittnen o polis va fixat..vet dock inte påföljderna då bror inte hörde nå mer om det.
brorsan är en sån som inte bry sig, var en gammal bemmer o han skiter i såna små bagateller :rolleyes:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top